Svenska institutet för standarder, SIS

Chefer och utvecklare flitiga användare av äldrestandarden

Dela
Förra året lanserade SIS, Swedish Standard Institute, en kvalitetsstandard för äldreomsorg och hemtjänst. Som en första uppföljning har SIS nu genomfört en användarundersökning för att se hur standarden används – från beslutsfattare och ut i verksamheterna. Tre av fyra personer anser att standarden speglar den kvalitet som behöver bedömas i äldrevården.

Användarundersökningen består av en enkätundersökning med drygt 200 personer som laddat ned standarden och djupintervjuer med 19 personer från central kommunnivå till chefer och personal i äldreomsorgen.

– Undersökningen visar tydligt att äldrestandarden är uppskattad, säger Dan Nilsson, standardiseringschef vård och omsorg, SIS.

Användarundersökningen visar att sju av tio har haft, eller tror sig kunna få nytta av standarden och sju av tio skulle också rekommendera standarden.

Syftet med att ladda ned standarden är främst utveckling och kvalitetssäkring. De vanligaste rollerna bland de som laddat ned standarden är chefer och utvecklare. Bland personal i äldreomsorgen står sjuksköterskor för de flesta nedladdningarna. Hela 70 procent skulle hänvisa till standarden vid upphandlingar och två av tre anser att standarden är ett bra komplement till myndigheters tillsynsverksamhet.

– Många av de som laddar ned är ovana läsare av standarder och det framkommer också att det ibland är svårt att få gehör för arbetet internt. Vi behöver nu fortsätta vårt arbete med att göra standarden mer användarvänlig så att den når sin fulla potential ute i kommunerna och i verksamheter. Kloka synpunkter från olika intressenter är en förutsättning för detta, säger Dan Nilsson. 

Om kvalitetsstandarden för äldreomsorg och hemtjänst (äldrestandarden)

SIS tog fram standarden på uppdrag av Socialdepartementet tillsammmans med intresseorganisationer, fackförbund, kommuner och landsting, privata företag, myndigheter och högskolor.

Med hjälp av standarden blir det enklare för kommuner att upphandla, utvärdera, säkerställa rutiner och tydliggöra ansvar mellan upphandlare och utförare. Dessutom reglerar standarden hur omsorgen ska bedrivas av utförarna inom olika verksamhetsdelar, t.ex. omsorg, service, omvårdnad och rehabilitering, boendemiljö, tillgänglighet, vårdhygien och hjälpmedel. 

Nyckelord

Kontakter

Länkar

Om

Svenska institutet för standarder, SIS
Svenska institutet för standarder, SIS
Solnavägen 1 E/Torsplan
113 65 Stockholm

08 - 555 520 00https://www.sis.se

SIS är en del av ISO och CEN som är ett nätverk av experter som arbetar med att skapa internationella standarder. Hos oss kan aktörer ta initiativ till standardisering som främjar Sveriges konkurrenskraft och ger smart och hållbar samhällsutveckling. SIS samverkar med alla delar av det svenska samhället, som till exempel industri, akademi, offentlig sektor och frivilligorganisationer.

SIS projektleder det svenska arbetet med att ta fram standarder. Vi verkar för ökat svenskt inflytande i internationella samarbeten och för att standardisering sprids och tillämpas i Sverige. Vi erbjuder också utbildningar, tjänster och produkter som hjälper våra kunder att utveckla sina verksamheter och skapa samhällsnytta med hjälp av standarder. SIS är utsedd av regeringen som svenskt standardiseringsorgan inom ansvarsområdena för ISO och CEN.

Följ Svenska institutet för standarder, SIS

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svenska institutet för standarder, SIS

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye