Bygg­företagen lanserar näringspolitisk reformagenda

Byggföretagen inleder valåret 2022 med att presentera en ny reformagenda. - Det behövs en näringspolitik som på ett vassare sätt än i dag balanserar tillväxt och klimatutmaningar. Sverige förtjänar bättre än bostadsbrist, regelkrångel och osäkra råvaruleveranser, säger Tanja Rasmusson, näringspolitisk chef, Byggföretagen.

Tanja Rasmusson, näringspolitisk chef, Byggföretagen.

Förhoppningen med reformagendan är att få till en samhällsbyggnadskommission bestående av politiker och näringslivet - som tillsammans tittar brett på frågorna.

- Våra medlemsföretag vill både ta samhällsansvar och skapa förutsättningar till bättre affärer. I bästa fall kan en nytillträdd regering eller kommunledning snabbt tillsätta utredningar eller ta initiativ som går i riktningen Byggföretagen pekar ut, säger Tanja Rasmusson.

Byggföretagens reformagenda Så bygger vi Sverige bättre – en offensiv agenda för hela samhällsbygget rymmer 39 policyförslag inom nio olika ämnesområden. Sund konkurrens, behovet av en hög och jämn byggtakt, sänkta trösklar in till bostadsmarknaden, ökad kapacitet på järnvägen och en trygg råvaru- och elförsörjning är några ämnen som tas upp.

Tanja Rasmusson, näringspolitisk chef, Byggföretagen.

Byggföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg-, anläggnings- och specialföretag som vill bygga Sverige på schyssta grunder.

”Nya samhällsbyggnadsutbildningar har fått stå tillbaka för Data/IT”12.1.2022 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Myndigheten för yrkeshögskolan (MYH) har nu presenterat vilka yrkeshögskoleutbildningar som beviljas medel att starta 2022. I år har utbildningar inom Data/IT prioriterats, vilket fått direkta konsekvenser för bygg- och anläggningsbranschen där det råder stor efterfrågan på yrkeshögskoleutbildade. Inom området samhällsbyggnad och byggteknik, där många av branschens utbildningar ingår, beviljades medel enbart till 50 av de 205 inkomna ansökningarna.