Byggbranschen ger låga betyg till kommunernas företagsklimat

Företagare inom bygg- och anläggning är mer skeptiska till kommunernas företagsklimat än andra branscher. Det visar Svenskt Näringslivs branschspecifika enkätundersökning för 2021.

Tanja Rasmusson, näringspolitisk chef, Byggföretagen

På frågan om vilket sammanfattande betyg som företagare inom bygg- och anläggning vill ge företagsklimatet i sin kommun är svaret från byggföretagen 3,3 på en sexgradig skala. Av totalt tolv tillfrågade branscher ger endast transportbranschen ett lägre betyg än bygg- och anläggning.

- Det är slående låga siffror som bör oroa kommunledningar runt om i landet. Bygg- och anläggningsbranschen står för elva procent av Sveriges BNP och är extremt viktig för jobb och tillväxt – inte minst när Sverige ska återstartas efter pandemin, säger Tanja Rasmusson, näringspolitisk chef, Byggföretagen.

Bygg- och anläggningsbranschen sticker framförallt ut i synen på tillgången till medarbetare med relevant kompetens. Där ger byggföretagen 2,7 på den sexgradiga skalan – vilket innebär att bygg är den bransch som ger läget i den egna kommunen lägst betyg. Företagare inom bygg- och anläggning upplever bland annat skolornas kontakt med det lokala näringslivet som alltför svag.

- Vill vi ha ett fungerande näringsliv och växande, levande samhällen i hela Sverige måste samverkan mellan kommunerna och det lokala näringslivet fungera. Kommuner vill gärna bygga och renovera bostäder - men inte satsa på byggutbildningarna. Det går inte ihop, säger Tanja Rasmusson.

Totalt svarade drygt 32 000 företagare på Svenskt Näringslivs enkät.

Tanja Rasmusson, näringspolitisk chef, Byggföretagen

Byggföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för seriösa bygg-, anläggnings- och specialföretag verksamma på den svenska byggmarknaden.