Bylife, startup från Lund, demonstrerar sin smarta växtvägg på MWC2018, tillsammans med partner CLX Communication

Bylife, det ett år gamla startup-företaget, som nyligen vann Venture Cup top-20 bästa startup-idéer i Sverige, fortsätter sin utveckling i rasande takt. Bylife kommer att demonstrera sin unika smarta växtvägg (Smart Living Wall), med global cellulär täckning, tillsammans med den globala CPaasS-leverantören CLX Communications AB (Publ) vid Mobile World Congress i Barcelona nästa vecka.

Bylife Smart Living Wall

Bylife, ett svenskt startup, på väg att lansera sin uppkopplade växtvägg, en vertikal växtplattform, likt en bokhylla fylld med växter för inomhusmiljöer, som ämnar förbättra luftkvalitén, minska buller och bidra till en bättre hälsa för allmänna och privata inomhusmiljöer. För förenklat underhåll och maximerad livstid för växterna kommer växtväggen att ha uppkopplade sensorer som bland annat mäter temperatur, luftfuktighet och vattennivåer. Bylife använder sig av DeviceRadios kommunikations-modul, kombinerat med CLXs globala IoT SIM-kort, för att enkelt förse sin smarta växtvägg med global mobiltäckning och kan därifrån koppla upp växtväggen till molnet.

Erik Wilson, medgrundare och VD för Bylife säger: ’Levande växtväggar är den enklaste lösningen för att introducera grönska på arbetsplatsen. Den globala trenden vi ser för inomhusväxter är tydlig. Amazon har nyss invigt sitt nya kontor i Seattle, USA, med en inomhusregnskog, just för att så mycket som möjligt stimulera kreativiteten för sina medarbetare. Castellum, en av Sveriges största fastighetsägare, visar också framfötterna genom att bygga Nordens första ”well-certifierade” kontor i Hyllie, Malmö. Det är kul att se att beslutsfattarna äntligen har fått en medvetenhet kring frågan. Vi känner att vi har en fantastisk produkt som är helt rätt i tiden.’

Hanna Johannesson, IoT-produktchef på CLX säger: ’Det ska bli kul att få demonstrera Bylife och deras produkt. De har en unik idé och är ett fantastiskt exempel på hur vår teknik möjliggör nya IoT-lösningar som kommer att kunna bli introducerade på den globala marknaden direkt.

I samband med demonstrationen av sin smarta växtvägg på Mobile World Congress i Barcelona kommer Bylife också öppna upp för förhandsbokningar av sina växtväggar för leverans tidigt 2019. Ni finner deras demo, tillsammans med CLX och DeviceRadio från 26 februari till 1 mars, i hall 8.1, bås C41.

Läs mer om Bylife här.

Bylife Smart Living Wall
Erik WIlson, CEO Bylife

Om CLX Communication

CLX Communication (CLX) är en ledande CPaaS leverantör till företag och mobiloperatörer. CLXs mobiltjänst möjliggör för företag snabb, säker och kostnadseffektivt kommunikation med deras kunder och uppkopplade produkter (IoT)

CLXs lösning möjliggör global affärskritisk kommunikation via sms, röst och uppkopplade tjänster för IoT. CLX har haft lönsam tillväxt sedan företaget grundades. Företagsgruppen har huvudkontor i Stockholm, Sverige, och har närvaro i 20 länder. CLX Communications aktie handlas på NASDAQ Stockholm – XSTO: CLX.

Om DeviceRadio

DeviceRadio har utvecklat ett kommunikationslager som möjliggör samtliga företag inom IoT att på ett enkelt sätt, utan mycket utveckling, komma igång med IoT-uppkoppling. Genom att erbjuda en gemensam plattform som möjliggöra dataöverföring mellan vilka prylar som helst, oberoende av teknik (Bluetooth, 3/4G, WiFi, SMS, etc). Detta innebär en otrolig möjlighet för företag som snabbt vill etablera och utveckla nya tjänster. Deras vision är att vara det självklara valet i inom IoT-lösningar. Företaget är baserat i Malmö, Sverige.

UNOPS opens global innovation centre in Sweden at Ideon Science Park28.11.2018 16:00:00Pressmeddelande

UNOPS, the UN Office for Project Services have decided to open a global innovation centre in Sweden and Lund in collaboration with Ideon Science Park. The venture is funded by Vinnova. The new centre is the second science and innovation centre launched by UNOPS this year, following the launch of a similar initiative in Antigua and Barbuda. This is a part of their strategy to reach the global development goals within Agenda 2030.

MatchIT hjälper nyanlända akademiker hitta praktikplatser och arbete inom programmering – de första studenterna är redan anställda27.11.2018 07:00:00Pressmeddelande

Många nyanlända akademiker har en teknisk bakgrund och genom projektet MatchIT erbjuds de en intensivutbildning inom programmering för att snabbare komma in på arbetsmarknaden. I augusti startade den första utbildningen och i februari ska de första studenterna ut på 10 veckors praktik, hos bland Ingka Group (Ingka Holding B.V. och dess dotterbolag). En av studenterna har redan fått anställning hos Axis Communications innan utbildningen är avslutad!