Bodegas El Coto De Rioja firar 50 år!

Den 30 november lanseras Bodegas El Coto sin jubileumslåda! Bodegas El Coto bildades så sent som 1970 i Rioja, Spaniens mest berömda vinområde som blivit känt för sina kvalitetsviner på den blåa druvan tempranillo. 50 år senare är de inte bara ett av de största spanska vinhusen, utan även ett av de modernaste. Artikel nummer: 7624409 och kostar 366 kronor

Det är ungefär 40 år sedan riojavågen kom till Sverige och den är fortfarande stark. Orsaken till framgången är kanske framför allt den mjuka, tillgängliga stilen samt att vinerna ofta är färdiglagrade när de släpps ut på marknaden. Konsumenten kan därmed vara säker på att få ett drickfärdigt och matvänligt vin när de väljer ett riojavin. El Cotos första viner kom ut på marknaden 1975 och blev snabbt populära för sin matvänliga stil.

2015 El Coto 50th Anniversary Reserva, DOC Rioja.

Detta vin är en hyllning till Rioja. Man har använt de bästa och mest karaktäristiska druvorna från varje del av distriktet. Tempranillo från Finca Elvillar i Rioja Alavesa och Cuartos del Martillo i Rioja Alta. För att komplettera blenden har vinmakarna även använt sig av graciano från vingården Finca Los Almendros i Rioja Oriental.

Till skillnad från lagstiftningen i andra vinländer lägger den spanska stor vikt vid hur länge vinet har lagrats innan det släpps till försäljning. Tanken är att kunden inte ska behöva lagra vinet själv utan att det är drickfärdigt när det släpps på marknaden. För Reserva-viner gäller att de lagrats i minst 36 månader, varav minst 12 månader på ekfat. Vår maffiga Reserva har lagrats i hela 18 månader på amerikanska ekfat efter att druvorna har jäst på små ståltankar, allt för att extrahera maximalt med frukt och terroir.

2015 var ett fantastiskt år i Rioja, det avspeglar sig i den generösa och härligt eleganta stilen med inslag av mogen frukt, kakao och kryddor. Dess silkiga tanniner och långa finish lämpar sig väl med Eleganta vilträtter, vitlöksspäckad lammstek, klassisk entrecôte och charkuterier.

2017 El Coto De Imaz Blanco Reserva, DOC Rioja.

Det görs även vita viner i Rioja, som vår spännande Blanco Reserva på 100% chardonnay. Druvorna kommer från höghöjds-vingården Finca Carbonara, som med sin steniga jordmån bidrar till vinets mineraliga karaktär.

Chardonnaydruvorna plockas för hand, pressas försiktigt och kallmacereras för att utvinna maximalt med aromer. Jäsningen sker i ståltankar. Därefter lagras vinet under 12 månader på nya franska orostade ekfat. Innan vinet släpps får det vila på flaska under 1 år.

Vinet är friskt och torrt med generös frukt, inslag av citroncest, hasselnötter och rostade kastanjer. Den härliga längden med fatkaraktär gör den ytterst lämpad för grillad fisk, hårdostar och pastarätter med fisk eller kyckling.

Ovanstående viner är perfekta exempel på bodegans filosofi, moderna viner med respekt för de gamla traditionerna. Salúd!

Artikelnummer 7624409 | Alk 13,0% | Pris 366 kr | Vol: 2 fl à 75 cl

Sankt Eriksgatan 119

Spring Wine & Spirits AB importerar, säljer och marknadsför vin och sprit. Spring Wine & Spirits har 35 medarbetare och är ett helägt dotterbolag till Spendrups Bryggeri AB. Sedan starten 1995 har Spring Wine & Spirits vuxit till att bli ledande distributör av vin till Sveriges restaurangmarknad och en av de större leverantörerna av ett brett sortiment till Systembolaget. Spring Wine & Spirits representerar ett 80-tal vin- och spritproducenter på den svenska marknaden. De största varumärkena i portföljen är bland annat Cantina Zaccagnini, Piccini, Gallo, Chavin, Domaine Bousquet, Pasqua, Codorníu, Trapiche, LYV, Boschendal, El Coto, Frescobaldi, McPherson, Smirnoff Ice, Planteray Rum, Tamnavulin, Dalmore och Jura. På restaurang representerar de även Diageo med varumärken som Baileys, Tanqueray, Johnnie Walker mfl.

