SchibstedSchibsted

Bonnier News och Schibsted bildar gemensamt bolag för distributionslösningar inom e-handel

Dela
Bonnier News och Schibsted går ihop och bildar det samägda bolaget Sweship. Detta för att bistå den kraftigt växande e-handeln att nå ut med varor till svenska hem på ett effektivt sätt.
Anders Eriksson, Bonnier News och Raoul Grünthal, Schibsted. Foto: Stefan Jerrevång.
Anders Eriksson, Bonnier News och Raoul Grünthal, Schibsted. Foto: Stefan Jerrevång.

Svenska medieföretag har en lång historik av att dagligen dela ut morgontidningar till hushåll. På senare tid har detta distributionsnätverk i allt större utsträckning börjat användas för att skicka varor för den växande e-handeln. 

För att vidare utveckla denna verksamhet och för att på rätt sätt kunna stötta kunder inom e-handeln har Bonnier News och Schibsted nu beslutat att gemensamt bilda ett bolag som skall erbjuda innovativa distributionstjänster till svenska hushåll. Ambitionen är att bildandet av Sweship ska kunna skapa helt nya möjligheter för den kraftigt växande svenska näthandeln att snabbt nå ut med produkter hela vägen hem till kunderna. 

- Vi upplever att det finns stora behov av mer effektiva, stabila och hållbara distributionslösningar på marknaden och det är detta vi hoppas tillgodose med vårt gemensamma bolag, säger Bonnier News VD Anders Eriksson. 

- Vi har de senaste åren utvecklat flera nya distributionstjänster som varit framgångsrika. Nu ser vi att efterfrågan på dessa tjänster ökar starkt i Sverige, både från svenska och internationella kunder. Med en gemensam satsning tillsammans med Bonnier News kommer vi kunna möta denna, säger Schibsteds Sverigechef Raoul Grünthal. 

Sweships verksamhet kommer inledningsvis att fokusera på den svenska marknaden. 

Inom Schibsted finns redan idag en väletablerad distributionsverksamhet i Norge med flaggskeppet Helthjem som sedan länge levererat distributionslösningar för paket hela vägen fram till norrmännens dörrar. 

Bonnier News har, tillsammans med övriga lokaltidningskoncerner, via distributionsbolaget MTD framgångsrikt etablerat tjänsten Early Bird på den svenska e-handelsmarknaden. Sweship och Early Bird är två olika och oberoende tjänster men kommer att nyttja samma distributionsnät. 

Sweship kommer inom kort att anmälas till relevanta konkurrensmyndigheter och är villkorat av dess godkännande.

För ytterligare information, kontakta: 

Anders Eriksson, VD Bonnier News, 08-738 19 21

Raoul Grünthal, VD Schibsted Sverige, 08-514 249 91 

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Anders Eriksson, Bonnier News och Raoul Grünthal, Schibsted. Foto: Stefan Jerrevång.
Anders Eriksson, Bonnier News och Raoul Grünthal, Schibsted. Foto: Stefan Jerrevång.
Ladda ned bild

Om

Schibsted
Schibsted
Västra Järnvägsgatan 21
111 64 Stockholm

08 - 725 25 00https://www.schibsted.com

Rethinking things since 1839

Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande

Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye