Christina Nilsson och Per Svensson – årets Gunn Wållgren-stipendiater
Prismotivering Per Svensson:
Den här Gunn Wållgren-stipendiaten belönas inte för lång och trogen tjänst – visserligen är han både lång och teatern djupt trogen – utan för sin unika bredd som skådespelare. Och alldeles särskilt för sin spetskompetens som komediant.
Denne lysande skådespelare har förmågan att både vara scenens givna centrum och skina tyst i dess periferi och låta kollegorna stråla på rampen. Hans underfundighet och tajming gör att han bemästrar den svåra konsten att trovärdigt skildra ångest. Han klarar slapstick och han kan få oss att röras till tårar. Han är en skådespelare som bärs av sitt tekniska kunnande och därför kan improvisera och vara fri på scenen. Han visar alltid människan och det får publiken att älska honom!
Han har skapat många rollgestalter på Dramaten och fortsätter att utvecklas och imponera. Särskilt tänker vi på oförglömliga rolltolkningar som den utnyttjade och självbedragande John Quartermaine i Främmande språk i Gösta Ekmans regi, den Lille prinsen i Liv Strömquist tänker på sig själv. Och vem kan som årets stipendiat framföra Luckys osammanhängande monolog så fullkomligt begripligt i Becketts I väntan på Godot? Ja, vem kan bättre än han rycka in som både Inspicient och Kristin i Fröken Julie! Eller med stor teatral lekfullhet skildra Torvald i Ett dockhem.
Vi hyllar Per Svensson och ser honom som en otroligt välförtjänt stipendiat 2022!
Prismotivering Christina Nilsson:
Denna underbara sångerska har redan nått stora framgångar och hennes ytterligare potential är verkligen obegränsad. Christina Nilsson är välsignad med en fantastisk sångröst - ett instrument med kraft, skönhet, komplexitet och stringens.
Som den professionella artist hon är hon i konstant jakt på utveckling och förkovran, när hon tar sig an den ena nya huvudrollen efter den andra.
Christina är mycket omtyckt och proffsig som kollega och hon bidrar villigt och kunnigt med idéer och samarbetar med generositet, humor och entusiasm.
Hon har på häpnadsväckande kort tid utvecklats till en komplett operakonstnär med talang i världsklass och med ett exemplariskt engagemang. Hennes framtid som en lysande stjärna bland svenska operatalanger kunde inte vara ljusare.
Av dessa skäl är hon den idealiska mottagaren av Gunn Wållgren-stipendiet för 2022.
Om Per Svensson
är utbildad vid Teaterhögskolan i Stockholm och tillhör Dramatens fasta ensemble. Han har spelat teater på bland annat Nya Pistolteatern, Uppsala Stadsteater, Vasan och Chinateatern. På TV och film har Per bland annat medverkat i ABBA – Our Last Video Ever, julkalendern Håkan Bråkan, Nisse Hults historiska snedsteg, August, Ett gott parti, Beck, Welcome to Sweden och som kriminalkommissarie Jarnebring i Leif GW Persson-serierna En pilgrims död, Den fjärde mannen och Den döende detektiven. Han debuterade på Dramaten som fånge i Harold Pinters Bergens språk 1989 och har haft totalt 49 roller i olika uppsättningar. Per har medverkat i produktioner som; I väntan på Godot, Liv Strömquist tänker på sig själv och (Macbeth) för att nämna några. Just nu är han aktuell i Ett dockhem och i Fröken Julie som får nypremiär i vår. Per mottog Gösta Ekman-stipendiet 2014.
Om Christina Nilsson
Christina Nilsson är solist på Kungliga Operan och fick sitt stora genombrott säsongen 2017/18 i och med sin uppmärksammade rolldebut som Aida på Kungliga Operan.
Christina Nilsson är flerfaldigt prisad. 2015 utsågs hon till Birgit Nilsson-stipendiat, 2016 vann hon både Första pris och Publikens pris i Wilhelm Stenhammar International Music Competition. 2017 utsågs Christina till vinnare av the Renata Tebaldi International Voice Competition. Hon deltog även samma år i finalen av prestigefyllda tävlingen Neue Stimmen. 2019 vann hon tredje pris i den stora internationella tävlingen Operalia. Christina har under hösten 2022 haft huvudrollen som Ariadne i Ariadne på Naxos på Kungliga Operan och tidigare i år sågs hon som Grevinnan i Figaros bröllop. Hon har tidigare även gästat bland andra Opéra de Lyon med rollen som Vakterskan i Elektra, sjungit rollen som Elsa i Lohengrin på Opernhaus Dortmund och The Magician i Son of Heaven av Moto Osada och Geltrude i Donizettis Enrico di Borgogna på Vadstena Akademien samt medverkat som solist på ett flertal konserter i bl.a. Berwaldhallen, Stockholms Konserthus och Kungliga slottet.
