Checklista inför sommarjobbet 2023

Även om kalendern fortfarande visar vinter är det hög tid att tänka på sommarjobb. Sveriges Ingenjörer ger tips i jobbsökandet för studenter.

Ett jobb under studietiden kan vara den första kontakten med arbetslivet eller den första upplevelse av ingenjörsyrket för en student. Sveriges Ingenjörer listar här några saker att tänka på:

I jobbsökandet

• Börja med att definiera vad du skulle vilja jobba med - exempelvis vilken bransch, teknikområde eller företag som vore intressant att få en inblick i och där du kan bidra
  • Läs på om branschen, företaget eller organisationen som du är intresserad av
  • Använd LinkedIn för att bli upptäckt och hitta jobb
  • Få med i din jobbansökan vad du hittills läst på utbildningen, vad du tror dig kunna bidra med och varför just den aktuella arbetsplatsen lockar dig

Inför påskrivandet av anställningsavtal

• Ta reda på om det finns kollektivavtal på arbetsplatsen. Då finns det redan regler för t ex arbetstider, övertidsersättning, vad som gäller om du blir sjuk, försäkringar och pension (om du fyllt 25) och förmåner som du kan ha rätt till.
  • Kom överens om vilken lön du ska ha och när den ska utbetalas. Är det ett tillfälligt jobb, kortare än tre månader, har du också rätt till semesterersättning.
  • Arbetsuppgifter och arbetsplats - vad ska du göra och var ska du utföra dessa arbetsuppgifter
  • Saknas det kollektivavtal behöver du själv vara noga med vad som gäller kring dina anställningsvillkor såsom arbetstid, lön,försäkringar och förmåner. Dessa ska vara angivet i ditt anställningsavtal, som arbetsgivaren ska lämna över skriftligt. Som medlem kan du höra av dig till facket med frågor eller råd och stöd om något krånglar till sig!

Efter jobbet är avslutat

• Summera de viktigaste lärdomarna samt vilka olika arbetsmoment och verktyg som du jobbat med, och skriv ned dem
  • Boka in ett möte med din arbetsledande chef och be om en feedback på din arbetsinsats
  • Få skriftligt intyg/rekommendation från arbetsgivaren på vad du arbetat med och fråga om kan tänka sig vara referenser i dina kommande jobbprocesser

Sveriges Ingenjörer hjälper studentmedlemmar med flera olika tjänster både inför och under sommar- och extrajobbet. Bland annat CV-granskning, lönestatistik, rådgivning och avtalsgranskning. Även förbundets rekommenderade ingångslöner ger stöd. Ingångslönen gäller för första heltidsanställningen efter avslutad utbildning. Men genom att beräkna en procentsats av den rekommenderade ingångslönen kan den även fungera som ett verktyg för ingenjörsstudenter som ska förhandla sin lön på jobb under studietiden.

Läs om hur man beräknar lön samt mer om sommar- och extrajobb på Sverigesingenjorer.se