Bubblande nyhet från Trapiche, Costa & Pampa Extra Brut

Den 13 oktober lanseras Costa & Pampa Extra Brut, ett mousserande vin från ett unikt vindistrikt, Chapadmalal i Argentina. Costa & Pampa är ett elegant mousserande vin gjort på de klassiska druvorna chardonnay och pinot noir. Systembolagets artikelnummer 9568601 och kostar 189 kronor.

Mar del Plata hade betydande vinodlingar innan järnvägen byggdes till Mendoza i mitten av 1800-talet. Trapiche var den första producenten att återuppta odling i detta havsnära område.

När Chefsvinmakare Daniel Pi startade projektet på den kustnära gården Santa Isabel i Chapadmalal var hans tanke att det vindpinade, regniga, kustnära området skulle ge helt andra viner än det torra, heta inlandsklimat som råder i Mendoza. Mousserande viner produceras bäst på druvor som inte mognat fullt ut, eftersom riktigt frisk syra är en avgörande komponent i såväl tillverkningsprocessen som i det färdiga vinet. Det svala klimatet och de kalkrika havsbottenjordarna har en hel del gemensamt med t ex Champagne. Ett vin odlat så nära havet är naturligtvis också perfekt till fisk- och skaldjur, och det är också ett strålande komplement till de köttanpassade rödvinerna från Mendoza.

Efter avstjälkning kyls druvorna och placeras i pneumatisk press. Självavrunnen druvjuice separeras innan pressning. Alkoholjäsning vid 12 grader celsius. Andra jäsningen sker på flaska vid 14 grader celsius. Degorgering sker efter 300 dagar.

Vinet har en intensiv doft av äpplen, citrus och rostat bröd. I smaken är den fruktig med frisk syra och toner av äpple, citrus och mineral. Passar perfekt till ostron och skaldjur men även med lite salta hårdostar.