Svea Bank AB (publ)

B2B-företagen tror på ökad e-handel men vill inte satsa

Dela
Tre av fyra svenska B2B-företag uppger att de inte har någon som helst form av digital försäljning. Samtidigt säger sex av tio företag att de tror på en ökad digital försäljning mot företagskunder under de kommande fem åren. På frågan om B2B-företagen har några planer på att satsa på digital försäljning svarar hela sex av tio nej.

Det visar en färsk undersökning som Novus gjort om e-handel bland B2B-företag på uppdrag av Svea Ekonomi. Det är 300 företag som säljer produkter eller tjänster till andra företag som har telefonintervjuats om sin syn på digital försäljning under perioden juni-augusti i år. 

– Ointresset för digital B2B-handel är förvånande med tanke på hur mycket det pratas och skrivs om digital försäljning inom B2B-segmentet, säger Thomas Svensson, Partner & Integration Manager på Svea Ekonomi. De företag som säger nej till förändring löper stor risk att bli omkörda av konkurrenterna och nya aktörer.  

Så säljer svenska B2B-företag digitalt idag: 

  • 26 procent säljer digitalt i någon form
  • 21 procent funderar på att börja med digital försäljning
  • 53 procent har ingen digital försäljning och menar att det inte heller är aktuellt

Över hälften svarar alltså att de varken säljer eller vill sälja digitalt. På följdfrågan till dessa företag om varför de väljer bort digital försäljning, så ansåg fyra av tio att digital försäljning inte passade deras erbjudanden och lika många att det inte passade deras kunder. 

Thomas Svensson menar att en tänkbar förklaring till den negativa inställningen kan vara den långvariga högkonjunkturen. Affärerna går fortfarande tillräckligt bra och företagsledningarna känner ingen press att rusta sig inför framtiden. Det krävs förstås också resurser både i form av pengar och kunskap för att digitalisera och förändra sina erbjudanden. För ett mindre företag kan det vara en stor utmaning.  

– Vår erfarenhet på Svea Ekonomi är att det alltid går att göra en digital affär, även om inte hela kedjan är digital, påpekar Thomas Svensson. Många företag underskattar sina kunder och överskattar komplexiteten i den egna verksamheten. Vi ser redan nu att beteendet bland professionella inköpare mer och mer liknar det som sker inom konsumentdriven försäljning. 

Så bedömer B2B-företagen att den digitala försäljningen ändras för deras egen verksamhet de närmsta fem åren: 

  • 62 procent tror att den digitala försäljningen kommer att öka 
  • 36 procent tror att den digitala försäljningen förblir oförändrad 

På frågan om B2B-företagen har några planer på att satsa på digital försäljning svarar fyra av tio ja, men hela sex av tio nej. Trots en stark tro på att kunderna vill ha nya digitala lösningar så har majoriteten av bolagen inga satsningar inplanerade. 

– Många ser förändringen komma, men verkar sakna idéer om vad de själva kan åstadkomma för att hänga med, säger Thomas Svensson. Här kan vi inom branschen ta ett mycket större ansvar och dels framhäva de positiva effekterna men även sänka trösklarna som företagen upplever.  

Här kan du ladda ner rapporten 

Nyckelord

Kontakter

Thomas Svensson, Partner & Integration Manager Svea Ekonomi, 070-545 66 25 eller thomas.svensson@svea.com

Dokument

Länkar

Om

Svea Bank AB (publ)
Svea Bank AB (publ)
Evenemangsgatan 31
169 81 Solna

Om Svea Ekonomi
Vår grundidé på Svea Ekonomi är enkel. Att vi och våra kunder ska växa med varje möjlighet. Sedan 1981 har vi växt från ett företag som erbjuder fakturatjänster, till en ledande aktör inom finansiering och betallösningar. Idag är vi över 1 000 anställda med en sak gemensamt – vi förverkligar idéer vi tror på, oavsett om de kommer från oss själva eller våra kunder.

Det här är särskilt tydligt i vårt arbete inom e-handeln där våra lösningar är framtagna för att möta både konsumenternas krav på en smidig kundupplevelse och e-handlarens behov av en betallösning som driver konverteringen i webbshopen. Vare sig det gäller försäljning till privatpersoner eller företag. 

 

Följ Svea Bank AB (publ)

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)

Ny undersökning från Svea Bank: Årets skatteåterbäring – viktigare än på länge16.4.2024 08:35:42 CEST | Pressmeddelande

Mer än var tredje svensk (36 %) har haft ekonomiska utmaningar det senaste året. Särskilt svårt har det varit för unga. Det visar en ny undersökning som Svea låtit Novus genomföra. Att ekonomin är ansträngd avspeglas också i hur svenskarna spenderar pengarna de får tillbaka på skatten. Fler i år använder pengarna till hushållsutgifter och mat. Bland Sveriges 18–29-åringar planerar en femtedel att använda skatteåterbäringen till att dryga ut hushållskassan. En ökning med 54 procent mot föregående år.

Betalrapporten Payments in the Nordics från Svea visar: Varannan svensk föredrar självbetjäningskassa11.3.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Digitalisering, pandemin och e-handelns framfart har förändrat konsumenters vanor och beteenden. Nya krav ställs nu på betalsätten i fysisk butik. Närmare varannan svensk, 49 procent, uppger att de föredrar att betala i en självbetjäningskassa. Men trots rekordhög popularitet bland kunder erbjuder bara en bråkdel av fysisk handel självscanning som betalsätt.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye