Camperhjälpen ska välkomna nybörjare in i
husbilslivet med hjälp av veteraner

Vi går mot vad som kan bli den största campingsommaren någonsin. Därför lanserar Volkswagen Transportbilar ’Camperhjälpen’ – en tjänst där erfarna husbilsentusiaster guidar en ny generation nybörjare på rätt väg ut i naturen.

VW Transportbilar välkomnar nybörjare in i husbilslivet – lanserar Camperhjälpen.

Södertälje, 29 juni 2021 – Få har väl missat hur friluftsliv i allmänhet och husbilsliv i synnerhet exploderat i popularitet. I coronatider vill fler svenskar än någonsin spendera sommarsemestern i naturen, som tack vare allemansrätten är öppen för alla. Fricamping, att ställa sin husbil för övernattning på platser annat än anordnad camping, väntas slå rekord i sommar. Parallellt pågår även ett generationsskifte inom camping där allt fler unga söker sig ut i naturen till följd av ytterligare en hemester.

Får man gå på toa i skogen? Får man fricampa på privat mark? Vilken campingplats har Sveriges bästa utsikt? Som förstagångscampare kan man säkerligen ha en hel del frågor. Volkswagen Transportbilar anlitar därmed rutinerade husbilsägare och lanserar ’Camperhjälpenen digital tjänst där vem som helst med frågor kring fricamping kan zooma med en campingexpert. Niclas ”Ripa” Ripnäs från Norrköping, ägare av en klassisk veteranare VW typ2 T3, är en av sju Camperhjälpare som under 28 juni - 18 juli finns tillgängliga för den nya generationen campare:

"Naturen ska vara en plats för alla och jag hoppas att min erfarenhet av campinglivet kan hjälpa fler ut på vägarna i sommar. En av de vanligaste frågorna jag får från nybörjare är kring allemansrättens vara och icke vara, samt kring fiske, något jag personligen är passionerad kring", säger Niclas Ripnäs, en av Camperhjälparna.

"Vi går mot vad som kan bli den största campingsommaren någonsin. Pandemin har väckt intresset för hus på hjul och vi ser att efterfrågan på husbilar stigit rejält i kombination med att snittåldern på köparna blivit allt lägre – det är dessa vi vill välkomna ut på vägarna, och ut i naturen”, säger Maria Johnsson, Produkt- och Marknadschef på Volkswagen Transportbilar."

Läs även gärna: "10 saker du måste veta för en lyckad camping", där vi samlat några av våra bästa tips och svar på de vanligaste frågorna om fricamping.

Om Campinghjälpen:
'Camperhjälpen' är en tjänst bemannad av några av landets mest erfarna husbilsentusiaster som svarar på dina frågor via Zoom och mail. Möt bland annat Niklas, Johan, Kjell och Lotta som finns tillgänliga mellan 28 juni till 18 juli.

Om Camper-segmentet:
Volkswagen Transportbilars campingsegment består av Caddy California, California Ocean samt Grand California.

"Får man verkligen stå här?" Erfarna husbilsentusiaster svarar på alla typer av frågor kring camping och husbilar.
Niclas Ripnäs, en av Camperhjälparna
Niclas Ripnäs, en av Camperhjälparna
Intresset för camping och campervans har växt något enormt senaste året.
Alltid uppkopplad. Med hjälp av We Connect är California 6.1 alltid uppkopplad med trådlös iPhone-anslutning och mobila onlinetjänster.
Sovutrymme i två plan.
Sovutrymme i två plan. Det nedre sovytan är 114 x 200 cm och kan fällas uppåt för en halvliggande loungelösning.

Volkswagen Transportbilar (VWCV, Volkswagen Commercial Vehicles) opererar som ett eget märke inom Volkswagen-gruppen och är ansvariga för att utveckla, tillverka och sälja lätta transportbilar på den internationella marknaden. Modellutbudet omfattar även personbilar och husbilar. Inom Volkswagen-gruppen är man också huvudansvarig för utvecklandet av autonom körning, Maas och TaaS (Mobility/Transport as a Service) och framtida produkter som ”robo-taxis” och ”robo-vans”. Fabriker finns i Hannover (D), Poznań (PL), Września (PL) och Pacheco (ARG). VWCV sysselsätter över 24,000 människor globalt, varav cirka 15,000 i Hannover där huvudkontoret finns. I Sverige säljs Volkswagen Transportbilar via ett 90-tal återförsäljare runt om i landet. Det svenska huvudkontoret finns i Södertälje, Volkswagen Group Sverige AB. Volkswagen Transportbilar är det klart ledande märket i Sverige med modellserierna Caddy, Transporter, Crafter och senare under 2022 - ID. Buzz och ID. Buzz Cargo.

ID. Buzz-produktion är igång: Upp till 130 000 enheter per år från Hannover17.6.2022 18:55:07 CEST | Pressmeddelande

Volkswagen Transportbilar (VWCV) inleder en ny era i sin fordonstillverkning vid huvudfabriken i Hannover. Produktion av nya helt eldrivna ID. Buzz och ID. Buzz Cargo startade nyligen och de första bilarna kommer att levereras till kunder i slutet på året. Man arbetar systematiskt med anpassningar för elektrifieringen av anläggningen och för att säkra framtiden för Volkswagen Transportbilar, i linje med koncernens GRIP 2030-strategi. I framtiden finns planer på att kunna bygga upp till 130 000 enheter per år av den nya elektriska folkabussen.

Från konceptbil till produktionsfärdig ID. Buzz – Följ med på resan när den elektriska folkabussen från Volkswagen blev till27.4.2022 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Södertälje/Hannover, 27 april 2022 – Från konceptbilen Buzz 2017, fram till den serietillverkade ID. Buzz och ID. Buzz Cargo, ligger fem års hårt arbete från utvecklingsteamet hos Volkswagen Transportbilar och Volkswagen Personbilar. I en ny dokumentär från Volkswagen kan man följa hur konstruktörerna lyckades överföra grundprincipen hos den legendariska T1 folkabussen till en helt eldriven minibuss och skåpbil som tillfredsställer alla moderna krav på säkerhet, åkkomfort och vardagsflexibilitet.

Nya Amarok visar upp sig - Karaktärsfull och högteknologisk pickup från Volkswagen Transportbilar26.4.2022 09:34:34 CEST | Pressmeddelande

Södertälje/Hannover 26 april 2022 – I år kommer Volkswagen Transportbilar presentera en helt ny generation av sin bästsäljande pickup Amarok. Med ännu vassare köregenskaper, både på och utanför de asfalterade vägarna, och med det senaste inom assistanssystem. Nya Amarok är utvecklad och designad i Tyskland och Australien, och kommer att byggas i Sydafrika. Siktet är inställt på att försvara sin premiumposition inom pickupens B-segment.

Världspremiär – Här är nya Volkswagen ID. Buzz och ID. Buzz Cargo9.3.2022 19:15:36 CET | Pressmeddelande

Hannover/Wolfsburg/Södertälje, 9 mars 2022 – Volkswagen Transportbilar och Volkswagen Personbilar presenterar tillsammans en av bilvärldens idag mest avancerade och hållbara bilkoncept. ID. Buzz och ID. Buzz Cargo tar avstamp från en av de mest ikoniska bilmodellerna i historien – T1 Folkabussen – uppdaterad för en ny elektrisk era. Minibussen (MPV) och skåpbilen är också de första i sina respektive klasser att levereras med ett klimatneutralt fotavtryck. En hög andel återanvända material och en helt läderfri interiör, som en del i Volkswagen Transportbilars och Volkswagen Personbilars strategi för minskad miljöpåverkan.