Byggmaterialförsäljningen sjunker

Enligt affärskonsulterna Navet har försäljningsvolymen inom den byggrelaterade detaljhandeln sjunkit med 10 procent under årets första sex månader, jämfört med samma period förra året.

Stigande priser på byggmaterial, ökat fokus på utlandsresor och annan konsumtion som inte handlar om husrenovering, samt en mer osäker utveckling för huspriserna när räntorna börjar stiga är sannolikt orsaker till den negativa försäljningsutvecklingen. Hushållens förtroende för ekonomin är mycket svagt, vilket drabbar all konsumtion. De sektorer inom byggmaterialsortimentet som handlar om energieffektivisering kan dock gynnas av de kraftigt stigande energipriserna menar Navet i sin analys.

Källa: Navet AB