Branäs digitaliserar restaurangerna i coronatider – satsar på appbeställning

Skidsäsongen närmar sig med stormsteg och i Branäs fortsätter man att anpassa anläggningen för att erbjuda en trygg skidsemester. En stor satsning görs just nu på att digitalisera restaurangerna med en app för att minska köer och trängsel, samt för att besöket ska bli ännu smidigare och bättre för gästerna.

– Du slipper stå i kö, kan slå dig ner med ditt sällskap och beställa i lugn och ro. Allt från menyer till öppettider finns i appen och beställningen är klar efter några få klick, säger Wisam Salim, koncernansvarig för mat och dryck på Branäsgruppen.

Appen Branäs Mat och Dryck, som företaget Happy Order står bakom, har funnits på anläggningen tidigare säsonger, men inte i samma utsträckning. Under rådande omständigheter med covid-19 valde Branäsgruppen att satsa ytterligare på appen – framförallt för att säkerställa att Folkhälsomyndighetens riktlinjer följs, men de vill även fortsätta satsningen kommande säsonger.

– Vi har sett över hela vår verksamhet inför säsongen, med tanke på covid-19, och appen var den klart bästa vägen att gå för restaurangerna. Det är dessutom något vi tror starkt på inför framtiden så därför kändes det självklart.

Toppstugan stängd under säsong 20/21
Appen kommer i år att finnas på alla restauranger i Branäs, förutom Toppstugan som är stängd den här säsongen. Alla andra restauranger har gått att anpassa så att gästerna ska kunna hålla avstånd till varandra, men i Toppstugan har det inte varit lika enkelt.

– Tyvärr kunde vi inte hitta en lämplig lösning på grund av byggnadens konstruktion. Det är jättetråkigt och det blir givetvis kännbart för oss. Men vi sätter alltid våra gästers trygghet i första rummet och därför var beslutet tvunget att tas.

Även systeranläggningarna Kungsberget, Vallåsen och Ulricehamn Ski Center kommer att ha app på restaurangerna under säsong 20/21. Branäs har säsongspremiär helgen den 11-13 december.