Bonnier News och Schibsted bildar gemensamt bolag för distributionslösningar inom e-handel
Svenska medieföretag har en lång historik av att dagligen dela ut morgontidningar till hushåll. På senare tid har detta distributionsnätverk i allt större utsträckning börjat användas för att skicka varor för den växande e-handeln.
För att vidare utveckla denna verksamhet och för att på rätt sätt kunna stötta kunder inom e-handeln har Bonnier News och Schibsted nu beslutat att gemensamt bilda ett bolag som skall erbjuda innovativa distributionstjänster till svenska hushåll. Ambitionen är att bildandet av Sweship ska kunna skapa helt nya möjligheter för den kraftigt växande svenska näthandeln att snabbt nå ut med produkter hela vägen hem till kunderna.
- Vi upplever att det finns stora behov av mer effektiva, stabila och hållbara distributionslösningar på marknaden och det är detta vi hoppas tillgodose med vårt gemensamma bolag, säger Bonnier News VD Anders Eriksson.
- Vi har de senaste åren utvecklat flera nya distributionstjänster som varit framgångsrika. Nu ser vi att efterfrågan på dessa tjänster ökar starkt i Sverige, både från svenska och internationella kunder. Med en gemensam satsning tillsammans med Bonnier News kommer vi kunna möta denna, säger Schibsteds Sverigechef Raoul Grünthal.
Sweships verksamhet kommer inledningsvis att fokusera på den svenska marknaden.
Inom Schibsted finns redan idag en väletablerad distributionsverksamhet i Norge med flaggskeppet Helthjem som sedan länge levererat distributionslösningar för paket hela vägen fram till norrmännens dörrar.
Bonnier News har, tillsammans med övriga lokaltidningskoncerner, via distributionsbolaget MTD framgångsrikt etablerat tjänsten Early Bird på den svenska e-handelsmarknaden. Sweship och Early Bird är två olika och oberoende tjänster men kommer att nyttja samma distributionsnät.
Sweship kommer inom kort att anmälas till relevanta konkurrensmyndigheter och är villkorat av dess godkännande.
För ytterligare information, kontakta:
Anders Eriksson, VD Bonnier News, 08-738 19 21
Raoul Grünthal, VD Schibsted Sverige, 08-514 249 91
Nyckelord
Kontakter
Dora Streiffert TolstoyHead of Communications Schibsted Sweden (tf)
Tel:073-924 23 30dora.streiffert.tolstoy@schibsted.comBilder
Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Hälften av second hand-köpen ersätter ett nytt köp14.6.2024 12:49:59 CEST | Pressmeddelande
Idag släpper Schibsted Marketplaces sin Second-Hand Effect-rapport som undersöker påverkan och fördelar med att köpa second-hand på marknadsplatserna Blocket, FINN, Tori och DBA.
Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).
Sportbladet storsatsar på fotbolls-EM4.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
En dedicerad EM-podd, en 196-sidig EM-bibel och flera specialavsnitt av Fotbollsresan med Niva och Nordström. Det är tre av grundpelarna när Sportbladet nu på allvar drar igång fotbolls-EM. Erik Niva och Simon Bank är på plats på EM tillsammans med Johanna Frändén, Frida Fagerlund, Linn Nordström och Makoto Asahara.
Rockbjörnen intar Gröna Lund – avslutar livesommaren med musikfest3.6.2024 08:01:00 CEST | Pressmeddelande
Rockbjörnen, Aftonbladets och svenska folkets stora musikpris, intar i år Gröna Lund. Den 18 september fylls nöjesparken med sommarens hetaste artister – och omkring 8 000 engagerade fans. Det blir en livesänd prisutdelning där svenska folket röstat fram alla pristagarna.
Hanne Kjöller till Svenska Dagbladet3.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
SvD värvar författaren, sjuksköterskan och DN-kolumnisten Hanne Kjöller, i augusti blir hon ny krönikör på ledarsidan. – Det är en av Sveriges mest tongivande, spännande och nyfikna röster som nu ansluter till ledarredaktionen. Hon kommer att tillföra nya perspektiv, inte minst genom sitt patos och sitt mod att våga vara motvalls, säger Tove Lifvendahl, politisk chefredaktör.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum