Avtal klart för Väg- och banavtalet

Byggföretagen och Seko har kommit överens om ett nytt Väg- och banavtal med en avtalsperiod om 29 månader. Avtalsvärdet om 5,4 procent är i enlighet med märket. Inom ramen för avtalsvärdet har parterna enats om extra pensionsavsättningar som innebär att den totala extra pensionsavsättningen kommer, vid den andra revisionstidpunkten, hamna på samma nivå som på Byggavtalet.

- Jag är glad att vi kommit i mål. Årets avtalsrörelse blev minst sagt annorlunda på grund av coronapandemin. Med det här avtalet skapar vi goda förutsättningar för att jobba långsiktigt med viktiga frågor som rör våra medlemsföretag, säger Martin Ulfving, avtalsansvarig för Väg- och banavtalet på Byggföretagen.

Det nya avtalet gäller från den 1 december 2020 fram till och med den 30 april 2023.

Parterna har enats om att bland annat tillsätta en arbetsgrupp rörande sexuella trakasserier och hot och våld samt en arbetsgrupp rörande översyn av avdragsreglerna. Parterna är därutöver ense om att återuppta den tidigare arbetsgruppen rörande resor och traktamente.

Väg- och Banavtalet omfattar cirka 15 000 personer verksamma i byggbranschen.

Byggföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för seriösa bygg-, anläggnings- och specialföretag verksamma på den svenska byggmarknaden.

Byggföretagen välkomnar Riksrevisionens tydlighet15.12.2020 13:21:41 CETPressmeddelande

I dag presenterar Riksrevisionen sin rapport där de granskat statens insatser mot arbetskraftsexploatering. Riksrevisionen riktar hård kritik gällande brister i regelverk, kontroller och kunskap, avsaknad av mandat och tydliga uppdrag till de berörda myndigheterna. I rapporten efterlyses också en nationell handlingsplan för att motverka problemen med arbetslivskriminalitet och arbetskraftsexploatering, där i första hand utländsk arbetskraft drabbas.

Nytt avtal stärker arbetet för en schysst byggbransch26.11.2020 13:50:51 CETPressmeddelande

Byggföretagen och Byggnads har kommit överens om ett nytt Byggavtal inom ramen för industrins märke på 5,4 procent över 29 månader. - Vi har haft som gemensamt mål att skapa en attraktiv, sund och säker byggbransch. Det finns en styrka av att kunna lösa svåra frågor tillsammans. Detta borde kunna ha löst sig utan att använda varsel och hot om strejk. Den verkliga motståndaren är de företag som gör branschen oseriös, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd på Byggföretagen.