Bekymmersamt när dieselpriset höjs

Det höga dieselpriset leder till dyrare transporter och försämrad konkurrenskraft för Sverige. Det är klart bekymmersamt.

Transportföretagen anser att den extra indexeringen, som är pausad för 2021 och 2022, måste avskaffas permanent. Likaså måste regeringen driva på hårdare att få till fortsatt skatteundantag för biodrivmedel. I och med reduktionsplikten kommer andelen biodrivmedel öka år för år och för att undvika en kostnadsbomb måste skatteundantaget fortsatt gälla. De höga priserna slår också hårt mot boende i delar av landet där det inte finns en fungerande kollektivtrafik och där de är beroende av bilen för att få vardagen att fungera. Vi får inte glömma att det mesta resandet med personbil sker utanför våra tre storstäder, säger Tina Thorsell, samhällspolitisk chef på Transportföretagen.

Transportföretagen är transportnäringens bransch- och arbetsgivarorganisation och samlar 9 200 medlemsföretag med cirka 200 000 anställda.

Turistbussbranschen samlas i Tylösand och blickar framåt18.4.2024 08:44:14 CEST | Pressmeddelande

Den 18–19 april samlas den svenska turistbussbranschen till konferensen Busstorget på Hotel Tylösand. Intresset för arrangemanget har varit rekordstort i år och totalt deltar representanter för ett sextiotal bussföretag. En färsk studie av den svenska turistbussmarknaden, genomförd i början av 2024 av Sveriges Bussföretag, visar samtidigt att branschen kan summera ett stort intresse för bussresor.