Bylife, startup från Lund, demonstrerar sin smarta växtvägg på MWC2018, tillsammans med partner CLX Communication

Bylife, det ett år gamla startup-företaget, som nyligen vann Venture Cup top-20 bästa startup-idéer i Sverige, fortsätter sin utveckling i rasande takt. Bylife kommer att demonstrera sin unika smarta växtvägg (Smart Living Wall), med global cellulär täckning, tillsammans med den globala CPaasS-leverantören CLX Communications AB (Publ) vid Mobile World Congress i Barcelona nästa vecka.

Bylife Smart Living Wall

Bylife, ett svenskt startup, på väg att lansera sin uppkopplade växtvägg, en vertikal växtplattform, likt en bokhylla fylld med växter för inomhusmiljöer, som ämnar förbättra luftkvalitén, minska buller och bidra till en bättre hälsa för allmänna och privata inomhusmiljöer. För förenklat underhåll och maximerad livstid för växterna kommer växtväggen att ha uppkopplade sensorer som bland annat mäter temperatur, luftfuktighet och vattennivåer. Bylife använder sig av DeviceRadios kommunikations-modul, kombinerat med CLXs globala IoT SIM-kort, för att enkelt förse sin smarta växtvägg med global mobiltäckning och kan därifrån koppla upp växtväggen till molnet.

Erik Wilson, medgrundare och VD för Bylife säger: ’Levande växtväggar är den enklaste lösningen för att introducera grönska på arbetsplatsen. Den globala trenden vi ser för inomhusväxter är tydlig. Amazon har nyss invigt sitt nya kontor i Seattle, USA, med en inomhusregnskog, just för att så mycket som möjligt stimulera kreativiteten för sina medarbetare. Castellum, en av Sveriges största fastighetsägare, visar också framfötterna genom att bygga Nordens första ”well-certifierade” kontor i Hyllie, Malmö. Det är kul att se att beslutsfattarna äntligen har fått en medvetenhet kring frågan. Vi känner att vi har en fantastisk produkt som är helt rätt i tiden.’

Hanna Johannesson, IoT-produktchef på CLX säger: ’Det ska bli kul att få demonstrera Bylife och deras produkt. De har en unik idé och är ett fantastiskt exempel på hur vår teknik möjliggör nya IoT-lösningar som kommer att kunna bli introducerade på den globala marknaden direkt.

I samband med demonstrationen av sin smarta växtvägg på Mobile World Congress i Barcelona kommer Bylife också öppna upp för förhandsbokningar av sina växtväggar för leverans tidigt 2019. Ni finner deras demo, tillsammans med CLX och DeviceRadio från 26 februari till 1 mars, i hall 8.1, bås C41.

Läs mer om Bylife här.

Bylife Smart Living Wall
Erik WIlson, CEO Bylife

Om CLX Communication

CLX Communication (CLX) är en ledande CPaaS leverantör till företag och mobiloperatörer. CLXs mobiltjänst möjliggör för företag snabb, säker och kostnadseffektivt kommunikation med deras kunder och uppkopplade produkter (IoT)

CLXs lösning möjliggör global affärskritisk kommunikation via sms, röst och uppkopplade tjänster för IoT. CLX har haft lönsam tillväxt sedan företaget grundades. Företagsgruppen har huvudkontor i Stockholm, Sverige, och har närvaro i 20 länder. CLX Communications aktie handlas på NASDAQ Stockholm – XSTO: CLX.

Om DeviceRadio

DeviceRadio har utvecklat ett kommunikationslager som möjliggör samtliga företag inom IoT att på ett enkelt sätt, utan mycket utveckling, komma igång med IoT-uppkoppling. Genom att erbjuda en gemensam plattform som möjliggöra dataöverföring mellan vilka prylar som helst, oberoende av teknik (Bluetooth, 3/4G, WiFi, SMS, etc). Detta innebär en otrolig möjlighet för företag som snabbt vill etablera och utveckla nya tjänster. Deras vision är att vara det självklara valet i inom IoT-lösningar. Företaget är baserat i Malmö, Sverige.

Ideon Coder Kids är tillbaka – med målet att inspirera fler barn att upptäcka programmering30.10.2018 06:00Pressinbjudan

Ideon, ARM, Axis Communications, Qlik, Sony Mobile Communications och Volvo Cars bjuder för andra året in barn att prova på programmering under höstlovet. Den 1 november öppnas dörrarna för 90 barn i åldrarna 8-12 år som får prova på programmering på tre olika nivåer; en för nybörjare, en för de som har testat lite grann och en nivå där barnen får programmera med micro:bits.

Ideon premierar innovativa tillväxtföretag med prispengar och mentorskap – här är vinnarna!3.10.2018 09:59Pressmeddelande

Under Ideons 35-årsfest den 28 september delades priser ut till lovande tillväxtföretag i två kategorier, Ideon-stipendiet och Ideons Mentorskapsprogram. Vinnare av stipendiet, Bjorkstrom Robotics, mottog 25 000 kronor med motiveringen ”För att ha utvecklat en spännande lösning med hjälp av VR och AR som kan revolutionera en hel industri. Trots att företaget är i en tidig fas har de redan strategiska kunder och partners och en stor potential. Ideon-stipendiet ges för att stötta en ökad marknadsexponering.”

Fem innovativa bolag är nominerade till Ideon-stipendiet 201812.9.2018 09:34Pressmeddelande

Ideon Science Park har tidigare delat ut stipendier till Ideonbolag via stiftelsen Ideon-societeten, som skapades av personer som hade en stor påverkan under Ideons tidiga uppbyggnadsfas. I år, när Ideon fyller 35, har Ideon-societeten beslutat att avsluta sin verksamhet och överföra medlen till Ideon Science Park, som fortsätter att dela ut stipendierna så länge medlen tillåter. Vinnaren av årets stipendium mottar 25 000 kronor och kommer att presenteras under Ideon Science Parks jubileumsfest, på kvällen den 28 september, på Elite Hotell Ideon i Lund.

Bejing Normal University moves into Ideon Science Park4.9.2018 07:00Pressmeddelande

Ideon Science Park opens soft landing opportunity for international organizations that want to establish themselves on the Swedish market and find partnerships with Swedish, innovative companies. BNU-BUCM (Beijing Normal University-Beijing University of Chinese Medicine) National University Science Park--Hengqin Innovation Institute of Science and Technology (briefly called BNU-BUCM) from Hengqin New District, Guangdong Province, China, is the first tenant to enter the soft landing office at Ideon.