Biodynamiska Paxton AAA Shiraz Grenache Mourvèdre 2018 bland de fasta marsnyheterna

Biodynamiskt vin i Systembolagets fasta sortiment från och med mars! Australiensiska Paxton AAA Shiraz Grenache Mourvèdre 2018 kommer från McLaren Vale, kostar 129 kr och har artikelnummer 2586-01.

David Paxton är förmodligen en av Australiens mer kända vinpersonlighet. Han grundade Paxton Vineyards i McLaren Vale i södra Australien år 1979 och har involverat hela sin familj. Familjen Paxtons ägor omfattar idag totalt 70 hektar vinodling som odlas helt efter biodynamiska principer. Sedan 2005 är vingårdarna och vinerna biodynamiskt certifierade, vilket de var först med i McLaren Vale. Än idag är de den största fullt certifierade biodynamiska vingården i Australien och är ledande i landet gällande biodynamiska och ekologiska viner som är helt fria från tillsatser. Vinmakare idag är Dwayne Cunningham.

Paxton fokuserar på druvorna shiraz, grenache och cabernet sauvignon men har även lite mer ovanliga sorter som graciano, tempranillo och pinot gris. Den äldsta vingården i familjen Paxtons ägo planterades redan 1887. De har tilldelats den åtråvärda utnämningen Five Red Star Winery av vinkritikern James Halliday, vilket endast har tilldelats 2 procent av Australiens vinproducenter.

Druvorna till Paxton AAA Shiraz Grenache Mourvèdre 2018 skördades vid optimal mognad, avstjälkning, jäsning och lagring skedde sedan separat för varje druvsort. separat. Jäsningen skedde i öppna tankar och lagringen i 12 månader på franska ekfat av varierande storlek (225 liters fat och 500 liter). Slutligen blandades de olika druvsorterna innan buteljering.

Resultatet är ett vin med ren, elegant och aromatisk doft med toner av körsbär, plommon, blåbär, choklad och krossad sten.

Smaken är välbalanserad, fyllig och mörkfruktig med toner av plommon och mogna skogshallon. Örtiga inslag kombinerat med en pigg blommighet lämnar ett långt och fräscht avslut.

Passar perfekt till exempelvis svamprisotto, smakrik fågel, kryddig korv, lättare grillmiddag eller lammkotlett.

Spring Wine & Spirits AB importerar, säljer och marknadsför vin och sprit. Spring Wine & Spirits har 35 medarbetare och är ett helägt dotterbolag till Spendrups Bryggeri AB. Sedan starten 1995 har Spring Wine & Spirits vuxit till att bli ledande distributör av vin till Sveriges restaurangmarknad och en av de större leverantörerna av ett brett sortiment till Systembolaget. Spring Wine & Spirits representerar ett 80-tal vin- och spritproducenter på den svenska marknaden. De största varumärkena i portföljen är bland annat Cantina Zaccagnini, E & J Gallo Winery, Codorníu, Barefoot Wines, Codorníu, Trapiche, Ogier, Laroche, Boschendal, El Coto, Cono Sur, Frescobaldi, McPherson, Plantation Rum, Tamnavulin och Shackleton.

Triss i prestige från Philipponnat i februaris TSE-släpp13.2.2020 16:09:30 CETNyheter

Tre toppchampagner från Philipponnat i TSE-släppet 14 februari: Lagom till Alla hjärtans dag lanseras tre av kvalitetsproducenten Philipponnats hårt allokerade prestigeviner. Det är tre årgångschampagner som oemotståndliga redan idag, men naturligtvis är mycket lagringsdugliga. Cuvée 1522 Premier Cru Extra Brut Rosé 2008 Artikelnummer 97083. Endast 240 buteljer. Lanseras i presentförpackning. Pris 969 kr. Mareuil sur Aÿ Premier Cru Extra Brut 2008 Artikelnummer 97067. Endast 180 buteljer. Pris 1459 kr. Clos des Goisses Extra Brut 2010: Artikelnummer 97073. Endast 72 buteljer. Lanseras i presentförpackning. Pris 1650 kr.

El Estecos höghöjdsvin Altimus 2015 i Systembolagets exklusiva småsläpp21.11.2019 10:45:46 CETPressmeddelande

Imorgon fredag kl 10.00 är det dags för nytt släpp av småpartier på Systembolaget, med särskilt fina viner till decemberhelgernas kommande middagar. Från oss på Spring Wine & Spirits hittar du den argentinska producenten El Estecos flaggskepp Altimus 2015. Perfekt till bättre viltmiddagar, smakrik stek och grillat lamm, nöt eller fläsk. Totalt släpps 480 buteljer. Artikelnummer 95477 och kostar 279 kronor