Besegra Bräntberget 124 gånger och nå Mount Everest topp!

I tider med social distansering vill Korpen ge umeborna en riktig utmaning i form av Bränteverest. Utmaningen går ut på att man ska bestiga Bräntberget lika många gånger som om man skulle ha bestigit Mount Everest. Det innebär 124 gånger!

Utmaningen sker fram till sista september och man väljer helt själv hur man vill lägga upp utmaningen. Göra allt på samma gång eller bestiga berget någon gång varje dag. Men alla som någon gång har gått upp för Bräntberget vet att det känns ordentligt i benen när man närmar sig toppen.

Korpen Umeå har utvecklat en sida där man kan registrera sina vändor upp för Bräntberget och man kan där se hur man kommer närmare och närmare toppen av Mount Everest. För den som gillar att tävla kan man jämföra sig med andra på en topplista för att se vem som kan bestiga Bränteverest snabbast.

Till kommande år ska man kunna utmana sina vänner och kollegor och kanske ha gemensamma träningstillfällen med backintervallerna, men just nu i coronatider så bestigs Bränteverest bäst ensam.

Det här är ett sätt för Korpen Umeå att ställa om verksamheten när man inte ska ses och träna i grupp på samma sätt som tidigare.

Kennet Bergqvist, ordförande i Korpen Umeå
070-240 82 59, kennet.bergqvist@korpenumea.se

Visst är det betydligt roligare att sporta och motionera när du gör det tillsammans med andra? Här hos oss i Korpen finns det mängder med sätt att engagera och aktivera sig. Vår historia sträcker sig mer än 75 år tillbaka i tiden och idag är vi ett rikstäckande, modernt motionsidrottsförbund som kan erbjuda runt 100 olika typer av motionsaktiviteter.

Seniorvecka ska få Jönköpings äldre att hitta motionen igen2.9.2021 07:59:00 CEST | Pressmeddelande

Under en hel vecka mellan den 6 och 12 september kommer Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet att arrangera Aktiv Senior-veckan i Jönköping. Det är Korpen Jönköping som kostnadsfritt erbjuder inspirerande aktiviteter som passar seniorer. Aktiviteter och motion anpassade för de äldre har varit nästintill omöjliga att genomföra under ett och ett halvt års tid. Den sociala mötesplatsen och fysiska utmaningen har försvunnit för en åldersgrupp som behöver just det sociala och fysiska. - Under den här veckan kommer vi på många orter runtom i Sverige att visa upp de verksamheter som passar och hjälper den äldre befolkningen att komma tillbaka, börja om eller upptäcka den fysiska rörelsens fantastiska kraft, säger Regina Hedström som är projektledare för Korpen Svenska Motionsidrottsförbundets projekt Aktiv Senior.