B-VM Rullstolscurling: Sverige till final mot Kanada och därmed kvalificerade för A-VM i slutet av februari 2020

Det svenska laget med Viljo Petersson-Dahl, Mats-Ola Engborg, Ronny Persson, Kristina Ulander och Zandra Reppe kom Finland med en klar och tydlig målsättning att ta en topp-tre placering vid B-VM. Det är nu uppnått efter en 7-5 seger mot Slovenien i semifinalen.

Förbundskapten Peter Narup lyfter fram lagmoralen efter semifinalsegern

– Det här var en enormt härlig seger och belöning för de senaste årens förberedelser. Allt idogt snack om tålamod och jakten på den där vinnande känslan. Äntligen fick vi full utdelning och fick visa vilken grym curling vi kan spela, säger Peter Narup

Sverige tog sig vidare till slutspel efter ett gruppspel där det spelet inte stämde till hundra procent. Men sedan lossnade allt. Inför finalen i eftermiddag har det svenska laget fem raka segrar.

– Det var riktigt kämpigt i början av turneringen. Vädret ute med spöregn gjorde isarna mycket knepiga och det var ganska slumpartat. Men när vädret slog om till kallt och snö vände allt för oss. Isarna blev genast mycket bättre och vi fick ut full potential i spelet. Bra isar gynnar bättre lag, det är en tydlig trend i slutet av VM:et, säger Peter.

Det var svenskt segerjubel efter semifinalen men samtidigit fokus på att snabbt ladda om inför finalen.

– Vi har lite revansch att utkräva mot Kanada efter förlusten i gruppspelet. Det blir en härlig final att spela när vi vet att platsen i A-VM redan är säkrad, säger assisterande förbundskapten Alison Kreviazuk.

Finalen mot Kanada startar kl 13:00, svensk tid och kan följas live via streaming på YouTube: https://www.youtube.com/channel/UCP_X5YNPSIhsSdcWt8cu36Q

Att Sverige är tillbaka i A-VM öppnar också möjligheter i jakten på en plats vid Paralympics 2022. Placering och kvalpoäng från A-VM 2020 och 2021 avgör vilka nio länder som tillsammans med värdnationen Kina utgör startfältet vid Paralympics 2022.