SchibstedSchibsted

Bonnier News och Schibsted bildar gemensamt bolag för distributionslösningar inom e-handel

Dela

Bonnier News och Schibsted går ihop och bildar det samägda bolaget Sweship. Detta för att bistå den kraftigt växande e-handeln att nå ut med varor till svenska hem på ett effektivt sätt.

Anders Eriksson, Bonnier News och Raoul Grünthal, Schibsted. Foto: Stefan Jerrevång.
Anders Eriksson, Bonnier News och Raoul Grünthal, Schibsted. Foto: Stefan Jerrevång.

Svenska medieföretag har en lång historik av att dagligen dela ut morgontidningar till hushåll. På senare tid har detta distributionsnätverk i allt större utsträckning börjat användas för att skicka varor för den växande e-handeln. 

För att vidare utveckla denna verksamhet och för att på rätt sätt kunna stötta kunder inom e-handeln har Bonnier News och Schibsted nu beslutat att gemensamt bilda ett bolag som skall erbjuda innovativa distributionstjänster till svenska hushåll. Ambitionen är att bildandet av Sweship ska kunna skapa helt nya möjligheter för den kraftigt växande svenska näthandeln att snabbt nå ut med produkter hela vägen hem till kunderna. 

- Vi upplever att det finns stora behov av mer effektiva, stabila och hållbara distributionslösningar på marknaden och det är detta vi hoppas tillgodose med vårt gemensamma bolag, säger Bonnier News VD Anders Eriksson. 

- Vi har de senaste åren utvecklat flera nya distributionstjänster som varit framgångsrika. Nu ser vi att efterfrågan på dessa tjänster ökar starkt i Sverige, både från svenska och internationella kunder. Med en gemensam satsning tillsammans med Bonnier News kommer vi kunna möta denna, säger Schibsteds Sverigechef Raoul Grünthal. 

Sweships verksamhet kommer inledningsvis att fokusera på den svenska marknaden. 

Inom Schibsted finns redan idag en väletablerad distributionsverksamhet i Norge med flaggskeppet Helthjem som sedan länge levererat distributionslösningar för paket hela vägen fram till norrmännens dörrar. 

Bonnier News har, tillsammans med övriga lokaltidningskoncerner, via distributionsbolaget MTD framgångsrikt etablerat tjänsten Early Bird på den svenska e-handelsmarknaden. Sweship och Early Bird är två olika och oberoende tjänster men kommer att nyttja samma distributionsnät. 

Sweship kommer inom kort att anmälas till relevanta konkurrensmyndigheter och är villkorat av dess godkännande.

För ytterligare information, kontakta: 

Anders Eriksson, VD Bonnier News, 08-738 19 21

Raoul Grünthal, VD Schibsted Sverige, 08-514 249 91 

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Anders Eriksson, Bonnier News och Raoul Grünthal, Schibsted. Foto: Stefan Jerrevång.
Anders Eriksson, Bonnier News och Raoul Grünthal, Schibsted. Foto: Stefan Jerrevång.
Ladda ned bild

Om

Schibsted
Schibsted
Västra Järnvägsgatan 21
111 64 Stockholm

08 - 725 25 00https://www.schibsted.com

Rethinking things since 1839

Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Eric Rosén ny biträdande kulturchef på Aftonbladet21.4.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Aftonbladet Kultur rekryterar Eric Rosén som ny biträdande kulturchef. Han har sedan årsskiftet arbetat i ett projekt med kulturredaktionen men går från 1 juni in permanent i rollen som biträdande kulturchef. ”Eric är en erfaren publicist, stark på digital utveckling, en skicklig redaktör och en fantastisk skribent. Det ska bli så roligt att få fortsätta jobba ihop”, säger Karin Pettersson, kulturchef på Aftonbladet.

Axel Lindén får Aftonbladets litteraturpris8.4.2021 08:05:00 CEST | Pressmeddelande

Författaren Axel Lindén, som skrivit “Fårdagboken” och “Tillstånd”, tilldelas Aftonbladets litteraturpris 2020. “Axels Lindéns författarskap skildrar ett i grunden förtvivlat tillstånd, men också ett envist motstånd och motvallsliv. Det hanterar också, med humor, det egna hyckleriet, de alltför stora orden, politiken och den förmodade godheten”, säger Aftonbladets kulturchef Karin Pettersson.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum