BYGGBRANSCHEN UTBILDAR I ENERGIBYGGNAD

Arbetsgivar- och branschorganisationerna Sveriges Byggindustrier och Installatörsföretagen tar nu över huvudmannaskapet för handledarutbildningen ENERGIBYGGARE – en utbildning i energieffektivt byggande, installations- och renoveringsarbete samt förnybar energianvändning.

ENERGIBYGGARE vänder sig till alla som är verksamma i bygg- och installationsbranschen. Efter genomförd handledarutbildning ska deltagarna kunna fungera som handledare för sina arbetskamrater inom det egna företaget.

-          Bygg- och installationsföretagen är nödvändiga i arbetet med att sänka Sveriges energianvändning. Det här är ju något som våra företag jobbar med varje dag, även om de inte alltid använder begrepp som energieffektivisering. Att höja kompetensen kring detta ytterligare tjänar såväl företag som samhälle på, säger Hans Söderström, projektledare Installatörsföretagen.

Kursen är uppdelad i sex interaktiva moduler som tillsammans tar cirka fyra timmar i anspråk; Introduktion – Energibyggare gör skillnad, Värmeisolering, Lufttäthet, Byggnaden som system, Fukt och Installationer.

-          Om drygt tre år, den 31 december 2020, ska alla nya byggnader vara nära-noll-energibyggnader. Därför är kompetens inom energieffektivt byggande en mycket viktig komponent för bygg- och installationsföretag. Och det brådskar, säger Åsa Douhan, projektledare Sveriges Byggindustrier.

Information och anmälan till kursen, som är avgiftsfri, finns på energibyggare.se

Fr.o.m. hösten 2017 ges utbildningen bland annat av Entreprenörsskolan inom Sveriges Byggindustrier och Installatörsföretagens utbildningsenhet EUU.

I skrivande stund har nästan 2000 personer genomgått utbildningen Energibyggare via handledare på den egna byggarbetsplatsen. Utbildningen är framtagen inom ett EU-projekt där ledande branschaktörer medverkar.

Energibyggare är en av de utbildningar som kan registreras i ID06 Kompetensdatabas.

www.energibyggare.se / www.sverigesbyggindustrier.se/kurs/www.installatorsforetagen.se

För ytterligare information, kontakta gärna Åsa Douhan, projektledare Energibyggare,
Sveriges Byggindustrier, tfn 070-376 38 88, asa.douhan@sverigesbyggindustrier.se

Pressbilder: http://www.mediabank.bygg.org

Förstatligande av järnvägsunderhåll är fel väg att gå16.8.2018 16:30Pressmeddelande

Regeringen har idag utsett Erland Olauson till att utreda järnvägsunderhållets framtida organisering. Sveriges Byggindustrier och Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer är starkt kritiska till regeringens planer på ett förstatligande av det svenska järnvägsunderhållet. "Jag välkomnar Olauson till uppdraget att leda utredningen och ser fram emot ett nära samarbete. Men realiseras regeringens tankar på det sätt som föreslagits av infrastrukturminister Tomas Eneroth riskerar järnvägsunderhållet att försämras kraftfullt. Att Trafikverket ska bygga upp en omfattande egenregiverksamhet skulle förflytta fokus och kosta mer skattepengar än det skulle ge effekt," säger Robert Röder, ordförande i Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer.

Ny vägledning för små- och medelstora byggföretag gör det lättare att hållbarhetsredovisa27.6.2018 13:00Pressmeddelande

Svenska Byggbranschens Utvecklingsfond, SBUF, har finansierat en vägledning för hållbarhetsredovisning med särskilt fokus på små och medelstora företag. - Sedan 2017 finns ett lagkrav på hållbarhetsredovisning i samband med årsredovisningen för större företag. Nu stödjer vi små och medelstora företag, som inte alltid omfattas av lagkravet. Målet är en fossilfri och konkurrenskraftig byggsektor till år 2045, säger Birgitta Govén, energiexpert på Sveriges Byggindustrier.

Byggavtalet fredat trots ny lag om entreprenörsansvar19.6.2018 16:16Pressmeddelande

Idag tisdag röstade riksdagen ja till regeringens proposition Ett entreprenörsansvar för lönefordringar i bygg- och anläggningsbranschen. Det är väl känt sedan tidigare att Sveriges Byggindustrier anser att lagförslaget kan komma att bli en börda för Sveriges småföretagare. Under våren har vi fört intensiva samtal med regeringen kring lagförslaget och vad det innebär för vårt kollektivavtal. Vi kan nu konstatera att regeringen lyssnat på oss och låter de kollektivavtal i sektorn som innehåller ett entreprenörsansvar vara fredade, säger Mats Åkerlind, förhandlingschef på Sveriges Byggindustrier.