Bekymmersamt när dieselpriset höjs

Det höga dieselpriset leder till dyrare transporter och försämrad konkurrenskraft för Sverige. Det är klart bekymmersamt.

Transportföretagen anser att den extra indexeringen, som är pausad för 2021 och 2022, måste avskaffas permanent. Likaså måste regeringen driva på hårdare att få till fortsatt skatteundantag för biodrivmedel. I och med reduktionsplikten kommer andelen biodrivmedel öka år för år och för att undvika en kostnadsbomb måste skatteundantaget fortsatt gälla. De höga priserna slår också hårt mot boende i delar av landet där det inte finns en fungerande kollektivtrafik och där de är beroende av bilen för att få vardagen att fungera. Vi får inte glömma att det mesta resandet med personbil sker utanför våra tre storstäder, säger Tina Thorsell, samhällspolitisk chef på Transportföretagen.

Transportföretagen välkomnar COP26 Flygdeklaration11.11.2021 13:30:00 CET | Pressmeddelande

Transportföretagen ser mycket positivt på att Sveriges regering i går skrev på den COP26 Flygdeklaration som bildar en allians för hållbart flyg. Tillsammans med ett stort antal andra stater, där ibland Frankrike, Kanada, Japan, Finland, Nederländerna, Norge, Spanien och USA tar nu Sverige en aktiv roll att tillsammans med andra stater aktivt arbeta för utvecklingen av hållbart flyg samt ett stort fokus på internationell reglering av flygets klimatpåverkan.