Bara var tredje håller hastigheten vid vägarbeten

Fortkörning vid vägarbeten är ett stort problem som äventyrar säkerheten för de som jobbar på platsen. I en ny undersökning kan M Sverige påvisa problematikens utbredning: endast 1 av 3 förbipasserande trafikanter höll hastigheten vid vägarbeten.

Under åren 2003–2015 skedde nästan 4 000 olyckor vid vägarbeten*, enligt Trafikverket. Riksförbundet M Sverige kan i en ny undersökning gjord under sommaren 2021 påvisa att endast en tredjedel av alla trafikanter håller hastigheten vid vägarbeten.

– I våra mätningar som genomförts på flera platser runtom i landet körde hela 71 procent av alla motorfordon mer än 10 km/h för fort förbi vägarbeten. Bland bilisterna körde 73 procent för fort medan siffran för lastbilar var något lägre, 63 procent. Detta är allvarligt, säger Tony Gunnarsson, sakkunnig trafiksäkerhet, Riksförbundet M Sverige.

Riksförbundet M Sverige vill nu se en skärpning både från bilisternas och myndigheternas sida.

– Den stora underhållsskulden leder till att antalet vägarbeten kommer att behöva öka de kommande åren. Kunskapen hos bilisterna om vägarbetarnas utsatta situation behöver höjas samtidigt som myndigheter och entreprenörer i högre grad måste använda sig av åtgärder som trafikljus, bom eller lots vid vägarbeten, utöver omledning av trafik.

Riksförbundet M Sverige uppmanar svenska bilister att ta höjd för att det kan uppstå förseningar och att resorna kan ta längre tid än planerat på grund av vägarbeten.

– Kör försiktigt och följ hastighetsbegränsningarna när du passerar vägarbeten eller olycksplatser. Tänk på att inte utsätta vägarbetare eller utryckningspersonal för risker. Påbörja resan i god tid eftersom köer vid vägarbeten kan bidra till att restiden blir längre än vanligt, säger Tony Gunnarsson.

* I 1,4 procent av olyckorna omkom en person. I drygt 11 procent av olyckorna skadades någon svårt. I drygt en fjärdedel av de nästan 4 000 olyckorna skadades vägarbetare.

Undersökningen:

Fordon

Håller hastighet

10–20 km/h mer

20–30 km/h mer

Personbil

Lastbil

Buss

0 %

Motorcykel

0 %

Undersökningen bygger på 1 782 observationer av M Sveriges klubbar i Norrbotten, Skaraborg, Skåne Nordväst och Västerbotten.

Riksförbundet M Sverige är med 90 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin nästan 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.

Oskäligt villkor i VWs elbilsgaranti – M Sveriges råd: avstå från köp14.12.2021 05:50:00 CET | Pressmeddelande

Antalet elbilar i nybilsförsäljningen såväl som på våra vägar ökar snabbt. Det innebär att bilköpare ställs inför nya problem. Elbilar skiljer sig från bilar med förbränningsmotor, vilket kan påverka garantier och försäkringar. I samband med Riksförbundet M Sveriges rutinmässiga granskning av garanti- och försäkringsvillkor framkommer att det finns villkor som inte går att uppfylla i nybilsgarantin för Volkswagenbilar av ID-modell. Enligt instruktionsboken, där det anges hur bilen ska tas om hand för att garantierna ska gälla, får bilen nämligen inte lämnas parkerad i mer än 24 timmar om temperaturen är under minus 30 grader Celsius.