Chefer och utvecklare flitiga användare av äldrestandarden

4.4.2017 10:41 | SIS Swedish Standards Institute

Förra året lanserade SIS, Swedish Standard Institute, en kvalitetsstandard för äldreomsorg och hemtjänst. Som en första uppföljning har SIS nu genomfört en användarundersökning för att se hur standarden används – från beslutsfattare och ut i verksamheterna. Tre av fyra personer anser att standarden speglar den kvalitet som behöver bedömas i äldrevården.

Användarundersökningen består av en enkätundersökning med drygt 200 personer som laddat ned standarden och djupintervjuer med 19 personer från central kommunnivå till chefer och personal i äldreomsorgen.

– Undersökningen visar tydligt att äldrestandarden är uppskattad, säger Dan Nilsson, standardiseringschef vård och omsorg, SIS.

Användarundersökningen visar att sju av tio har haft, eller tror sig kunna få nytta av standarden och sju av tio skulle också rekommendera standarden.

Syftet med att ladda ned standarden är främst utveckling och kvalitetssäkring. De vanligaste rollerna bland de som laddat ned standarden är chefer och utvecklare. Bland personal i äldreomsorgen står sjuksköterskor för de flesta nedladdningarna. Hela 70 procent skulle hänvisa till standarden vid upphandlingar och två av tre anser att standarden är ett bra komplement till myndigheters tillsynsverksamhet.

– Många av de som laddar ned är ovana läsare av standarder och det framkommer också att det ibland är svårt att få gehör för arbetet internt. Vi behöver nu fortsätta vårt arbete med att göra standarden mer användarvänlig så att den når sin fulla potential ute i kommunerna och i verksamheter. Kloka synpunkter från olika intressenter är en förutsättning för detta, säger Dan Nilsson.

Om kvalitetsstandarden för äldreomsorg och hemtjänst (äldrestandarden)

SIS tog fram standarden på uppdrag av Socialdepartementet tillsammmans med intresseorganisationer, fackförbund, kommuner och landsting, privata företag, myndigheter och högskolor.

Med hjälp av standarden blir det enklare för kommuner att upphandla, utvärdera, säkerställa rutiner och tydliggöra ansvar mellan upphandlare och utförare. Dessutom reglerar standarden hur omsorgen ska bedrivas av utförarna inom olika verksamhetsdelar, t.ex. omsorg, service, omvårdnad och rehabilitering, boendemiljö, tillgänglighet, vårdhygien och hjälpmedel.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Senaste nyheterna från SIS Swedish Standards Institute

Byggbranschen i behov av ledningssystem för samverkan29.6.2017 12:40Pressmeddelande

I dag publicerar SIS, Swedish Standards Institute, en ny internationell standard i svensk översättning som ska hjälpa företag och organisationer att öka affärsnyttan genom samverkan. – Vi måste bättra oss när det gäller att ta till vara värdet av samverkan. Med den här standarden tar vi ett stort kliv framåt, säger John Thorsson, affärschef på NCC och ordförande i SIS tekniska kommitté som representerar Sverige i det internationella arbetet inom ISO.

SIS vill se fem åtgärder för högre kvalitet och säkerhet på apotek20.6.2017 08:58Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute har lämnat sitt remissvar till regeringen på utredningen SOU 2017:15 som handlar om kvalitet och säkerhet på apoteksmarknaden. – Vi bedömer att standarder kan bidra till stärkt kvalitet och säkerhet på apoteksmarknaden. Ett av våra förslag är ett särskilt kvalitetsledningssystem för apotek, säger Thomas Idermark, VD SIS, Swedish Standards Institute*.

Global standard för skogliga produkter på remiss – presenteras 2 juni29.5.2017 09:24Pressinbjudan

SIS, Swedish Standards Institute, bjuder in till ett frukostseminarium i Stockholm den 2 juni för att berätta om det pågående arbetet med att ta fram en ISO-standard för chain of custody – spårbarhetssystem - för skogliga produkter. Standarden är nu ute på remiss. Företrädare för Stora Enso Skog, Södra Skogsägarna, BillerudKorsnäs, Holmen och Sågverkens Riksförbund kommer att presentera standarden och delta i en paneldiskussion.

Svensk standard ska öka rättssäkerheten vid validering23.5.2017 07:44Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute, har tagit fram en standard för validering av individuell kompetens och därmed även validering av nyanländas kompetens. – Anledningen till att det behövs en ny svensk standard är att det har saknats nationell likvärdighet för validering av individuell kompetens. Många organisationer arbetar på olika sätt och efterfrågar tydliga riktlinjer, säger Tina Bohlin, projektledare SIS.

Ledningssystemstandarden för livsmedelssäkerhet revideras19.5.2017 08:15Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute har varit med och tagit fram ett förslag på en ny version av ledningssystemstandarden för livsmedelssäkerhet, ISO 22000. Den nya utgåvan ska bli mer användarvänlig och mer anpassad till de andra ledningssystemen. SIS arrangerar ett öppet seminarium i samband med att förslaget nu går ut på remiss. – Det kan kännas dystert att prata om liv och död, men ytterst är det vad livsmedelssäkerhet handlar om, säger Patrick Gustavsson, chefsrevisor på Controlcert Scandinavia och svensk representant samt expert i ISO-arbetet.

I vårt nyhetsrum kan du läsa de senaste nyheterna, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt nyhetsrum