Branschgemensam satsning ska få fler unga att välja järnvägen

Med en historiskt stor satsning på järnvägen de kommande decennierna krävs att det finns tillräckligt med kompetens för att bygga ut, drifta och underhålla järnvägen. ”Vi har startat detta praktikprogram för att stimulera studenterna att välja vår bransch som arbetsplats i framtiden. Det är viktigt att få unga att upptäcka alla roliga och utvecklande jobb som finns inom järnvägen och det här är ett bra sätt att få dem att testa flera av de möjligheter som finns här” säger Pia Lagerlöf, Generalsekreterare Swedtrain.

Intresset för programmet har varit stort och till slut kunde tre studenter väljas ut. Cajsa Åkerlund, student inom järnvägsteknik på LTH samt Elin Hellbom och Henrik Karlsson från KTH som läser samhällsbyggnad respektive fordonsteknik.

Studenterna kommer inleda sin praktikperiod på WSP där de får arbeta med WSPs konsulter i ett antal olika kunduppdrag, därefter ska de jobba med fordonsunderhåll hos Euromaint i Hagalund för att sedan avsluta med tre veckor hos Alstom i Göteborg, Motala och Stockholm.

”För Euromaint är det viktigt att attrahera fler unga människor till vår bransch.  Vi hoppas att genom praktikprogrammet skapa ett intresse för järnvägsbranschen och att de kan se en framtid hos oss säger Pia Reidel, HR Business Partner EuroMaint.

Eva Jakobsen, HR Director Nordic Alstom, håller med Pia och fortsätter: ”Vi hoppas att studenterna upptäcker hur många olika och roliga arbetsuppgifter det finns i branschen. Vi vill också visa att det finns globala möjligheter då många av järnvägens aktörer är stora internationella bolag.”

”Järnvägen är en viktig del av ett hållbart samhälle. Vi vill visa studenterna att de kan arbeta för detta genom avancerad teknik och digitalisering. Det finns även en unik bredd inom järnvägssektorn så som strategisk rådgivning, projektledning, ekonomi och juridik”tillägger Charlotta Gustafsson, teknisk projektledare, WSP

Cajsa Åkerlund är en av de utvalda studenterna. ”Jag ser fram emot att få med mig erfarenheter från de olika företagen och få en bättre helhetsbild av vad man kan jobba med inom järnvägen sen när jag är färdigutbildad.”

Swedtrain hoppas att praktikprogrammet kommer att stärka både järnvägsbranschens attraktionskraft och varumärke och att programmet nästa år kan utökas med fler studenter och fler företag.

Pia Lagerlöf, Generalsekreterare Swedtrain
Cajsa Åkerlund