Bylife, startup från Lund, demonstrerar sin smarta växtvägg på MWC2018, tillsammans med partner CLX Communication

Bylife, det ett år gamla startup-företaget, som nyligen vann Venture Cup top-20 bästa startup-idéer i Sverige, fortsätter sin utveckling i rasande takt. Bylife kommer att demonstrera sin unika smarta växtvägg (Smart Living Wall), med global cellulär täckning, tillsammans med den globala CPaasS-leverantören CLX Communications AB (Publ) vid Mobile World Congress i Barcelona nästa vecka.

Bylife Smart Living Wall

Bylife, ett svenskt startup, på väg att lansera sin uppkopplade växtvägg, en vertikal växtplattform, likt en bokhylla fylld med växter för inomhusmiljöer, som ämnar förbättra luftkvalitén, minska buller och bidra till en bättre hälsa för allmänna och privata inomhusmiljöer. För förenklat underhåll och maximerad livstid för växterna kommer växtväggen att ha uppkopplade sensorer som bland annat mäter temperatur, luftfuktighet och vattennivåer. Bylife använder sig av DeviceRadios kommunikations-modul, kombinerat med CLXs globala IoT SIM-kort, för att enkelt förse sin smarta växtvägg med global mobiltäckning och kan därifrån koppla upp växtväggen till molnet.

Erik Wilson, medgrundare och VD för Bylife säger: ’Levande växtväggar är den enklaste lösningen för att introducera grönska på arbetsplatsen. Den globala trenden vi ser för inomhusväxter är tydlig. Amazon har nyss invigt sitt nya kontor i Seattle, USA, med en inomhusregnskog, just för att så mycket som möjligt stimulera kreativiteten för sina medarbetare. Castellum, en av Sveriges största fastighetsägare, visar också framfötterna genom att bygga Nordens första ”well-certifierade” kontor i Hyllie, Malmö. Det är kul att se att beslutsfattarna äntligen har fått en medvetenhet kring frågan. Vi känner att vi har en fantastisk produkt som är helt rätt i tiden.’

Hanna Johannesson, IoT-produktchef på CLX säger: ’Det ska bli kul att få demonstrera Bylife och deras produkt. De har en unik idé och är ett fantastiskt exempel på hur vår teknik möjliggör nya IoT-lösningar som kommer att kunna bli introducerade på den globala marknaden direkt.

I samband med demonstrationen av sin smarta växtvägg på Mobile World Congress i Barcelona kommer Bylife också öppna upp för förhandsbokningar av sina växtväggar för leverans tidigt 2019. Ni finner deras demo, tillsammans med CLX och DeviceRadio från 26 februari till 1 mars, i hall 8.1, bås C41.

Läs mer om Bylife här.

Bylife Smart Living Wall
Erik WIlson, CEO Bylife

Om CLX Communication

CLX Communication (CLX) är en ledande CPaaS leverantör till företag och mobiloperatörer. CLXs mobiltjänst möjliggör för företag snabb, säker och kostnadseffektivt kommunikation med deras kunder och uppkopplade produkter (IoT)

CLXs lösning möjliggör global affärskritisk kommunikation via sms, röst och uppkopplade tjänster för IoT. CLX har haft lönsam tillväxt sedan företaget grundades. Företagsgruppen har huvudkontor i Stockholm, Sverige, och har närvaro i 20 länder. CLX Communications aktie handlas på NASDAQ Stockholm – XSTO: CLX.

Om DeviceRadio

DeviceRadio har utvecklat ett kommunikationslager som möjliggör samtliga företag inom IoT att på ett enkelt sätt, utan mycket utveckling, komma igång med IoT-uppkoppling. Genom att erbjuda en gemensam plattform som möjliggöra dataöverföring mellan vilka prylar som helst, oberoende av teknik (Bluetooth, 3/4G, WiFi, SMS, etc). Detta innebär en otrolig möjlighet för företag som snabbt vill etablera och utveckla nya tjänster. Deras vision är att vara det självklara valet i inom IoT-lösningar. Företaget är baserat i Malmö, Sverige.

Vinnarna av Ideons Mentorskapsprogram 201929.5.2019 09:00:00 CESTPressmeddelande

Ideon Science Park arbetar för att bli en scaleup science park. Ett av verktygen för att hjälpa startups lära sig bli scaleup ledare är Ideons Mentorskapsprogram, där Ideons s k Sharp Minds Mentorer – scaleup ledare som gjort minst en lyckad scaleup resa på Ideon – ger 10 timmar av sin tid till nya tillväxtbolags grundare eller företagsledare. Nu presenteras Ideons Mentorskapsprogram vinnare för året 2019-2020.

Nybakade programmerare finnes! När Skånska IT branschen skriker efter kompetenser går de första MatchIT-kandidaterna ut i arbetslivet efter fullgjord utbildning och praktik.24.4.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Den skånska IT branschen är glödhet och företagen slåss om kompetensen. Varje år saknas flera tusen programmerare av företag som vill växa i regionen, senaste IT mässan på Ideon den 11 april erbjöd 800 jobb. MatchIT-projektet har genererat stort engagemang från åtta företag i Skåne, och MatchIT vill gärna hitta fler företag att engagera. Nu går första omgången kandidater ut på en stekhet arbetsmarknad, och de första har redan fått jobb.

Drygt 2 000 besökare och många jobbmöten på IT-mässan i Lund12.4.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Drygt 2000 personer besökte dagens IT-mässa på Ideon Science Park i Lund. 67 företag var på plats och letade personal till 800 tjänster. En snabb utvärdering visar att både arbetsgivare och arbetssökande var nöjda med arrangemanget. I höst blir det en ny mässa och många företag har redan visat intresse för att komma tillbaka. Dagens mässa som var den 14:e arrangerades av Arbetsförmedlingen i samarbete med Ideon Science Park och Lunds Kommun.

Ideon Open creates Extreme Co-Creation Lab at Dreamhack 2018 together with Mionix and CEVT to explore future gaming and mobility solutions30.11.2018 10:36:30 CETPressmeddelande

What is the future of gaming? What does the future of cars look like? And what happens if you mix these two scenarios? In order to better understand the future of autonomous cars, the mobility innovation company CEVT (China Euro Vehicle Technology) engaged Ideon Open to explore these questions in an open innovation format.