Befria kulturen!

I sommarnumret av Axess (5/2018) resonerar nio skribenter om vilken kulturfråga som borde få ordentligt med uppmärksamhet före valet i höst. Finns det någon röd tråd i inläggen handlar den om ökat skydd för kulturens frihet och självständighet. Dessutom: Vårens svenska fackböcker. Erik W Larsson går på möte med Bernie Sanders. Gunilla Kindstrand deppar över egotrippar på Historiska museet.

I ledaren skriver PJ Anders Linder om den allt hetare konflikten stad mot land och hoppas att spenatskräcken ska lägga sig.

Läs ledaren och temaartiklarna digitalt här: axess.se/magasin

Behöver du ett recensionsexemplar? Kontakta redaktionen@axess.se

Nominerade till Stora Fackbokspriset7.11.2018 07:05Pressmeddelande

Axel och Margaret Ax:son Johnsons Stiftelse för allmännyttiga ändamål utdelar varje år, givet det finns en värdig mottagare, Stora fackbokspriset om 125 000 kronor till den eller de (levande personer) som skrivit årets fackbok i enlighet med Forum Axess devis ”Vetenskap, bildning tradition”. Tanken är att stödja det slag framstående essäistiskt humanistiskt författarskap som lyfter fram vetenskap, bildning, tradition med hög stilistisk och fackmässig verkshöjd. Syftet är att på svensk botten uppmuntra en berättande humanistisk bildningstradition präglad av stilistisk briljans.​