C.F. Møller Architects/Elding Oscarson vinner uppdraget om Lunds nya centralstation

Elding Oscarson + C.F. Møller har gemensamt arbetat fram det vinnande förslaget i Jernhusens parallelluppdrag för Lunds nya centralstation.

“Vi har haft ett mycket givande samarbete med Elding Oscarson och ser fram emot att tillsammans med Jernhusen, Trafikverket och Lunds kommun gemensamt arbeta vidare för att stationen ska vara på plats så snart det går”, säger Danyal Taylan, ansvarig arkitekt på C.F. Møller Architects.

Nya stationsbyggnaden

Den nya centralstationen spänner över järnvägsspåren och tillför en ny värdefull koppling till staden. Med det bågformade taket konstruerat i trä binds öster och väster ihop med ett nytt interiört torg över spårområdet.

Med två nya entréer på båda sidorna av spårområdet omdefinieras stadsrummet. Clemenstorget ramas in och här integreras Tullkammaren med stationshallen. I väster skapas en ny mötesplats där stationen kragar ut i parkmiljön med ett rum för allmänheten.

“Både Jernhusen, Lunds kommun och Trafikverket har varit väldigt engagerade i processen för att få fram ett riktigt bra förslag för Lund och regionen”, säger Johan Oscarson, ansvarig arkitekt på Elding Oscarson Arkitekter.

Lunds Centralstation är en av Sveriges mest trafikerade järnvägsstationer och nya centralstationen blir en nod med handel, service och kontor. En ny mötesplats i Lund som tillför en karaktärsfull siluett, synlig från flera olika håll i staden.

“Förslaget ger i ett konsekvent grepp en mycket tydlig stationsbyggnad, som verkligen binder ihop öster och väster med ett nytt inomhustorg”, säger Jonas Elding, ansvarig arkitekt på Elding Oscarson Arkitekter.

Det vinnande förslaget

Under 2017 genomfördes ett parallellt skissuppdrag där 21 arkitektkontor var inbjudna, av dessa valdes fyra konstellationer ut till skissarbetet innan Elding Oscarson/C.F. Møller Architects förslag valdes som vinnare.

De fyra konstelationerna:

• Elding Oscarson/C.F.Møller Architects
  • 3XN
  • Henning Larsen Architects
  • Belatchew Arkitekter

Bedömningsgrupp:

• Andreas Meyer / Affärsutvecklare, Jernhusen
  • Cecilia Pettersson /Affärsområdeschef, Jernhusen
  • Marcus Horning / Stadsbyggnadsdirektör, Lunds Kommun
  • Ole Kasimir / Planchef, Lunds Kommun
  • Karolina Keyzer / Extern ledamot

Rådgivare till bedömningsgrupp:

• Sofia Bremer / Trafikverket
  • Samuel Sjödin / Skånetrafiken
  • Nicolas Cronberg, Region Skåne

Abonnera på våra pressmeddelanden.

C.F. MØLLER ARCHITECTS VINNER NYTT PROJEKT I TYSKLAND11.7.2018 11:33Pressmeddelande

C.F. Møller har vunnit en internationell tävling om utvecklingen av den nya tågstationen i Altona, Hamburg. Förslaget syftar till att fungera som ett visionärt landmärke och en urban katalysator, både för den norra stadsdelen Altonas utveckling och för hela Hamburg. Genom att koppla samman natur och stadsliv spelar den nya stationen en roll i att bidra till stadens vision om att konsolidera och framhäva dess grönområden.

C.F. Møller Architects förslag för Business Connection Trelleborg baseras på cirkulär ekonomi29.6.2018 09:16Pressmeddelande

C.F. Møller Architects och Carlstedt Arkitekter fördjupar samarbete16.5.2018 08:00Pressmeddelande

De två arkitektföretagen C.F. Møller Architects och Carlstedt Arkitekter för samman sina kompetenser för gemensamma uppdrag inom vårdsektorn. Med C.F. Møller Architects helhetssyn och internationella erfarenheter av sjukvårdsbyggnation och Carlstedt Arkitekters gedigna erfarenhet inom vårdarkitektur utvecklar kontoren gemensamt projekt med fokus på så väl samhällsbyggnadsaspekter och vårdarkitekturens höga tekniska krav som funktion och estetik.