Uppföljaren är här - Dalmore Luminary series No 217.4.2024 14:30:00 CEST | Pressmeddelande

Den 24 april lanseras Dalmore Luminary series No 2 på Systembolaget, uppföljaren i det exklusiva samarbetet mellan det anrika whiskyhuset The Dalmore och Skottlands designmuseum, den berömda designinstitutionen V&A Dundee. Lanseringen består av två delar där den första är en extremt limiterad upplaga av The Rare, en 49-årig highland Single Malt whisky. The Rare kommer i en spektakulär glasskulptur som är designad av den internationellt hyllade Melodie Leung från Zaha Hadid Architects. Den andra delen i serien kallas The Collectible och är en exklusiv 16-årig highland Single Malt whisky som kommer i mycket begränsad upplaga. Whiskyn i Dalmore Luminary är skapad av The Dalmores Master Whisky Maker Gregg Glass och Master Distiller Richard Paterson OBE. 54 buteljer av The Collectible släpps på Systembolaget den 24 april. Artikelnummer: 8566601, 3269 kr.

Trapiche Perfiles Calcareo Chardonnay åter i tillfälligt sortiment11.4.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Den 26 april släpps 6 000 buteljer av den terroirdrivna Trapiche Perfiles Calcareo Chardonnay 2022 i Systembolagets tillfälliga sortiment. Perfiles är ett projekt där argentinska Trapiche fokuserar på druva och jordmån för att ta reda på vad som händer när en druva får perfekta förutsättningar. Till chardonnay har de därför valt vingårdar med särskilt kalkrik jordmån. Artikelnummer: 95197, 169 kr.

Italiensk lyx i en flaska – Muro Primitivo9.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Den 1 maj lanseras den lyxiga Muro Primitivo i utvalda Systembolagsbutiker. Vinet, som osar italiensk flärd, är ett elegant och smakrikt vin från Apulien, en appellation känd för sina smakrika röda viner. Vinet fångar essensen av Apuliens jordmån och klimat och hyllar samtidigt regionens kulturella arv genom sin unika och lyxiga flaskdesign. Vinet har mjukt inlindade tanniner, mörk fruktighet och väl avvägda fattoner som gör det till ett utmärkt allroundvin. Givetvis passar det alldeles särskilt bra till det italienska köket. Vinet lanseras i utvalda butiker den 1 maj. Artikelnummer: 72764, 119 kr.

Citadelle Rouge – Unik fransk gin naturligt smaksatt med röda bär och rabarber5.4.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Den 8 april lanseras äntligen Citadelle Rouge i Sverige. En unik fransk gin med naturlig smaksättning av röda bär och rabarber. Prisbelönta och stilbildande Citadelle är en del av den trend med hantverksgin som har tagit dryckesvärlden med storm. Citadelle Rouges eleganta bärighet är perfekt i en GT eller somrig cocktail. Citadelle Rouge finns i Systembolagets beställningssortiment från och med den 8 april. Artikelnummer: 85217, 349 kr.

Domaine Rolet släpper två unika viner från sin privata källarsamling26.3.2024 09:00:00 CET | Pressmeddelande

Domaine Rolet i Jura har en privat samling av äldre årgångar i magnumbutelj. Nu lanseras de minst sagt unika vinerna Domaine Rolet Arbois Pinot Noir 1986 och Domaine Rolet Arbois Pinot Noir 1987 ur denna samling. Båda vinerna är buteljerade på magnumflaska om 1500 ml och släpps i Systembolagets tillfälliga sortiment. Den 5 april lanseras 140 buteljer av Domaine Rolet Arbois Pinot Noir 1986 och den 10 maj lanseras 420 buteljer av Domaine Rolet Arbois Pinot Noir 1987. Domaine Rolet Arbois Pinot Noir 1986: Nr 9008306, 619 kr Domaine Rolet Arbois Pinot Noir 1987: Nr 9455406, 619 kr