Barns rättigheter måste få större plats på agendan Majblommans kommunrapport

Varje år ger Majblomman ut en rapport som uppmärksammar hur svenska kommuner tar till vara barns rättigheter. Bakom vår kommunrapport ligger en rikstäckande enkät om barns villkor i skolan och på fritiden.

2017 kan vi med hjälp av kommunrapporten konstatera:

• att 23 procent av kommunerna saknar riktlinjer för medhavd matsäck, vilket i praktiken betyder att skolbarn själva bekostar sin lunch på studieresor och utflykter. I många fall handlar det om otillåtna avgifter enligt skollagen.

Bland de kommuner som har riktlinjer för matsäck kan nämnas Alvesta, Ekerö, Habo, Kalmar, Mariestad, Sollefteå, Tibro, Västerås och Örebro. Siffror för samtliga medverkande kommuner i enkäten bifogas.

• att en majoritet om 59 procent av kommunerna inte erbjuder barn kostnadsfri kollektivtrafik, varken på skol- eller fritid. Endast 7 procent kostar på sina allra yngsta medborgare denna möjlighet, som är extra värdefull för barn i ekonomisk utsatthet.

De kommuner som svarat att de erbjuder alla barn kostnadsfri kollektivtrafik är Bräcke, Göteborg (två stadsdelar har svarat på frågan), Härjedalen, Krokom, Leksand, Linköping, Pajala, Ragunda, Svalöv, Östersund och Övertorneå.

• att en minoritet på 15 procent svarar att barn har full tillgång till barnomsorg och fritids, också på sommarlovet. Detta är en stor trygghet för barn som lever under tuffa villkor. De kommuner som minskar tillgängligheten till omsorg när skolan stänger försvårar livet för många barn.

Bland de kommuner som öppethåller fritids och förskola som vanligt på sommarlovet kan nämnas Eksjö, Oskarshamn, Sollefteå, Stockholm (tre stadsdelar har svarat), Tingsryd och Övertorneå. Dessa kommuner uppger även att förskola och fritids hålls öppet som vanligt även på jullovet.

Majblommans kommunrapport tar också upp vikten av att få med barnets perspektiv i det dagliga kommunala arbetet på högsta politiska nivå. 2017 kan vi konstatera att endast 2 procent av kommunerna har en diskussion i fullmäktige angående utsatta barns villkor på skolloven. 16 procent tar upp frågan i kommunstyrelsen och 68 procent gör det i respektive förvaltning.

En ny fråga i vår kommunenkät gäller huruvida kommunerna har en barnombudsman anställd, alltså en tjänsteman som bevakar hur Barnkonventionen respekteras och fungerar rådgivande på olika plan för barn i kommunen. 15 procent av de svarande uppger att man har en kommunal barnombudsman. En sådan kommun är Botkyrka, som i 2017 mottar utmärkelsen Årets MajKommun, tack vare ett mångårigt, systematiskt och framgångsrikt arbete för inkludering av alla barn i en av Sveriges mest segregerade kommuner. Botkyrka har ett utmärkt system för att få bort alla kostnader i skolan, och hör till de kommuner som satsar på skolloven genom exempelvis öppna fritidshem och kostnadsfria aktiviteter.

-Att se till att barns lagstadgade rättigheter tillgodoses är grundläggande, och en barnombudsman är ett utomordentligt instrument för att gå i målsäger Majblommans generalsekreterare Lena Holm.

Till kommunrapporten hör en bilaga med listor och diagram över kommunernas enkätsvar samt en bilaga med Majblommans länsstatistik över våra bidrag till enskilda barn. En lista över toppkommuner bifogas också.

För mer information, välkommen att kontakta:

Lena Holm, generalsekreterare: 0706 – 99 45 61

Liv Landell Major, pressekreterare: 0708 – 742 713

______________________________________________________
Majblomman är alla barns blomma. Sedan 1907 arbetar Majblomman för att förbättra barns villkor i Sverige. Insamlingen bygger på att barn hjälper barn genom att sälja majblommor. Majblomman är Sveriges största barnhjälpsorganisation med 650 lokalföreningar. Varje förening är en del i barnets nätverk med familj, skola, fritid, hälso- och sjukvård samt socialtjänst på orten. Vår vision är att alla barn ska få vara med och dela gemenskapen med sina kamrater i skolan och på fritiden. Under hela året ger vi bidrag till enskilda barn, skolaktiviteter och forskning om barn. Vi tar varje år fram ett kostnadsfritt studiematerial till alla grundskolor årskurs 4 och 5 som inspirerar lärare att arbeta för att motverka barnfattigdom i Sverige.

Majblomman - Alla barns blomma

12-årige Wille intervjuar partiledarna i Almedalen27.6.2018 10:31Pressmeddelande

Politikerveckans yngste reporter heter Wille Öhgren och är redan en profil i Almedalen. Förra året intervjuades han om sitt stora intresse för politik i SVT. Han avslöjade att han är på plats så mycket han kan, och annars följer alla livesändningar från Almedalen. Samtidigt. 2018 ställer Wille upp för Majblomman och intervjuar alla partiledare och barnministern om barns rättigheter. Temat blir otillåtna kostnader i skolan, men Wille kommer också att utmana var och en med skräddarsydda frågor inför valrörelsen. - Jag ser fram emot att diskutera med partiledarna, jag tycker självklart att barns rättigheter ska ha mer plats i politiken, säger Wille. Wille Öhgren bor i Visby och ska börja 7:an på Solbergaskolan efter lovet. Han vill bli journalist, och har redan hunnit vara prao på P4 Gotland. Största intresset är samhällsfrågor: - Ja, jag gör inte mycket annat. Nyheter är mitt fritidsintresse! Sedan 2004 skickar Majblomman en knattereporter till Almedalen, med målet att föra barns talan o

Unik guldring på auktion till förmån för Majblomman    20.4.2018 13:23Pressmeddelande