Brister på nästan alla kontrollerade minkfarmer

Djurens Rätt kartlägger årligen antalet djurskyddsinspektioner på Sveriges minkfarmer. År efter år framkommer ett stort antal brister. 2019 är inget undantag, utan snarare ett extremår.

Foto:  Länsstyrelsen Skåne
Foto: Länsstyrelsen Skåne

År 2019 genomförde länsstyrelserna 14 inspektioner på 12 svenska minkfarmer. Trots att samtliga av dessa kontroller var föranmälda hittades brister på 11 av 12 farmer. Djurens Rätt har även frågat om hur många farmer som finns kvar i de olika länen och svaren tyder på att flera farmer lagt ned de senaste åren. Det verkar inte finnas fler än 54 minkfarmer kvar i landet. Det innebär att 22 procent av farmerna inspekterades under förra året.

Bristerna som upptäckts av länsstyrelserna var av olika allvarhetsgrad. Allt ifrån minkar med kraftiga sårskador som inte tagits om hand till bristande skötsel av vattentillgång. Beklämmande nog var en av de farmer som var på väg att certifieras för WelFur, pälsnäringens djuromsorgsmärkning, också en av de farmer med flest brister.

– Det har tidigare varit svårt att få ut kontrollrapporter utan censurering av bristerna, men i år har länsstyrelserna varit mycket samarbetsvilliga vilket vi är tacksamma för. Allmänheten behöver få veta hur det ser ut på farmerna. Antalet brister under 2019 visar tydligt att det finns systematiska fel i pälsdjursuppfödning som leder till en ökad risk för dålig djurhållning, djuromsorgsprogram eller ej. Det här är inte något som bara sker på enskilda gårdar, säger Anna Harenius, sakkunnig etolog på Djurens Rätt.

I kontrollrapporterna finns det även information om sådant som farmerna gör helt inom lagens ramar. Såsom att enbart ge minkarna tillgång till kedjor eller plaströr som berikning och att hålla dem i gallerburar. Vissa farmer hade även så många som 21 500 platser för minkar vilket visar på storskaligheten i produktionen och den eventuella svårigheten att se till varje individs bästa.

– De här bristerna får en att undra hur det ser ut på de farmer som inte fått kontroller på flera år. Minkarna behöver politiker som bryr sig om dem. Vi behöver se till att de här 54 farmerna blir de sista, säger Anna Harenius.

Här gjordes inspektionerna

Länets totala antal farmer inom parentes

• Blekinge: 9 (ca. 30)
  • Skåne: 2 (4)
  • Västra Götaland: 2 (max. 12)
  • Halland: 1 (1)
  • Jönköping: 0 (max. 4)
  • Östergötland: 0 (1)
  • Kalmar: 0 (1)
  • Kronoberg: 0 (1)

För att ta del av rapporterna, kontakta anna.harenius@djurensratt.se

Foto:  Länsstyrelsen Skåne
Foto: Länsstyrelsen Blekinge

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med fler än 45 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren.

Konsumenter till Carolines Kök: “Sluta använda turbokycklingar i era färdigrätter!”17.9.2021 13:20:59 CEST | Pressmeddelande

Tidigare i veckan började Djurens Rätt, Sveriges ledande djurrätts- och djurskyddsorganisation, informera konsumenter om att Carolines Kök fortfarande använder sig av så kallade turbokycklingar i sina färdigrätter. Tusentals konsumenter vädjar nu till företaget att ta ansvar för kycklingarna genom att anta de välfärdskriterier som ingår i European Chicken Commitment. Men hittills har Carolines Kök tystat kritiken.

Historiskt beslut i EU-parlamentet: Strategi för utfasning av djurförsöken på väg16.9.2021 12:38:37 CEST | Pressmeddelande

Under gårdagen fattades ett historiskt beslut i EU som innebär att en strategi för utfasningen av djurförsök ska tas fram. Strategin ska innehålla bindande milstolpar och tidsramar för övergången till forskning som inte är beroende av djur. Djurens Rätt, Sveriges ledande djurrätts- och djurskyddsorganisation, har länge arbetat för att djurförsöken ska fasas ut och arbetat hårt med att frågan ska tas upp i parlamentet.

Enorm seger för miljontals hönor - Pizza Hut-koncernen blir buräggsfria globalt2.9.2021 16:28:05 CEST | Pressmeddelande

Djurens Rätt, Sveriges ledande djurrätts- och djurskyddsorganisation, har sedan i maj informerat om att Yum! Brands, som bland annat äger Pizza Hut och Taco Bell, fortfarande använder ägg från hönor i bur. Efter 106 dagars global konsumentupplysning kommer nu beskedet att koncernen med närmare 50 000 restauranger världen över slopar buräggen. Vilket är det största antalet restauranger som påverkats av en och samma buräggsfria policy hittills.

Subway visar vägen i arbetet för kycklingarna - antar European Chicken Commitment13.8.2021 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Efter en intensiv informationskampanj av Djurens Rätt, och ett 20-tal andra djurrätts- och djurskyddsorganisationer, väljer nu världens största restaurangkedja Subway att ställa högre krav på kycklingindustrin. Detta genom att börja arbeta med välfärdskriterierna i European Chicken Commitment (ECC). Kedjan finns idag på runt 200 platser i Sverige och beslutet inkluderar samtliga restauranger i hela Europa. Sedan tidigare har kedjor som KFC och Burger King i England antagit kriterierna.

SVT:s granskning lyfter fram systemfel i djurindustrin11.8.2021 15:50:44 CEST | Pressmeddelande

I uppföljningen av Uppdrag gransknings reportage om djurplågeri på 30-talet KRAV-gårdar, som sänds idag, nämns bl.a. den uppmärksammade Arlagården och att flera av djuren som vanvårdats där sedan såldes vidare till en gård i Småland där de vanvårdades igen. Detta visar att det inte går att prata om enskilda fall, utan att det rör sig om återkommande problem och att den svenska djurhållningen lider av allvarliga systemfel.

Banbrytande seger för miljontals djur när EU-kommissionen gav sitt stöd till End the Cage Age30.6.2021 12:59:56 CEST | Pressmeddelande

En historisk framgång för miljontals djur kom när EU-kommissionen meddelade under en presskonferens idag att de stödjer medborgarinitiativet End the Cage Age. Initiativet är ett samarbete mellan Djurens Rätt och 170 andra organisationer. Går förslaget igenom hela vägen innebär det ett förbud mot att hålla djur i bur inom lantbruket i EU, vilket kommer påverka över 300 miljoner djur årligen.

Djurens Rätt i gemensamt upprop: Stäng minkfarmerna i Sverige permanent24.6.2021 09:19:30 CEST | Pressmeddelande

Idag går Djurens Rätt, tillsammans med ett 40-tal andra organisationer, ut i ett gemensamt upprop med en uppmaning till Sveriges regering och riksdag. Efter att SARS-CoV-2 spridits på majoriteten av Sveriges minkfarmer i höstas, införde regeringen ett tillfälligt avelsförbud under 2021. För att undvika risken att smittspridning ska uppkomma framöver kräver nu organisationerna i det gemensamma uppropet att regeringen snarast tar fram en avvecklingsplan för minkfarmerna i Sverige.