Bättre villkor för personal som arbetar under krisläge

Vision har i dag tecknat ett nationellt avtal med SKL, Sobona och andra fack inom välfärden. Avtalet reglerar ersättningsnivåer och övriga villkor för medlemmar som arbetar under en kris- eller katastrofsituation.

Det nya avtalet ger högre ersättningar och tydliga regler kring arbetstid och återhämtning för medarbetare som är i tjänst under ett krisläge.

- Jag är glad att vi nu har ett bra avtal med tydliga regler. Visions utgångspunkt har hela tiden varit att den som ställer upp och jobbar under extrema förhållanden som ett krisläge innebär ska ha en bra ersättning och goda villkor, säger Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision.

Efter de omfattande bränderna sommaren 2018 blev behovet av regler för personal som arbetar under ett krisläge tydligt, då de befintliga kollektivavtalen visade sig vara otillräckliga i den här typen av situationer. Parterna bedömde att det var nödvändigt att ta fram ett särskilt kollektivavtal som ska gälla vid krislägen

Exempel på krisartade händelser kan vara olyckshändelser med omfattande påverkan, som naturkatastrofer, bränder och översvämningar, utbrott av epidemier, terrordåd eller hot. Avtalet berör bland andra räddningstjänstpersonal samt vård- och omsorgspersonal. Avtalet aktiveras av arbetsgivarparterna SKL och Sobona.

- Skulle det uppstå en liknande situation som förra sommarens bränder kommer alla medlemmar som jobbar att ha bättre villkor och få bättre betalt för sin insats. Det känns tryggt och bra, säger Veronica Magnusson.

Fakta om Krislägesavtalet

• Månadslön eller timlön utges. Därutöver utges en krisersättning på 120 procent av lönen per timme. Detta innebär sammantaget en ersättning på 220 procent av lönen per timme.
  • Krisersättningen förhöjs till 150 procent av lönen per timme vid uttag av särskild nödfallsövertid.
  • Arbetstidslagen har ersatts av bestämmelser i kollektivavtalet som är specialanpassade utifrån krissituationen.
  • Det ordinarie arbetstidsmåttet är 48 timmar per vecka under en beräkningsperiod om max 4 veckor.
  • En särskild nödfallsövertid kan tas ut utöver den ordinarie arbetstiden.
  • Anpassade regler för dygns- och veckovila.

För ytterligare kommentarer, kontakta Veronica Magnusson, förbundsordförande Vision, tfn 070 746 21 24 eller Ameli Andersson, förhandlande ombudsman, tfn 076 149 53 57.

Läs mer om avtalet på vision.se

Veronica Magnusson, förbundsordförande Vision

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, regioner och kyrkan. Många är också studenter med siktet inställt på arbete inom välfärden. Våra 199 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är en feministisk organisation, partipoliskt obundna och ingår i TCO.

Vision: Äldreomsorgschefer bör frånsäga sig sina arbetsmiljöuppgifter14.5.2020 12:41:15 CESTPressmeddelande

Vision uppmanar idag chefsmedlemmar i äldreomsorgen att returnera sina arbetsmiljöuppgifter om de anser att det saknas tillräckliga resurser, befogenheter eller kunskap för att kunna utföra dessa uppgifter. Vision skickar också ett öppet brev till socialminister Lena Hallengren och Anders Knape, ordförande för Sveriges Kommuner och Regioner, SKR, där förbundet påpekar att SKR och arbetsgivarna har misslyckats med att ge chefer i äldreomsorgen förutsättningar att utföra sina arbetsmiljöuppgifter.