Chefer och utvecklare flitiga användare av äldrestandarden

Förra året lanserade SIS, Swedish Standard Institute, en kvalitetsstandard för äldreomsorg och hemtjänst. Som en första uppföljning har SIS nu genomfört en användarundersökning för att se hur standarden används – från beslutsfattare och ut i verksamheterna. Tre av fyra personer anser att standarden speglar den kvalitet som behöver bedömas i äldrevården.

Användarundersökningen består av en enkätundersökning med drygt 200 personer som laddat ned standarden och djupintervjuer med 19 personer från central kommunnivå till chefer och personal i äldreomsorgen.

– Undersökningen visar tydligt att äldrestandarden är uppskattad, säger Dan Nilsson, standardiseringschef vård och omsorg, SIS.

Användarundersökningen visar att sju av tio har haft, eller tror sig kunna få nytta av standarden och sju av tio skulle också rekommendera standarden.

Syftet med att ladda ned standarden är främst utveckling och kvalitetssäkring. De vanligaste rollerna bland de som laddat ned standarden är chefer och utvecklare. Bland personal i äldreomsorgen står sjuksköterskor för de flesta nedladdningarna. Hela 70 procent skulle hänvisa till standarden vid upphandlingar och två av tre anser att standarden är ett bra komplement till myndigheters tillsynsverksamhet.

– Många av de som laddar ned är ovana läsare av standarder och det framkommer också att det ibland är svårt att få gehör för arbetet internt. Vi behöver nu fortsätta vårt arbete med att göra standarden mer användarvänlig så att den når sin fulla potential ute i kommunerna och i verksamheter. Kloka synpunkter från olika intressenter är en förutsättning för detta, säger Dan Nilsson.

Om kvalitetsstandarden för äldreomsorg och hemtjänst (äldrestandarden)

SIS tog fram standarden på uppdrag av Socialdepartementet tillsammmans med intresseorganisationer, fackförbund, kommuner och landsting, privata företag, myndigheter och högskolor.

Med hjälp av standarden blir det enklare för kommuner att upphandla, utvärdera, säkerställa rutiner och tydliggöra ansvar mellan upphandlare och utförare. Dessutom reglerar standarden hur omsorgen ska bedrivas av utförarna inom olika verksamhetsdelar, t.ex. omsorg, service, omvårdnad och rehabilitering, boendemiljö, tillgänglighet, vårdhygien och hjälpmedel.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Nu kan miljöteknikleverantörer verifiera sina produkter mot ny standard12.9.2017 08:19Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute har varit med och tagit fram en internationell ISO-standard för verifiering av miljöteknik (Environmental Technology Verification, ETV) som även fastställts som svensk standard. Företag kan verifiera produkter mot standarden och därmed uppvisa att teknikens miljöprestanda lever upp till standardens krav. – Detta är saknat då många inköpare upplever svårigheter med att lita på påståenden om miljöteknikers prestanda, säger Raul Carlsson, forskningsingenjör Swerea och ordförande i SIS tekniska kommitté.

Svensk medverkan i internationell standardisering inom miljöaspekter av plast30.8.2017 12:51Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute har startat en arbetsgrupp som ska ta till vara på svenska intressen och påverka den internationella standardiseringen inom miljöaspekter av plast. – Vi ser ett ökat behov av standarder för att kunna bidra till globala lösningar på plastproblematiken och plastens roll i ett hållbart samhälle. Samtidigt som CEN och ISO startar nya kommittéer startar vi nu en svensk arbetsgrupp. Just nu letar vi fler aktörer som vill vara med och stärka den svenska rösten inför ISO-mötet i Sydkorea i september och CEN-mötet i Belgien i oktober, säger Nazdaneh Yarahmadi som är ordförande för den nya arbetsgruppen.

Standardiseringsarbete drar igång för att höja kvaliteten på snabbtester för droganalys24.8.2017 13:34Pressmeddelande

I veckan har SIS, Swedish Standards Institute, nystartade standardiseringskommitté för snabbtester för droganalys* haft sitt första möte. Kommitténs uppdrag blir bland annat att utforma kvalitetskrav som ett stöd till exempel vid upphandling, göra anvisningar för olika typer av analysutförare och annat för att få ett säkert och strukturerat användande av dessa tester.

Byggbranschen i behov av ledningssystem för samverkan29.6.2017 12:40Pressmeddelande

I dag publicerar SIS, Swedish Standards Institute, en ny internationell standard i svensk översättning som ska hjälpa företag och organisationer att öka affärsnyttan genom samverkan. – Vi måste bättra oss när det gäller att ta till vara värdet av samverkan. Med den här standarden tar vi ett stort kliv framåt, säger John Thorsson, affärschef på NCC och ordförande i SIS tekniska kommitté som representerar Sverige i det internationella arbetet inom ISO.

SIS vill se fem åtgärder för högre kvalitet och säkerhet på apotek20.6.2017 08:58Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute har lämnat sitt remissvar till regeringen på utredningen SOU 2017:15 som handlar om kvalitet och säkerhet på apoteksmarknaden. – Vi bedömer att standarder kan bidra till stärkt kvalitet och säkerhet på apoteksmarknaden. Ett av våra förslag är ett särskilt kvalitetsledningssystem för apotek, säger Thomas Idermark, VD SIS, Swedish Standards Institute*.