Baltic Sea Science Center lanserar läroplattform för forskning tillsammans med Sveriges lantbruksuniversitet

Stiftelsen Skansen och Baltic Sea Science Center (BSSC) lanserar ett treårigt projekt där gymnasieelever och lärare får möjlighet att delta i forskning, lära sig kommunicera vetenskap och engagera sig om Östersjön i ett förändrat klimat. På den digitala läroplattformen kan forskare från Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) förmedla sin kunskap vidare till Sveriges skolelever.

Sillgrissla. Foto: Aron Hejdström

Läroplattformen Vårt varmare hav är utvecklad tillsammans med forskarna Jonas Hentati Sundberg, Magnus Huss och Anna Gårdmark vid SLU. Här kommuniceras forskning om Östersjön, klimatet och hur livet under ytan kommer att påverkas när havet blir varmare.

– Det är ett fantastiskt projekt som vi är övertygade om är värdefullt för både gymnasieelever och lärare i hela Sverige. Vetenskap är kreativt och roligt och här får elever både forska och kommunicera vidare, säger Sophie Lewenhaupt, pedagog på BSSC.

Som gymnasieklass kan man helt kostnadsfritt anmäla sin klass för att delta i forskningen, få tillgång till information och praktiska övningar kring klimatfrågor kopplat till Östersjön. Men det är inte bara skolelever som har tillgång till informationen, plattformen nås via BSSC:s hemsida och finns tillgänglig för alla intresserade.

– Det här är ett roligt och enkelt sätt för gymnasieelever, och en intresserad allmänhet, att lära sig mer om hur klimatförändringarna påverkar livet i Östersjön, ta del av vad forskningen visar och att själva få vara med och bidra till fortsatt forskning, säger professor Anna Gårdmark.

Plattformen har redan lanserats och i mars gick den första lärarfortbildningen i ämnet av stapeln på BSSC. Många lärare visade sig vara intresserade av att delta.

– Det är jättekul att se att lärare redan har visat intresse för att ta del av informationen och forskningen.  Östersjön är fantastisk och en förståelse för, och kunskap om, vårt närmaste hav är avgörande för en hållbar utveckling. Vi har ett otroligt hus enbart om Östersjön mitt på Skansen som är öppet för alla. Med den här plattformen ökar vi våra möjligheter att nå ut i hela landet och får möjlighet att vara en nod mellan gymnasieelever och forskare, säger Anna Björn, enhetschef på BSSC.

Plattformen har fått finansiellt stöd från forskningsrådet FORMAS, ett statligt forskningsråd för hållbar utveckling. Projektet kommer att pågå till 2024.

Läs mer och anmäl din klass på bssc.se

Om Baltic Sea Science Center

Baltic Sea Science Center öppnade 2019 och är Stiftelsen Skansens kunskapshus om Östersjön. I huset finns akvarier, utställningar, filmsal, och laboratorium genom vilka Skansens gäster kan lära sig om livet i havet, människans påverkan och framtida lösningar.

Verksamheten i Baltic Sea Science Center utformas av Skansen i samråd med ett kunskapsråd som består av representanter från Sveriges lantbruksuniversitet, Stockholms universitet och Stockholm Vatten och Avfall

Sillgrissla. Foto: Aron Hejdström
Baltic Sea Science Center på Skansen

Skansens kunskapshus om Östersjön, Baltic Sea Science Center, fyller tre år – fortsätter göra kunskap om havet tillgänglig för fler11.4.2022 07:45:00 CEST | Pressmeddelande

Idag, den 11 april, är det tre år sedan Stiftelsen Skansens kunskapshus om Östersjön, Baltic Sea Science Center, invigdes. Sedan öppning 2019 har Östersjöhuset blivit en plats där Skansens besökare kan öka sin kännedom om vårt närmaste hav, förstå dess utmaningar och ta reda på vad vi tillsammans kan göra för att vända utvecklingen i en positiv riktning.