Bylife, startup från Lund, demonstrerar sin smarta växtvägg på MWC2018, tillsammans med partner CLX Communication

Bylife, det ett år gamla startup-företaget, som nyligen vann Venture Cup top-20 bästa startup-idéer i Sverige, fortsätter sin utveckling i rasande takt. Bylife kommer att demonstrera sin unika smarta växtvägg (Smart Living Wall), med global cellulär täckning, tillsammans med den globala CPaasS-leverantören CLX Communications AB (Publ) vid Mobile World Congress i Barcelona nästa vecka.

Bylife Smart Living Wall

Bylife, ett svenskt startup, på väg att lansera sin uppkopplade växtvägg, en vertikal växtplattform, likt en bokhylla fylld med växter för inomhusmiljöer, som ämnar förbättra luftkvalitén, minska buller och bidra till en bättre hälsa för allmänna och privata inomhusmiljöer. För förenklat underhåll och maximerad livstid för växterna kommer växtväggen att ha uppkopplade sensorer som bland annat mäter temperatur, luftfuktighet och vattennivåer. Bylife använder sig av DeviceRadios kommunikations-modul, kombinerat med CLXs globala IoT SIM-kort, för att enkelt förse sin smarta växtvägg med global mobiltäckning och kan därifrån koppla upp växtväggen till molnet.

Erik Wilson, medgrundare och VD för Bylife säger: ’Levande växtväggar är den enklaste lösningen för att introducera grönska på arbetsplatsen. Den globala trenden vi ser för inomhusväxter är tydlig. Amazon har nyss invigt sitt nya kontor i Seattle, USA, med en inomhusregnskog, just för att så mycket som möjligt stimulera kreativiteten för sina medarbetare. Castellum, en av Sveriges största fastighetsägare, visar också framfötterna genom att bygga Nordens första ”well-certifierade” kontor i Hyllie, Malmö. Det är kul att se att beslutsfattarna äntligen har fått en medvetenhet kring frågan. Vi känner att vi har en fantastisk produkt som är helt rätt i tiden.’

Hanna Johannesson, IoT-produktchef på CLX säger: ’Det ska bli kul att få demonstrera Bylife och deras produkt. De har en unik idé och är ett fantastiskt exempel på hur vår teknik möjliggör nya IoT-lösningar som kommer att kunna bli introducerade på den globala marknaden direkt.

I samband med demonstrationen av sin smarta växtvägg på Mobile World Congress i Barcelona kommer Bylife också öppna upp för förhandsbokningar av sina växtväggar för leverans tidigt 2019. Ni finner deras demo, tillsammans med CLX och DeviceRadio från 26 februari till 1 mars, i hall 8.1, bås C41.

Läs mer om Bylife här.

Bylife Smart Living Wall
Erik WIlson, CEO Bylife

Om CLX Communication

CLX Communication (CLX) är en ledande CPaaS leverantör till företag och mobiloperatörer. CLXs mobiltjänst möjliggör för företag snabb, säker och kostnadseffektivt kommunikation med deras kunder och uppkopplade produkter (IoT)

CLXs lösning möjliggör global affärskritisk kommunikation via sms, röst och uppkopplade tjänster för IoT. CLX har haft lönsam tillväxt sedan företaget grundades. Företagsgruppen har huvudkontor i Stockholm, Sverige, och har närvaro i 20 länder. CLX Communications aktie handlas på NASDAQ Stockholm – XSTO: CLX.

Om DeviceRadio

DeviceRadio har utvecklat ett kommunikationslager som möjliggör samtliga företag inom IoT att på ett enkelt sätt, utan mycket utveckling, komma igång med IoT-uppkoppling. Genom att erbjuda en gemensam plattform som möjliggöra dataöverföring mellan vilka prylar som helst, oberoende av teknik (Bluetooth, 3/4G, WiFi, SMS, etc). Detta innebär en otrolig möjlighet för företag som snabbt vill etablera och utveckla nya tjänster. Deras vision är att vara det självklara valet i inom IoT-lösningar. Företaget är baserat i Malmö, Sverige.

Pressinbjudan till Visioning the Future den 31 maj29.5.2018 15:12Pressinbjudan

Den 31 maj är Ideon Science Park värd för eventet ”Visioning the future” som en del av Skåne Innovation Week. 2018 firar Ideon 35 år, men i stället för att titta i backspegeln väljer vi att titta framåt, vilka trender ser vi, hur kommer framtidens innovationer se ut? Tillsammans med ARM, Axis Communications, Sigma Connectivity, Sony och Volvo Cars samt två forskare från Lunds Universitet visionerar vi om framtiden.

Så blir Norden ledare i Energiomställningen - 26 företag i Sydsverige tycker till22.5.2018 06:00Pressmeddelande

Under en åtta månaders process har Ideon Science Park samlat många aktörer inom energiförbrukning, energiinnovationer och energiproduktion samt representanter för forskning inom energisystem och energiinnovationer i Skåne, för att arbeta fram rekommendationer till de Nordiska Energi- och Miljöministrarna. Målet är att Norden ska kunna bli globala ledare inom energiomställning (klimatneutrala utsläpp, grön energi och hög fart i omställningen). Rekommendationen kommer att levereras till det Nordiska ministermötet i Lund den 22 maj, som underlag till diskussionen under det globala ministermötet 23-24 maj i Malmö och Köpenhamn.

Pressinbjudan: Sharp Minds Sessions med Jon Hauksson och Anders Bengtsson4.5.2018 15:43Pressinbjudan

Ideon Science Park har lanserat ett mentorskapsprogram med hjälp av entreprenörer och företagsledare från parken. Som en del i mentorskapsprogrammet kommer de fem mentorerna att dela med sig av sin resa och sina erfarenheter under namnet Sharp Minds Sessions. Den första träffen hålls den 8 maj, där Storytels medgrundare Jon Hauksson samtalar med en av bolagets investerare, Anders Bengtsson från BTAB Invest AB.

Arne Hansson blir ny VD på Ideon Open AB25.4.2018 16:09Pressmeddelande

Arne Hansson blir ny VD på Ideon Open AB med start den 1 maj. Arne har arbetat som innovationskonsult på Ideon Open sedan 2015 med klienter som Stora Enso, Bona, Sandvik, Perstorp och Energimyndigheten. Han har tidigare arbetat på bolag som Trelleborg AB, Mars Inc., Ericsson och Sony Ericsson. Arne har även startat upp olika affärsverksamheter, som t ex den personliga säkerhetsappen WalkMeHome, som lanserades globalt 2012.

Ideon launches mentorship program for entrepreneurs with support from Martin Gren, Jon Hauksson, Charlotta Falvin, Pierre Elzouki and Staffan Gestrelius as mentors10.4.2018 07:00Pressmeddelande

Ideon, Sweden’s first Science Park, celebrates 35 years during 2018 and in order to celebrate the Ideon spirit, where we all help and support each other in the park, we are now launching a mentorship program where successful entrepreneurs and corporate leaders will offer advice and connections to selected entrepreneurs.