Bodegas El Coto De Rioja firar 50 år!

Den 30 november lanseras Bodegas El Coto sin jubileumslåda! Bodegas El Coto bildades så sent som 1970 i Rioja, Spaniens mest berömda vinområde som blivit känt för sina kvalitetsviner på den blåa druvan tempranillo. 50 år senare är de inte bara ett av de största spanska vinhusen, utan även ett av de modernaste. Artikel nummer: 7624409 och kostar 366 kronor

Det är ungefär 40 år sedan riojavågen kom till Sverige och den är fortfarande stark. Orsaken till framgången är kanske framför allt den mjuka, tillgängliga stilen samt att vinerna ofta är färdiglagrade när de släpps ut på marknaden. Konsumenten kan därmed vara säker på att få ett drickfärdigt och matvänligt vin när de väljer ett riojavin. El Cotos första viner kom ut på marknaden 1975 och blev snabbt populära för sin matvänliga stil.

2015 El Coto 50th Anniversary Reserva, DOC Rioja.

Detta vin är en hyllning till Rioja. Man har använt de bästa och mest karaktäristiska druvorna från varje del av distriktet. Tempranillo från Finca Elvillar i Rioja Alavesa och Cuartos del Martillo i Rioja Alta. För att komplettera blenden har vinmakarna även använt sig av graciano från vingården Finca Los Almendros i Rioja Oriental.

Till skillnad från lagstiftningen i andra vinländer lägger den spanska stor vikt vid hur länge vinet har lagrats innan det släpps till försäljning. Tanken är att kunden inte ska behöva lagra vinet själv utan att det är drickfärdigt när det släpps på marknaden. För Reserva-viner gäller att de lagrats i minst 36 månader, varav minst 12 månader på ekfat. Vår maffiga Reserva har lagrats i hela 18 månader på amerikanska ekfat efter att druvorna har jäst på små ståltankar, allt för att extrahera maximalt med frukt och terroir.

2015 var ett fantastiskt år i Rioja, det avspeglar sig i den generösa och härligt eleganta stilen med inslag av mogen frukt, kakao och kryddor. Dess silkiga tanniner och långa finish lämpar sig väl med Eleganta vilträtter, vitlöksspäckad lammstek, klassisk entrecôte och charkuterier.

2017 El Coto De Imaz Blanco Reserva, DOC Rioja.

Det görs även vita viner i Rioja, som vår spännande Blanco Reserva på 100% chardonnay. Druvorna kommer från höghöjds-vingården Finca Carbonara, som med sin steniga jordmån bidrar till vinets mineraliga karaktär.

Chardonnaydruvorna plockas för hand, pressas försiktigt och kallmacereras för att utvinna maximalt med aromer. Jäsningen sker i ståltankar. Därefter lagras vinet under 12 månader på nya franska orostade ekfat. Innan vinet släpps får det vila på flaska under 1 år.

Vinet är friskt och torrt med generös frukt, inslag av citroncest, hasselnötter och rostade kastanjer. Den härliga längden med fatkaraktär gör den ytterst lämpad för grillad fisk, hårdostar och pastarätter med fisk eller kyckling.

Ovanstående viner är perfekta exempel på bodegans filosofi, moderna viner med respekt för de gamla traditionerna. Salúd!

Artikelnummer 7624409 | Alk 13,0% | Pris 366 kr | Vol: 2 fl à 75 cl

Ny vintagerom från Plantation – Barbados 2011 – endast 96 flaskor13.11.2020 07:50:00 CETPressmeddelande

I sin uppmärksammade serie med vintageutgåvor fortsätter nu Plantation att visa upp exceptionell rom från de allra främsta destillerierna i världen. Nu har seglatsen över världshaven tagit dem hem till sitt eget West Indies Rum Distilleriy’s på paradisön Barbados. I dagarna lanseras vintageutgåvan – Plantation Vintage Barbados 2011 i Systembolagets beställningssortiment med artikelnummer 8256201 och kostar 699 kr.