Antalet beviljade bygglov för lokaler har minskat med ungefär 10 procent under den senaste sexmånadersperioden jämfört med samma period året innan. Det visar färsk statistik som NAVET Analytics har analyserat. Nedbrutet på olika sektorer är det inom privata lokaler som nedgången är som störst.
Beviljade bygglov indikerar fallande husbyggnadsinvesteringar inom privata lokaler, foto: Navet

- Det är viktigt att ha med sig att den beräknade minskningen baseras på statistik före covid-19-utbrottet men att det ger en tydlig indikation på att byggkonjunkturen, framförallt när det gäller privata lokaler, redan var på väg in i en svagare period, säger Magnus Klein, ansvarig för konjunkturbevakning på NAVET Analytics.

Svagare signaler från bygglovsstatistiken, och kanske framförallt betydligt lägre ekonomisk tillväxt samt en hårt drabbad tjänstesektor, medför att prognosen för det privata lokalbyggandet har justerats ner och indikerar minskade husbyggnadsinvesteringar med drygt 20 procent. Dock bör man ha med sig att fallet sker från en hög nivå i ett historiskt perspektiv, avslutar Magnus.

Källa: Marknadssignaler & Prognoser, NAVET Analytics