Beatrice Fihn är Årets Göteborgare 2018

Årets Göteborgare är Beatrice Fihn, som blivit en internationell förebild i kampen för en kärnvapenfri värld. Hon är generalsekreterare för kampanjen ICAN som belönats med Nobels Fredspris. Beatrice har tagit med sig samhällsengagemanget från uppväxten i Göteborg och berättade om sitt arbete i ett av årets mest uppmärksammade sommarprogram i Sveriges Radio.

Beatrice Fihn är Årets Göteborgare 2018. Foto: ICAN

Årets Göteborgare utses av en jury som består av representanter från Göteborg & Co, GT och Sveriges Radio P4 Göteborg. Juryns motivering lyder:

Redan hemma i Angered föddes det samhällsengagemang som gjort Beatrice Fihn till en internationell maktfaktor. Med obändig energi kämpar hon för en tryggare värld. Nobels fredspris till kampanjen ICAN gör kärnvapenmakter nervösa och får många att höja rösten för att befria mänskligheten från det undergångshot vi levt under i mer än 70 år. Beatrice Fihn är en värdig Årets Göteborgare 2018.

Årets Göteborgare skall:

• ha gjort något gott, positivt som betytt mycket för många.
  • vara en innerlig, godhjärtad och uppmärksammad person.
  • vara född i Göteborg - eller någon annanstans.
  • vara en god ambassadör för Göteborg

Utnämningen av Årets Göteborgare, Beatrice Fihn, sker på scenen i Nordstan tisdag den 11 december kl. 15.00 – 16.00. Ceremonin direktsänds i SR P4 Göteborg.

Tidigare Årets Göteborgare: Leif  ”Loket” Olsson (1993), Thomas Ravelli (1994), Tomas von Brömssen (1995), Maria Lundkvist (1996), Jan Eliasson (1997), Viveca Lärn (1998), Jasenko Selimovic (1999), Mikael Ljungberg (2000), Håkan Hellström (2001), Eva Bergman (2002), Conny Evensson (2003), Yannick Tregaro och Christian Ohlsson (2004), Lotta Engberg (2005), Ingvar Oldsberg (2006), Håkan Mild (2007), Thomas Johansson (2008), Nigar Ibrahim (2009), Gustavo Dudamel (2010), Mia Skäringer (2011), Leif Mannerström (2012), Lasse Kronér (2013), Laleh Pourkarim (2014), Miriam Bryant (2015), Pia Sundhage (2016), Ruben Östlund (2017).

Beatrice Fihn är Årets Göteborgare 2018. Foto: ICAN

Abonnera på våra pressmeddelanden.