Camperhjälpen ska välkomna nybörjare in i
husbilslivet med hjälp av veteraner

Vi går mot vad som kan bli den största campingsommaren någonsin. Därför lanserar Volkswagen Transportbilar ’Camperhjälpen’ – en tjänst där erfarna husbilsentusiaster guidar en ny generation nybörjare på rätt väg ut i naturen.

VW Transportbilar välkomnar nybörjare in i husbilslivet – lanserar Camperhjälpen.

Södertälje, 29 juni 2021 – Få har väl missat hur friluftsliv i allmänhet och husbilsliv i synnerhet exploderat i popularitet. I coronatider vill fler svenskar än någonsin spendera sommarsemestern i naturen, som tack vare allemansrätten är öppen för alla. Fricamping, att ställa sin husbil för övernattning på platser annat än anordnad camping, väntas slå rekord i sommar. Parallellt pågår även ett generationsskifte inom camping där allt fler unga söker sig ut i naturen till följd av ytterligare en hemester.

Får man gå på toa i skogen? Får man fricampa på privat mark? Vilken campingplats har Sveriges bästa utsikt? Som förstagångscampare kan man säkerligen ha en hel del frågor. Volkswagen Transportbilar anlitar därmed rutinerade husbilsägare och lanserar ’Camperhjälpenen digital tjänst där vem som helst med frågor kring fricamping kan zooma med en campingexpert. Niclas ”Ripa” Ripnäs från Norrköping, ägare av en klassisk veteranare VW typ2 T3, är en av sju Camperhjälpare som under 28 juni - 18 juli finns tillgängliga för den nya generationen campare:

"Naturen ska vara en plats för alla och jag hoppas att min erfarenhet av campinglivet kan hjälpa fler ut på vägarna i sommar. En av de vanligaste frågorna jag får från nybörjare är kring allemansrättens vara och icke vara, samt kring fiske, något jag personligen är passionerad kring", säger Niclas Ripnäs, en av Camperhjälparna.

"Vi går mot vad som kan bli den största campingsommaren någonsin. Pandemin har väckt intresset för hus på hjul och vi ser att efterfrågan på husbilar stigit rejält i kombination med att snittåldern på köparna blivit allt lägre – det är dessa vi vill välkomna ut på vägarna, och ut i naturen”, säger Maria Johnsson, Produkt- och Marknadschef på Volkswagen Transportbilar."

Läs även gärna: "10 saker du måste veta för en lyckad camping", där vi samlat några av våra bästa tips och svar på de vanligaste frågorna om fricamping.

Om Campinghjälpen:
'Camperhjälpen' är en tjänst bemannad av några av landets mest erfarna husbilsentusiaster som svarar på dina frågor via Zoom och mail. Möt bland annat Niklas, Johan, Kjell och Lotta som finns tillgänliga mellan 28 juni till 18 juli.

Om Camper-segmentet:
Volkswagen Transportbilars campingsegment består av Caddy California, California Ocean samt Grand California.

"Får man verkligen stå här?" Erfarna husbilsentusiaster svarar på alla typer av frågor kring camping och husbilar.
Niclas Ripnäs, en av Camperhjälparna
Niclas Ripnäs, en av Camperhjälparna
Intresset för camping och campervans har växt något enormt senaste året.
Alltid uppkopplad. Med hjälp av We Connect är California 6.1 alltid uppkopplad med trådlös iPhone-anslutning och mobila onlinetjänster.
Sovutrymme i två plan.
Sovutrymme i två plan. Det nedre sovytan är 114 x 200 cm och kan fällas uppåt för en halvliggande loungelösning.

Volkswagen Transportbilar (VWCV, Volkswagen Commercial Vehicles) opererar som ett eget märke inom Volkswagen-gruppen och är ansvariga för att utveckla, tillverka och sälja lätta transportbilar på den internationella marknaden. Modellutbudet omfattar även personbilar och husbilar. Inom Volkswagen-gruppen är man också huvudansvarig för utvecklandet av autonom körning, Maas och TaaS (Mobility/Transport as a Service) och framtida produkter som ”robo-taxis” och ”robo-vans”. Under 2019 sålde Volkswagen Transportbilar cirka 500.000 fordon som producerats på fabrikerna i Hannover (D), Poznań (PL), Września (PL) and Pacheco (ARG). VWCV sysselsätter över 24,000 människor globalt, varav cirka 15,000 i Hannover där huvudkontoret finns. I Sverige säljs Volkswagen Transportbilar via ett 90-tal återförsäljare runt om i landet. Det svenska huvudkontoret finns i Södertälje, Volkswagen Group Sverige AB. Marknadsandelen inom lätta transportbilar uppgår till cirka 30%, vilket gör Volkswagen Transportbilar till det klart ledande märket i Sverige med modellserierna Caddy, Transporter och Crafter.

Multivan - Receptet för en sann allkonstnär inom bilvärlden13.4.2021 17:03:08 CEST | Pressmeddelande

Södertälje/Hannover, 13 April 2021 – Genom att addera personbilskomfort och en helt ny nivå av flexibilitet skapades ännu ett ikoniskt varumärke inom "Folkabuss-familjen" när den första Multivan visades upp 1985. Då baserad på T3-generationen av Transporter. Många år och flera generationer senare, är det snart dags för Volkswagen Transportbilar att presentera en helt ny Multivan. En livsstilsprodukt som är sann till sin historia och som samtidigt adderar allt som dagen bilköpare efterfrågar.