Biskop Karin bjuder in till samtal ”På kammarn”

Uppsala stifts nya biskop Karin Johannesson uppmanar till en paus för andlig återhämtning – möt henne varje vecka på Facebook i hennes filmer ”På kammarn”

- Idag finns det ett stort intresse för andlighet, inte minst i västvärlden. I vår digitala tidsålder har det medfört att det finns många appar och poddar som erbjuder andliga övningar av olika slag, säger Karin Johannesson som sedan en knapp vecka är biskop i Uppsala stift.

- Jag vill bidra med ett svenskkyrkligt alternativ och kommer, tillsammans med mina medarbetare, att publicera en ny film på Facebook-sidan varje vecka. I filmen finns det en liten övning som jag tänker göra just den veckan, och alla som vill är välkomna att delta.

Uppsala stifts nya biskop får ofta frågan om andlig träning verkligen är något som hör hemma i Svenska kyrkan.

- För mig är det viktigt att övningarna inte är ett träningspass som ska genomföras utan en återhämtning, en tankepaus. Andlighet är den heliga Andens närvaro i våra liv.

- Ibland behöver vi göra något för att upptäcka den närvaron och låta oss beröras av den, avslutar biskop Karin Johannesson.

Biskop Karin på Facebook: https://www.facebook.com/biskopkarin/

Möt ärkebiskopen på temat ”Hur lever landsbygden?”23.1.2019 17:36:31 CETPressmeddelande