Byggföretag avstår investeringar av rädsla för brott

Tio procent av byggföretagen har avstått investeringar i verksamheten under det senaste halvåret till följd av oro eller utsatthet för brott. Det visar en ny undersökning från Svenskt Näringsliv. - Kostnaderna är en sak. Men vad gör brottsligheten med tilltron till samhälle och rättsväsende? säger Tanja Rasmusson, näringspolitisk chef, Byggföretagen.

Tanja Rasmusson, näringspolitisk chef, Byggföretagen

Fem procent av företagarna inom bygg har övervägt att lägga ned hela eller delar av verksamheten till följd av oro eller utsatthet för brott.

– En inkommande regering bör kunna visa hur företag ska skyddas från kriminella. Tyvärr är stölder av maskiner, arbetsverktyg, byggnadsställningar och vitvaror ett stort problem för bygg- och anläggningsbranschen, säger Tanja Rasmusson.

Drygt 4 000 företag har svarat på Svenskt Näringslivs undersökning som genomfördes under sommaren.

Tanja Rasmusson, näringspolitisk chef, Byggföretagen

Byggföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg-, anläggnings- och specialföretag som vill bygga Sverige på schyssta grunder.

"Sekretessen mellan myndigheter måste minska"7.2.2023 11:00:00 CET | Pressmeddelande

Vi kan aldrig acceptera att schyssta byggare slås ut av kriminella aktörer. Därför krävs att alla beställare tar ett ökat ansvar, att regeringen lättar på sekretessen mellan myndigheter och tillgängliggör de myndighetsuppgifter som krävs för stärkt kontroll och uppföljning. Det var budskapet från Byggföretagens vd Catharina Elmsäter-Svärd i samband med att den myndighetsgemensamma konferensen med fokus på arbetslivskriminalitet inleddes i Göteborg på tisdagen.

Byggföretagen: Positivt med ny kartläggning för ökat bostadsbyggande23.1.2023 09:53:14 CET | Pressmeddelande

Regeringen ger länsstyrelserna i uppdrag att redovisa vilka åtgärder de genomfört tillsammans med kommunerna för att främja bostadsbyggande. - Bostadsbyggandet faller nu snabbt. Tid är pengar och pengar har blivit dyrare på grund av inflation och stigande räntor. Då blir det än viktigare att vidta åtgärder för en effektiv samhällsbyggnadsprocess, säger Anna Broman, bostadspolitisk expert, Byggföretagen.