Stipendierna ur Gunn Wållgrens minnesfond utdelas gemensamt av Kungliga Dramatiska Teatern, Kungliga Operan och Kungliga Musikaliska Akademien. 2022 års mottagare av Gunn Wållgren-stipendiet har utsetts av fondens styrelse i vilken ingår operachef Michael Cavanagh, Kungl. Operan, Mattias Andersson, teaterchef och konstnärlig ledare Kungl. Dramatiska Teatern, Ständige sekreteraren Fredrik Wetterqvist, Kungl. Musikaliska Akademien och Stf chef för stiftelser Helena Wallenberg, SEB. Minnesfonden är instiftad av framlidne teaterkritikern Sven Ståhl.
Nyckelord
Kontakter
Jenny MattssonPressansvarig /Head of Press
Kungliga Operan / Royal Swedish Opera
Lena TörnerpressansvarigDramaten
Tel:070-372 61 47lena.torner@dramaten.seBilder
Om
Kungliga Operan är sedan 1773 Sveriges nationalscen för opera och balett.
Följ Kungliga Operan
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Kungliga Operan
Urpremiär för Andrea Tarrodis opera för barn23.4.2024 13:48:45 CEST | Pressmeddelande
Fredagen den 26 april har Vilse urpremiär i Rotundan på Kungliga Operan. En nyskriven opera för barn av den mångfacetterade tonsättaren Andrea Tarrodi och flerfaldigt prisbelönta textförfattaren Magnus Florin. Ellen Lamm har regisserat ett drömlikt vandringsdrama om Klara som går vilse och får hjälp att hitta hem.
Dags att fatta rätt beslut om renoveringen av Kungliga Operan22.4.2024 10:15:00 CEST | Pressmeddelande
Statens Fastighetsverk (SFV) har nu överlämnat sin rapport avseende en kommande renovering av Operahuset. I SFV:s rapport presenteras två olika renoveringsförslag: Förstudien respektive Alternativet. Endast ett av dessa förslag har rätt förutsättningar för Kungliga Operans verksamhet och regeringsuppdrag som nationalscen för opera och balett – det förslaget heter Alternativet.
Kungliga Operan håller pressträff med anledning av planerna för renovering av Operahuset19.4.2024 15:24:07 CEST | Pressinbjudan
Välkommen till pressträff den 22 april kl 10.00 i Operahuset med Kungliga Operans vd Fredrik Lindgren och Kungliga Hovkapellets orkesterchef Helle Solberg.
Fira in våren med Verdi och La traviata i efterlängtad nypremiär på Kungliga Operan16.4.2024 09:24:18 CEST | Pressmeddelande
Verdis älskade operaklassiker om kampen för livet och kärleken är tillbaka. Ida Falk Winland gör åter rollen som Violetta och Joel Annmo hennes älskade Alfredo, för första gången tillsammans. La traviata får efterlängtad nypremiär på Kungliga Operans stora scen nu på fredag, den 19 april kl. 19.00.
Hösten på Kungliga Operan – en helande kraft i en orolig tid11.4.2024 11:07:29 CEST | Pressmeddelande
Det blir en storslagen höst på Kungliga Operan, som bjuder på kärlek, dramatik och en ny blick på den svenska historien i Gustavia, en nyskriven balett om Sveriges okända prins Gustav Badin Couschi. Världsstjärnor som Peter Mattei i Wozzeck och Nina Stemme i Jenufa gästar Operahuset och publiken bjuds även på älskade favoriter som Carmen, Tosca, Sweeney Todd och Askungen. Unga Operan bjuder på urpremiär av den interaktiva dansföreställningen Forever, med koreografi av Mari Carrasco och musik av Mikael Karlsson. »Vi befinner oss i en turbulent och orolig tid. Vi på Operan när en dröm om att den starka konst som vi presenterar i och utanför Operahuset är allmängiltig, att den kan förena människor oavsett bakgrund. Sådana drömmar och ambitioner behövs i en tid där samhällen slits itu av konflikter och splittring«, säger Kungliga Operans vd Fredrik Lindgren. Höstens biljetter släpps den 2 maj.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum