Bylife, startup från Lund, demonstrerar sin smarta växtvägg på MWC2018, tillsammans med partner CLX Communication

Bylife, det ett år gamla startup-företaget, som nyligen vann Venture Cup top-20 bästa startup-idéer i Sverige, fortsätter sin utveckling i rasande takt. Bylife kommer att demonstrera sin unika smarta växtvägg (Smart Living Wall), med global cellulär täckning, tillsammans med den globala CPaasS-leverantören CLX Communications AB (Publ) vid Mobile World Congress i Barcelona nästa vecka.

Bylife Smart Living Wall

Bylife, ett svenskt startup, på väg att lansera sin uppkopplade växtvägg, en vertikal växtplattform, likt en bokhylla fylld med växter för inomhusmiljöer, som ämnar förbättra luftkvalitén, minska buller och bidra till en bättre hälsa för allmänna och privata inomhusmiljöer. För förenklat underhåll och maximerad livstid för växterna kommer växtväggen att ha uppkopplade sensorer som bland annat mäter temperatur, luftfuktighet och vattennivåer. Bylife använder sig av DeviceRadios kommunikations-modul, kombinerat med CLXs globala IoT SIM-kort, för att enkelt förse sin smarta växtvägg med global mobiltäckning och kan därifrån koppla upp växtväggen till molnet.

Erik Wilson, medgrundare och VD för Bylife säger: ’Levande växtväggar är den enklaste lösningen för att introducera grönska på arbetsplatsen. Den globala trenden vi ser för inomhusväxter är tydlig. Amazon har nyss invigt sitt nya kontor i Seattle, USA, med en inomhusregnskog, just för att så mycket som möjligt stimulera kreativiteten för sina medarbetare. Castellum, en av Sveriges största fastighetsägare, visar också framfötterna genom att bygga Nordens första ”well-certifierade” kontor i Hyllie, Malmö. Det är kul att se att beslutsfattarna äntligen har fått en medvetenhet kring frågan. Vi känner att vi har en fantastisk produkt som är helt rätt i tiden.’

Hanna Johannesson, IoT-produktchef på CLX säger: ’Det ska bli kul att få demonstrera Bylife och deras produkt. De har en unik idé och är ett fantastiskt exempel på hur vår teknik möjliggör nya IoT-lösningar som kommer att kunna bli introducerade på den globala marknaden direkt.

I samband med demonstrationen av sin smarta växtvägg på Mobile World Congress i Barcelona kommer Bylife också öppna upp för förhandsbokningar av sina växtväggar för leverans tidigt 2019. Ni finner deras demo, tillsammans med CLX och DeviceRadio från 26 februari till 1 mars, i hall 8.1, bås C41.

Läs mer om Bylife här.

Bylife Smart Living Wall
Erik WIlson, CEO Bylife

Om CLX Communication

CLX Communication (CLX) är en ledande CPaaS leverantör till företag och mobiloperatörer. CLXs mobiltjänst möjliggör för företag snabb, säker och kostnadseffektivt kommunikation med deras kunder och uppkopplade produkter (IoT)

CLXs lösning möjliggör global affärskritisk kommunikation via sms, röst och uppkopplade tjänster för IoT. CLX har haft lönsam tillväxt sedan företaget grundades. Företagsgruppen har huvudkontor i Stockholm, Sverige, och har närvaro i 20 länder. CLX Communications aktie handlas på NASDAQ Stockholm – XSTO: CLX.

Om DeviceRadio

DeviceRadio har utvecklat ett kommunikationslager som möjliggör samtliga företag inom IoT att på ett enkelt sätt, utan mycket utveckling, komma igång med IoT-uppkoppling. Genom att erbjuda en gemensam plattform som möjliggöra dataöverföring mellan vilka prylar som helst, oberoende av teknik (Bluetooth, 3/4G, WiFi, SMS, etc). Detta innebär en otrolig möjlighet för företag som snabbt vill etablera och utveckla nya tjänster. Deras vision är att vara det självklara valet i inom IoT-lösningar. Företaget är baserat i Malmö, Sverige.

Fem innovativa bolag är nominerade till Ideon-stipendiet 201812.9.2018 09:34Pressmeddelande

Ideon Science Park har tidigare delat ut stipendier till Ideonbolag via stiftelsen Ideon-societeten, som skapades av personer som hade en stor påverkan under Ideons tidiga uppbyggnadsfas. I år, när Ideon fyller 35, har Ideon-societeten beslutat att avsluta sin verksamhet och överföra medlen till Ideon Science Park, som fortsätter att dela ut stipendierna så länge medlen tillåter. Vinnaren av årets stipendium mottar 25 000 kronor och kommer att presenteras under Ideon Science Parks jubileumsfest, på kvällen den 28 september, på Elite Hotell Ideon i Lund.

Bejing Normal University moves into Ideon Science Park4.9.2018 07:00Pressmeddelande

Ideon Science Park opens soft landing opportunity for international organizations that want to establish themselves on the Swedish market and find partnerships with Swedish, innovative companies. BNU-BUCM (Beijing Normal University-Beijing University of Chinese Medicine) National University Science Park--Hengqin Innovation Institute of Science and Technology (briefly called BNU-BUCM) from Hengqin New District, Guangdong Province, China, is the first tenant to enter the soft landing office at Ideon.

Kinesiskt universitet flyttar in på Ideon Science Park4.9.2018 07:00Pressmeddelande

Ideon Science Park öppnar soft landing-möjlighet för internationella organisationer som vill etablera sig på den svenska marknaden och hitta samarbeten med svenska, innovativa företag. BNU-BUCM (Beijing Normal University-Beijing University of Chinese Medicine) National University Science Park -- Hengqin Innovation Institute of Science and Technology (kortfattat kallad BNU-BUCM) från Hengqin New District, Guangdong Province, Kina, är första hyresgäst in till soft landing-kontoret i fastigheten MHC som ägs av Vasakronan.

After skyrocketing demand, snack brand Renjer gets private investor on board27.7.2018 15:40Pressmeddelande

The food start-up Renjer Snacks just signed a contract with a private investor from Germany. The company received all the necessary funds to scale up the production of their wild jerky snacks from reindeer, elk and deer in return for 5% of their company shares. With these funds they can cope with the demand occurring from two new partnerships signed with distributors in Finland and Norway, the CFO Tim Schulz says.

Efter en snabbt stigande efterfrågan får tilltuggsmärket Renjer privat investerare ombord27.7.2018 15:40Pressmeddelande

Det nyligen uppstartade tilltuggsföretaget Renjer Snacks tecknade nyligen ett avtal med en privat investerare från Tyskland. Företaget fick alla nödvändiga medel för att öka produktionen av sitt mellanmål baserat på torkat kött från ren, älg och hjort och den privata investeraren erhöll 5% av bolagets aktier. Med dessa medel kan Renjer hantera efterfrågan från två nya partnerskap som tecknats med distributörer i Finland och Norge, säger finanschef Tim Schulz.

Pressinbjudan till Visioning the Future den 31 maj29.5.2018 15:12Pressinbjudan

Den 31 maj är Ideon Science Park värd för eventet ”Visioning the future” som en del av Skåne Innovation Week. 2018 firar Ideon 35 år, men i stället för att titta i backspegeln väljer vi att titta framåt, vilka trender ser vi, hur kommer framtidens innovationer se ut? Tillsammans med ARM, Axis Communications, Sigma Connectivity, Sony och Volvo Cars samt två forskare från Lunds Universitet visionerar vi om framtiden.