Sveriges AllmännyttaSveriges Allmännytta

Bostadsbyggandet uppåt - tack vare förenklat byggkoncept

Kombohusen, Sveriges Allmännyttas typhuskoncept med 25 procent lägre byggkostnader, har pressat tillbaka skenande byggpriser och resulterat i tusentals nya bostäder med lägre hyror för hyresgästerna. Var femte bostadsbolag i Sverige hade inte hade byggt på 20 år innan de byggde sitt första Kombohus. Det framgår av en ny rapport som granskat tio år med Kombohusen, genomförd av konsultföretaget Tyréns på uppdrag av Sveriges Allmännytta.

Jonas Högset, enhetschef Fastighet och Boende på Sveriges Allmännytta

Bostadsbristen i är påtaglig i stora delar av landet. En ökande befolkning behöver fler bostäder, men låg byggtakt på grund av rusande byggkostnader har förvärrat problemet. Enbart för de allmännyttiga bostadsföretagen har byggutgifterna ökat med nästan 50 procent de senaste fem åren - men ökande byggkostnader har plågat den svenska bostadsutvecklingen länge.

2010 lanserade därför dåvarande SABO (numera Sveriges Allmännytta) Kombohus, ett bostadsbyggkoncept för att kunna sänka kostnaderna och förenkla byggandet genom standardiserade typhus. Syftet var att få igång bostadsbyggandet och pressa priserna i byggbranschen, så att det byggs lägenheter som hyresgästerna har råd med och efterfrågar, även i områden där det sällan byggs.

2020 har det gått tio år, och idag kan Sveriges Allmännytta presentera en granskning av Kombohusprojektet, genomförd av konsultföretaget Tyréns.

- Rapporten visar att konceptet varit framgångsrikt - industrialiserat byggande till lägre kostnader, utan att rucka på kvaliteten. Den övriga byggbranschen måste nu komma på tåget för mer kostnadseffektivt byggande, säger Jonas Högset.

Resultat, i urval:

• Vart femte bostadsbolag uppger att de inte hade byggt på 20 år innan de byggde sitt första Kombohus.
  • Mest framgångsrikt är Kombohusen utanför storstadsområdena. Hudiksvall är ett exempel – där hade inga nya bostadshus byggts på över 20 år. Med Kombohusmodellen började det byggas bostäder även utanför centralorten.
  • I april 2020 är Kombohus byggda i 113 av 290 kommuner, mer än var tredje kommun.
  • 25% lägre byggkostnader har gjort att den årliga hyran per kvadratmeter inte behöver överstiga 1350–1550 kronor/kvm i Kombohus.

Läs mer om Kombohusen och ladda ned rapporten

Jonas Högset, enhetschef Fastighet och Boende på Sveriges Allmännytta

Sveriges Allmännytta är bransch- och intresseorganisation för över 300 allmännyttiga kommunala och privata bostadsföretag över hela Sverige.

Standardisering ökar byggtakten – trots det inget förslag om typgodkännande14.12.2020 09:14:48 CETPressmeddelande

Utredningen om bättre konkurrens i bostadsbyggandet har överlämnat sitt betänkande till regeringen. Sveriges Allmännytta är kritisk till att det inte presenteras fler skarpa förslag för att öka det standardiserade byggandet. Positivt är att utredningen visar att lagen om offentlig upphandling har negativa ekonomiska effekter på allmännyttan – det råder alltså inte konkurrens på lika villkor på bostadsmarknaden.

Debatt om elnätens framtida utveckling med energiminister Anders Ygeman1.12.2020 09:06:24 CETPressinbjudan

För första gången på många år bryts trenden med stigande elnätspriser. Om framtida höjningar ska kunna hållas tillbaka behöver nuvarande regleringar finnas kvar. Den 8 december bjuder Nils Holgerssongruppen in till ett webbinarium där elnätet och elnätsprisernas utveckling står i fokus. Medverkar gör Anders Ygeman, energi- och digitaliseringsminister samt representanter för energibranschen och myndigheter.