Avtal om korttidspermittering på plats för fastighetsbranschen

Fastigo har de senaste dagarna träffat avtal om korttidspermittering med Fastighetsanställdas förbund, Kommunal och i stort sett alla parter på tjänstemannasidan. Det innebär att Fastigos medlemsföretag nu kan låta de arbetstagare som riskerar uppsägning på grund av krisen i stället gå ned i arbetstid och ändå få ut över 90 procent av lönen.

Avtalen utgår från den nya bestämmelsen om korttidspermittering som kommer att träda i kraft den 7 april, men tillämpas redan från 16 mars med anledning av coronaviruset (covid-19). Extrabudgeten som kommer att antas innefattar bland annat nya direktiv kring korttidspermittering, där staten går in och täcker del av lönekostnader så att uppsägningar och konkurser kan undvikas.

–Vi och våra medlemmar har ett stort förtroendekapital hos parterna i fastighetsbranschen. Det gör att vi snabbt kunde få igenom en komplicerad avtalskonstruktion för medlemsföretagens bästa, säger Mona Finnström, vd i Fastigo som är fastighetsbranschens arbetsgivarorganisation.

Staten täcker upp
Korttidsarbete/korttidspermittering innebär att arbetstagaren kan gå ned i arbetstid och ändå få ut över 90 procent av lönen. Staten täcker upp med tre fjärdedelar av kostnaden, arbetstagaren och arbetsgivaren delar på resterande fjärdedel. Syftet är att drabbade företag ska kunna behålla sin personal och växla upp snabbt igen när läget vänder.

Viktigt med kollektivavtal
Företagare som omfattas av kollektivavtal måste ha stöd för korttidspermittering i centrala och/eller lokala kollektivavtal. Om företaget inte har kollektivavtal ska det finnas skriftligt avtal med minst 70 procent av arbetstagarna med stöd för korttidspermittering.

–Det är i krislägen som detta som företag verkligen märker hur viktigt ett medlemskap i en arbetsgivarorganisation är, säger Mona Finnström.

Fakta:
Stödet kommer att finnas tillgängligt den 7 april, men tillämpas redan från den 16 mars. Det kommer att gälla under 2020. Ansökan görs hos Tillväxtverket från den 7 april. Perioden för arbetstidsförkortningen är max 6 månader med en möjlig förlängning på 3 månader. Mer information finns på Tillväxtverkets hemsida.