Chefer och utvecklare flitiga användare av äldrestandarden

Förra året lanserade SIS, Swedish Standard Institute, en kvalitetsstandard för äldreomsorg och hemtjänst. Som en första uppföljning har SIS nu genomfört en användarundersökning för att se hur standarden används – från beslutsfattare och ut i verksamheterna. Tre av fyra personer anser att standarden speglar den kvalitet som behöver bedömas i äldrevården.

Användarundersökningen består av en enkätundersökning med drygt 200 personer som laddat ned standarden och djupintervjuer med 19 personer från central kommunnivå till chefer och personal i äldreomsorgen.

– Undersökningen visar tydligt att äldrestandarden är uppskattad, säger Dan Nilsson, standardiseringschef vård och omsorg, SIS.

Användarundersökningen visar att sju av tio har haft, eller tror sig kunna få nytta av standarden och sju av tio skulle också rekommendera standarden.

Syftet med att ladda ned standarden är främst utveckling och kvalitetssäkring. De vanligaste rollerna bland de som laddat ned standarden är chefer och utvecklare. Bland personal i äldreomsorgen står sjuksköterskor för de flesta nedladdningarna. Hela 70 procent skulle hänvisa till standarden vid upphandlingar och två av tre anser att standarden är ett bra komplement till myndigheters tillsynsverksamhet.

– Många av de som laddar ned är ovana läsare av standarder och det framkommer också att det ibland är svårt att få gehör för arbetet internt. Vi behöver nu fortsätta vårt arbete med att göra standarden mer användarvänlig så att den når sin fulla potential ute i kommunerna och i verksamheter. Kloka synpunkter från olika intressenter är en förutsättning för detta, säger Dan Nilsson.

Om kvalitetsstandarden för äldreomsorg och hemtjänst (äldrestandarden)

SIS tog fram standarden på uppdrag av Socialdepartementet tillsammmans med intresseorganisationer, fackförbund, kommuner och landsting, privata företag, myndigheter och högskolor.

Med hjälp av standarden blir det enklare för kommuner att upphandla, utvärdera, säkerställa rutiner och tydliggöra ansvar mellan upphandlare och utförare. Dessutom reglerar standarden hur omsorgen ska bedrivas av utförarna inom olika verksamhetsdelar, t.ex. omsorg, service, omvårdnad och rehabilitering, boendemiljö, tillgänglighet, vårdhygien och hjälpmedel.

ISO:s ordförande på Sverigebesök – kommenterar standarders betydelse för svensk konkurrenskraft och i världshandeln19.4.2018 09:16Pressmeddelande

Inbjudan till SIS Kvalitets- och miljödag 19 april16.4.2018 11:30Pressinbjudan

Media är välkomna att delta kostnadsfritt i SIS Kvalitets- och miljödag som äger rum 19 april i Stockholm. Vi samlar experter inom kvalitet, miljö, arbetsmiljö och hållbarhet i Stockholm. De senaste trenderna inom ledningssystem, förbättringsarbete och verksamhetsutveckling tas upp. Bland annat kommer IKEA, Sony, Scania, Riksbyggen och Svenska Retursystem att berätta om hur de har lyckats med sina framgångsrecept, kring kvalitet, hållbarhet, arbetsmiljö, ledarskap och entreprenörskap.

Frukostseminarium: Utvecklingen inom e-hälsa – möjligheter och utmaningar13.4.2018 09:25Pressinbjudan

Stockholms Science City och SIS, Swedish Standards institute bjuder in till ett frukostseminarium den 18 april. Svensk hälso- och sjukvård är i god fart på väg in i en ny era – den digitala. Lyfter vi blicken och spanar in i framtidens vårdlandskap ser vi många spännande möjligheter men också utmaningar. Seminariet fokuserar på digitaliseringens möjligheter och utmaningar från olika perspektiv.

Högsta ledningen ansvarar när risker ska hanteras med nya ISO 3100012.4.2018 09:06Pressmeddelande

Skador på rykte eller varumärke, cyberbrott, politisk risk och terrorism är några av de risker som privata och offentliga organisationer av alla slag och storlekar runt om i världen måste möta med ökande frekvens. Den senaste versionen av ISO 31000 har nyligen presenterats för att hantera den ökande osäkerheten i samhället. Standarden publiceras nu också av SIS, Swedish Standards Institute, som svensk standard i svensk översättning.

Begreppsstandard inom e-hälsa nu på svenska26.3.2018 09:01Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute, var tillsammans med svenska experter drivande i det globala arbetet med att ta fram begreppsstandarden som beskriver hälso- och sjukvården som senast publicerades över hela världen år 2016. Nu publiceras standarden för allra första gången på svenska. Standarden omfattar ett heltäckande begreppssystem som ska stärka kvaliteten av informationsöverföring i vårdkedjan, skapa trygghet för patienten, ge ökad kunskap och underlag till forskning.