Bara hälften av svenskarna känner till de globala målen
- Det är oroande och ledsamt att så många svenskar inte känner till målen. De är till för oss alla och visar vägen för hur vi tillsammans kan utrota fattigdomen och hungern. Jag är övertygad om att målen går att nå, men då måste medvetenheten om vad som krävs bli mycket större, säger Anna Tibblin, generalsekreterare för We Effect som undersökt kunskapen om målen för fjärde året i rad.
Enligt undersökningen har bara varannan svensk (49 procent) hört talas om FN:s globala mål för hållbar utveckling. 28 procent svarar att de däremot aldrig hört talas om dem. Det är en ökning sedan undersökningen gjordes senast. 2017 var det 36 procent som hört talas om målen samtidigt som 62 procent menade att de inte hört talas om dem.*
- Det är bra att vi ser en uppåtgående trend, men det går för långsamt. Det är dags att dra upp tempot och prata om de globala målen och hur vi når dem i varje tänkbart forum, i riksdagen, i skolan, vid fikaautomaten på jobbet och på fotbollsträningen, säger Anna Tibblin.
Flest tillfrågade kände till målen kring fattigdom och hunger, nästan ingen kunde nämna målen om hållbar industri, innovationer och infrastruktur.
Mer från undersökningen:
- Boende i de tre storstadsområdena hade något bättre kunskap än övriga riket – 52 procent hade hört talas om de globala målen, jämfört med 48 procent i övriga riket.
- Bland som skulle rösta på Liberalerna om det var val idag kände 70 procent till målen, medan endast 34 procent av Sverigedemokraternas sympatisörer kände till dem.
- Gruppen kvinnor mellan 30 och 49 år var den där flest kände till målen, 57 procent, medan män mellan 65 och 79 år hade sämst kunskap – här hade 38 procent hört talas om målen.
*Sifo-undersökningen baseras på webintervjuer med 1062 svenskar under perioden 7-11 juni 2019. Undersökningen 2017 genomfördes per telefon, den 2019 via webben, vilket kan innebära att skillnaderna i resultatet i viss grad kan bero på metod.
Fakta: FN:s Globala mål för hållbar utveckling antogs av 2015 av FNs 193 medlemsländer. De togs fram i samråd med representanter från regeringar, privata sektorn, forskare och civilsamhället över hela världen, och 10 miljoner människor gav sin röst genom MyWorld2015. Målen ska vara genomförda år 2030.
De 17 målen:
1: Ingen fattigdom
2: Ingen hunger
3: Säkerställa hälsosamma liv och främja välbefinnande för alla i alla åldrar
4: God utbildning för alla
5: Jämställdhet
6: Rent vatten och sanitet
7: Hållbar energi för alla
8: Anständiga arbetsvillkor och ekonomisk tillväxt
9: Hållbar industri, innovationer och infrastruktur
10: Minskad ojämlikhet
11: Hållbara städer och samhällen
12: Hållbar konsumtion och produktion
13: Bekämpa klimatförändringarna
14: Hav och marina resurser
15: Ekosystem och biologisk mångfald
16: Fredliga och inkluderande samhällen
17: Genomförande och globalt partnerskap
Kontakter
Ola RichardssonPressansvarig
Tel:+46 709 720 709ola.richardsson@weeffect.orgBilder
Dokument
Om
We Effect arbetar för att utrota fattigdomen i världen. Vi fokuserar på jämställdhet, kvinnor och hjälp till självhjälp, där människor tillsammans organiserar sig. Då blir effekten att fler familjer får ökade inkomster, mat på bordet och tak över huvudet - och kan ta klivet ur fattigdomen för gott.
Följ We Effect
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från We Effect
We Effect vill leda företag mot 2030-målen19.10.2023 17:00:34 CEST | Pressmeddelande
Utan att näringslivet engagerar sig kommer vi aldrig nå 2030-målen. Biståndsinsatser måste stärkas upp med stöd av företag och privat kapital. We Effect har arbetat med ekonomisk utveckling i över 60 år. Nu startar de “Cooperative Business for Development Hub” för att skapa nya samarbeten mellan biståndsorganisationen och företag.
Coops kunder i Västerbotten samlade in 278 046 kronor till We Effects arbete för att bekämpa hunger!5.7.2023 15:46:08 CEST | Pressmeddelande
Det ska vara lätt att göra gott. Därför har Coop, tillsammans med biståndsorganisationen We Effect skapat ”Bistånd på köpet” för sina medlemmar. Det innebär att för varje köp en Coop-medlemmar som anslutit sig till Bistånd på köpet gör så går en liten summa till We Effects arbete för att utrota hunger genom hållbart jordbruk.
Coops kunder i Östergötland samlade in 151 662 kronor till We Effects arbete för att bekämpa hunger!5.7.2023 15:45:43 CEST | Pressmeddelande
Det ska vara lätt att göra gott. Därför har Coop, tillsammans med biståndsorganisationen We Effect skapat ”Bistånd på köpet” för sina medlemmar. Det innebär att för varje köp en Coop-medlem som anslutit sig till Bistånd på köpet gör så går en liten summa till We Effects arbete för att utrota hunger genom hållbart jordbruk.
Coops kunder i Uppsala samlade in 151 662 kronor till We Effects arbete för att bekämpa hunger!5.7.2023 15:45:11 CEST | Pressmeddelande
Det ska vara lätt att göra gott. Därför har Coop, tillsammans med biståndsorganisationen We Effect skapat ”Bistånd på köpet” för sina medlemmar. Det innebär att för varje köp en Coop-medlem som anslutit sig till Bistånd på köpet gör så går en liten summa till We Effects arbete för att utrota hunger genom hållbart jordbruk.
Coops kunder i Södermanland samlade in 151 662 kronor till We Effects arbete för att bekämpa hunger!5.7.2023 15:44:30 CEST | Pressmeddelande
Det ska vara lätt att göra gott. Därför har Coop, tillsammans med biståndsorganisationen We Effect skapat ”Bistånd på köpet” för sina medlemmar. Det innebär att för varje köp en Coop-medlem som anslutit sig till Bistånd på köpet gör så går en liten summa till We Effects arbete för att utrota hunger genom hållbart jordbruk.