Byggföretagen inför avtalsrörelsen

Byggföretagen bjuder in till pressträff med anledning av konjunkturläget och den kommande avtalsrörelsen.

- Fredrik Isaksson, chefekonom, presenterar Byggföretagens senaste prognoser kring sysselsättning och bygginvesteringar.

- Mats Åkerlind, vice vd och förhandlingschef, redogör för tidsplan och Byggföretagens ingångsvärden i avtalsrörelsen.

- Tid för frågor.

Välkomma till Näringslivets hus, Storgatan 19, torsdagen den 3 november, kl 9.30-10.30. Lättare förtäring kommer att serveras.

Anmälan och ackreditering krävs

Byggföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg-, anläggnings- och specialföretag som vill bygga Sverige på schyssta grunder.

Byggföretagen kräver utökat informationsutbyte mellan myndigheter24.11.2022 09:10:19 CET | Pressmeddelande

Byggföretagen välkomnar utredningsförslaget om ett utökat informationsutbyte mellan myndigheter för att motverka arbetslivskriminalitet i bygg- och anläggningsbranschen. - Det är skillnad på byggare och byggare. Byggföretagen har under lång tid framfört behovet av en ny sekretesslagstiftning som möjliggör delgivande av relevant information, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Byggföretagen.

"Återhållsamma lönekrav är en förutsättning"3.11.2022 10:30:00 CET | Pressmeddelande

Byggföretagen inleder avtalsrörelsen i skuggan av en kraftig inbromsning i bygginvesteringarna. - Kostnadsökningar, stigande räntor och fortsatt osäkerhet kring cementförsörjningen kräver en ansvarsfull avtalsrörelse. Återhållsamma lönekrav är en förutsättning för att trygga sysselsättningen i bygg- och anläggningsbranschen, säger Mats Åkerlind, vice vd och förhandlingschef, Byggföretagen.