B2B-företagen tror på ökad e-handel men vill inte satsa
Det visar en färsk undersökning som Novus gjort om e-handel bland B2B-företag på uppdrag av Svea Ekonomi. Det är 300 företag som säljer produkter eller tjänster till andra företag som har telefonintervjuats om sin syn på digital försäljning under perioden juni-augusti i år.
– Ointresset för digital B2B-handel är förvånande med tanke på hur mycket det pratas och skrivs om digital försäljning inom B2B-segmentet, säger Thomas Svensson, Partner & Integration Manager på Svea Ekonomi. De företag som säger nej till förändring löper stor risk att bli omkörda av konkurrenterna och nya aktörer.
Så säljer svenska B2B-företag digitalt idag:
- 26 procent säljer digitalt i någon form
- 21 procent funderar på att börja med digital försäljning
- 53 procent har ingen digital försäljning och menar att det inte heller är aktuellt
Över hälften svarar alltså att de varken säljer eller vill sälja digitalt. På följdfrågan till dessa företag om varför de väljer bort digital försäljning, så ansåg fyra av tio att digital försäljning inte passade deras erbjudanden och lika många att det inte passade deras kunder.
Thomas Svensson menar att en tänkbar förklaring till den negativa inställningen kan vara den långvariga högkonjunkturen. Affärerna går fortfarande tillräckligt bra och företagsledningarna känner ingen press att rusta sig inför framtiden. Det krävs förstås också resurser både i form av pengar och kunskap för att digitalisera och förändra sina erbjudanden. För ett mindre företag kan det vara en stor utmaning.
– Vår erfarenhet på Svea Ekonomi är att det alltid går att göra en digital affär, även om inte hela kedjan är digital, påpekar Thomas Svensson. Många företag underskattar sina kunder och överskattar komplexiteten i den egna verksamheten. Vi ser redan nu att beteendet bland professionella inköpare mer och mer liknar det som sker inom konsumentdriven försäljning.
Så bedömer B2B-företagen att den digitala försäljningen ändras för deras egen verksamhet de närmsta fem åren:
- 62 procent tror att den digitala försäljningen kommer att öka
- 36 procent tror att den digitala försäljningen förblir oförändrad
På frågan om B2B-företagen har några planer på att satsa på digital försäljning svarar fyra av tio ja, men hela sex av tio nej. Trots en stark tro på att kunderna vill ha nya digitala lösningar så har majoriteten av bolagen inga satsningar inplanerade.
– Många ser förändringen komma, men verkar sakna idéer om vad de själva kan åstadkomma för att hänga med, säger Thomas Svensson. Här kan vi inom branschen ta ett mycket större ansvar och dels framhäva de positiva effekterna men även sänka trösklarna som företagen upplever.
Nyckelord
Kontakter
Thomas Svensson, Partner & Integration Manager Svea Ekonomi, 070-545 66 25 eller thomas.svensson@svea.com
Dokument
Länkar
Om
Om Svea Ekonomi
Vår grundidé på Svea Ekonomi är enkel. Att vi och våra kunder ska växa med varje möjlighet. Sedan 1981 har vi växt från ett företag som erbjuder fakturatjänster, till en ledande aktör inom finansiering och betallösningar. Idag är vi över 1 000 anställda med en sak gemensamt – vi förverkligar idéer vi tror på, oavsett om de kommer från oss själva eller våra kunder.
Det här är särskilt tydligt i vårt arbete inom e-handeln där våra lösningar är framtagna för att möta både konsumenternas krav på en smidig kundupplevelse och e-handlarens behov av en betallösning som driver konverteringen i webbshopen. Vare sig det gäller försäljning till privatpersoner eller företag.
Följ Svea Bank AB (publ)
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)
Ny undersökning från Svea Bank visar: Företag med aktivt hållbarhetsarbete mer lönsamma18.9.2024 13:14:00 CEST | Pressmeddelande
Majoriteten av landets bolag har idag ett aktivt hållbarhetsarbete. Nu visar en ny undersökning från Svea Bank att dessa både är mer lönsamma och växer snabbare. Dessutom är de mer optimistiska när det gäller verksamhetens framtid. Trots det är det endast tre av tio svenska företag som prioriterar miljömässig hållbarhet.
Svea tecknar ramavtal med Adda Inköpscentral9.9.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svea Inkasso har efter upphandling tilldelats ramavtal med Adda, ett företag inom Sveriges Kommuner och Regioner (SKR). Ramavtalet omfattar inkasso- och påminnelsetjänster inom tre olika delområden. Ramavtalet träder i kraft den 1 september och gäller fyra år framåt.
Svea Banks rapport Payments in the Nordics visar: Sju av tio svenskar har avbrutit ett köp på grund av långa köer5.9.2024 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Fysisk handel riskerar övergivna varukorgar om betalningen i butiken inte går snabbt och smidigt. Det visar Sveas rapport Payments in the Nordics. Sju av tio svenskar har lämnat en butik på grund av långa köer.
Var fjärde e-handlare är stressad över den tekniska utvecklingen17.7.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
AI-teknik skapar både stress och möjligheter för Sveriges e-handlare. Sveas senaste undersökning E-handelsläget visar att utvecklingstakten för ny teknik numera går så snabbt att var fjärde e-handlare känner sig stressade över att hinna med. Dessutom anser 37 procent att AI är en säkerhetsrisk. Trots det är e-handlarna överens om att AI är här för att stanna. Bland de e-butiker som redan använder tekniken upplever man effekter som kostnadsbesparingar och effektivare marknadsföring.
Framtidstron ökar – 1 av 3 e-handlare tror på stark eller mycket stark tillväxt för Q226.6.2024 09:36:14 CEST | Pressmeddelande
Optimismen bland Sveriges e-butiker har återvänt. Sex av tio hade en tillväxt under första kvartalet – en ökning med nio procentenheter jämfört med samma period föregående år. För det andra kvartalet förväntar sig 77 procent av e-handlarna en fortsatt tillväxt. Det visar Svea Banks senaste undersökning, E-handelsläget Q2, besvarad av 481 e-handlare.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum