Barnboksserien ”Karma och Jonar” blir Viaplay-serie

De bästsäljande barnböckerna om Karma och Jonar blir tv-serie på Nordic Entertainment Group (NENT Group)s streamingtjänst Viaplay under nästa år. Den animerade serien är baserad på författaren Zelda Falkögas böcker med samma namn och handlar om ett storslaget äventyr i en magisk värld.
Animerade originalserien Karma och Jonar © Viaplay Studios

Den populära bokserien om vännerna Karma och Jonar och deras kamp för att rädda sitt land ska bli animerad originalserie på streamingtjänsten Viaplay. Barnserien kommer att visas i alla nordiska länder och har premiär 2022.

Glimeria har alltid varit fridfullt med en förtrollande skönhet, men sedan magiska och ondskefulla krafter intagit landet har himlen förmörkats. Den modiga flickan Karma och den uppfinningsrika pojken Jonar förstår snart att de, trots sina rivaliserande familjer, måste ta mod till sig och samarbeta för att besegra ondskan.

Författaren till de hyllade böckerna Karma och Jonar är Zelda Falköga, som är en fiktiv avsändare. Bakom henne står en författare som valt att förbli anonym.

”Det är en stor ära att få se berättelsen om mina vänner Karma och Jonar byta skepnad och växa sig större i ett nytt medium”, säger Zelda Falköga. ”Jag längtar efter att få se illustratören Henric Aryees färgsprakande bilder komma till liv och att alla ska få uppleva det sagolika landet Glimeria på lika nära håll som jag har fått göra. Jag tror dessutom att den här serien, förutom att vara magiskt spännande, kommer att förmedla ett viktigt budskap: vikten av att visa mod och vara en god vän.”

Filippa Wallestam, EVP och Chief Content Officer på NENT Group, framhåller seriens många lager:

Karma och Jonar är inte enbart en spännande berättelse utan den tar också upp viktiga ämnen som vänskap, självförtroende och utmaningar med att växa upp. Böckerna har blivit hyllade för sina vackra illustrationer och kärnfulla innehåll, vilket är något vi ska förvalta i vår serie. Vi har sedan tidigare ett väldigt omtyckt innehåll för barn och det är otroligt glädjande att snart även kunna erbjuda den här spännande äventyrsserien.”

Viaplays originalserie Karma och Jonar riktar sig till barn i åldrarna 7 till 9 år och totalt släpps 8 avsnitt à 12 minuter. Första säsongen är baserad på den första boken i serien om Karma och Jonar, Klipptrollen. Den femte och avslutande delen i serien, Stendraken, släpps som bok den 11 oktober.

Animerade originalserien Karma och Jonar © Viaplay Studios
© Viaplay Studios
© Viaplay Studios
Bok 1: Klipptrollen. Omslag: Henric Aryee
Bok 2: Flykten. Omslag: Henric Aryee
Bok 3: Lyras ö. Omslag: Henric Aryee
Bok 4: Nagdabergen. Omslag: Henric Aryee
Bok 5: Stendraken. Omslag: Henric Aryee

Lauren Groff följer upp Matrix med modern Robinson Crusoe24.4.2024 13:56:29 CEST | Pressmeddelande

I dag släpps Den vilda flykten på svenska. Boken utspelar sig under tidigt 1600-tal och är en fristående fortsättning på medeltidsskildringen Matrix. Författaren Lauren Groff har utnämnts till en av de bästa författarna i sin generation, tilldelats över ett tjugotal prestigefyllda priser och i år listats som en av de 100 mest inflytelserika personerna i världen. Hennes nya bok är en poetisk äventyrshistoria med många kommentarer till vår samtid.

Ny bladvändare av Tiktok-fenomenet Taylor Jenkins Reid18.4.2024 10:17:14 CEST | Pressmeddelande

Idag släpps Carrie Soto är tillbaka av Taylor Jenkins Reid på svenska. Det är den fjärde boken i samma värld som inleddes med Evelyn Hugos sju äkta män. New York Times-bästsäljaren som utnämnts till en av årets bästa böcker av flera amerikanska källor är en spännande och underhållande hyllning till starka och ambitiösa kvinnor, samtidigt som den gör upp med orättvisor inom sportvärlden.