Avtal klart för tjänstemän inom industrin

I ett historiskt svårt läge har Unionen nått framgång i förhandlingarna och tecknat bästa möjliga avtal för medlemmarna. Avtalet ger Unionens medlemmar mer pengar i plånboken och bättre pensioner genom ökad avsättning till flexpension. Dessutom ska parterna gemensamt ta fram en praktisk handledning med syfte att bidra till ett mer jämställt arbetsliv, genom att motverka missgynnande till följd av föräldraledighet.

Avtalet innehåller löneökningar om 5% över 29 månader och det är en ansvarsfull löneökningstakt under rådande omständigheter. Avtalet innehåller även en ökad avsättning till flexpension om 0,4%. vilket ger ett totalt avtalsvärde på 5,4%. Framgången har uppnåtts genom ett starkt samarbete med Facken inom industrin. Parterna inom industrin sätter märket för hela arbetsmarknaden.

Utöver löneökningar säkrar avtalet även mer pengar in i pensionssystemet genom ökade avsättningar till flexpension. Det betyder att när vi går ut ur den här avtalsperioden om tre år så kommer det största avtalet inom industrin att ha 1,7 procent i extra pensionsavsättning vid varje löneutbetalning.

I det nya avtalet har vi har tagit ett steg mot ett mer jämställt arbetsliv och att minska gapet mellan kvinnor och mäns löner. Det nya avtalet innebär att parterna ska ta fram en gemensam praktisk handledning med syfte att motverka missgynnande till följd av föräldraledighet.

Vi har fått igenom anpassningar i kollektivavtalen till de nya höjda åldersgränserna. Exempelvis är avgångsskyldigheten nu anpassad till lagstiftningen och vi har bland annat fått in förbättringar gällande uppsägningstid och rätt till sjuklön efter en viss ålder.

Det nya avtalet innebär även ändringar i vår trygghetsförsäkring vid arbetsskada (TFA) som ger förstärkningar för individen. Bland annat slopas vållandepr​​övning vid arbetssjukdom och även krav på läkarintyg för ersättning i samband med nära anhörigs bortgång till följd av arbetsskada.

För mer om förhandlingarna och avtalsrörelsen 2020, besök: https://www.unionen.se/avtal-2020

Tel:08-504 151 00

08-504 151 00http://www.unionen.se/opinion

Unionen är Sveriges största fackförbund med över 690 000 medlemmar på 88 000 arbetsplatser. Vi är 27 000 förtroendevalda på drygt 15 000 arbetsplatser.

Vi finns för tjänstemän på den privata arbetsmarknaden.

Unionen finns i allt från stora internationella koncerner till små familjeföretag, ensamföretag, organisationer och föreningar.

Unionen om budgeten: satsningar för att stärka svensk konkurrenskraft och kompetens saknas15.4.2024 11:35:00 CEST | Pressmeddelande

Regeringen presenterar flera nödvändiga satsningar på vård, skola och rättsväsendet, men satsningar för att komma till rätta med kompetensgapet på arbetsmarknaden saknas. Unionen hade velat se satsningar på CSN och Försäkringskassan för att hantera omställningsstudiestödet - och pengar till högskolor och universitet för att utveckla kursutbudet för yrkesverksamma.

Svenskt Näringsliv, Unionen, Ledarna, Sveriges Ingenjörer och PTK presenterar förslag till uppdaterad ägarstyrning av Alecta10.4.2024 17:08:44 CEST | Pressmeddelande

Svenskt Näringsliv, Unionen, Sveriges Ingenjörer, Ledarna och Förhandlings- och samverkansrådet PTK har genomfört en översyn av ägarstyrningen av Alecta. Detta i syfte att långsiktigt stärka Alecta genom mer strukturerade processer, ökad transparens och större förutsägbarhet i ägarstyrningen. Mot bakgrund av denna översyn lämnas nu ett antal förslag på förändringar för Alectas överstyrelse att besluta om på nästkommande ordinarie överstyrelsemöte, den 25 april.

Unionens nya rapport Arbetsmiljöbarometern 2023: Stressen bland privatanställda tjänstemän minskar alldeles för långsamt27.3.2024 08:32:22 CET | Pressmeddelande

I dagens Sverige är den arbetsrelaterade pressen och stressen för privatanställda tjänstemän en oroande realitet som inte minskar tillräckligt snabbt. Unionen lanserar idag en ny rapport, Arbetsmiljöbarometern 2023, som fokuserar på att belysa utmaningarna och behoven för en riskfri och god arbetsmiljö för privatanställda tjänstemän.