Cloetta väljer Food & Friends och TBWA
Under hösten genomförde Cloetta en byråpitch för den svenska marknaden, där tolv olika kreativa byråer bjöds in till speed-dating. Varje byrå fick träffa ledningsgruppen för marketing och presentera sig själva och sina styrkor under tjugo minuter. Under presentationer var det även fokus på byråernas arbetsmodeller samt hur samarbetet med kunden ska fungera på bästa sätt.
Efter speed-datingen gick fyra byråer vidare till en fördjupad pitch där de fick arbeta med ett case för Kexchoklad under tre veckor. Kriterierna för att lyckas med caset var primärt hur byråerna formade koncept baserat på insikter samt hur de anpassades för synlighet i olika kanaler, snarare än att en enskild kreativ idé bedömdes. Även god affärsförståelse och hur man långsiktigt förvaltar historiska varumärken med inarbetade värden, vägde tungt i bedömningen.
– Vi är mycket nöjda med att ha valt ett upplägg med speed-dating då det har möjliggjort möten med fler potentiella byråer än vid en traditionell pitch. I kombination med den fördjupade delen upplever vi oss ha hittat en bra väg för att hitta långsiktiga strategiska partners till våra varumärken. Vi har lagt stor vikt vid förståelsen för vår affär, konsumentresan samt att byråns arbetssätt matchar vårt, säger Helena Wallentin, Marknadsdirektör på Cloetta.
– Det har även varit viktigt att hitta byråer som har högt i tak under den kreativa processen och som inte är främmande för att ha en löpande dialog med såväl oss som våra andra samarbetspartners. Vi tror på att bäst resultat uppnås när man arbetar tillsammans och ”teamplay” är ett av Cloettas fyra värdeord, fortsätter Helena Wallentin.
För chokladportföljen och varumärkena Kexchoklad och Polly föll valet på Food & Friends.
– Det känns väldigt bra att inleda ett samarbete med teamet på Food & Friends. De har visat en god strategisk höjd och god förståelse för varumärkena och deras målgrupper. Dessutom har Food & Friends demonstrerat att de kan kommunicera god smak och njutning på ett visuellt sätt, vilket lämpar sig bra för chokladkategorin. Nu ser vi fram emot att starta upp arbetet med ny kommunikation tillsammans, säger Marie Schelin, Marknadschef för choklad och nötter på Cloetta.
– Det är omöjligt att beskriva hur glada vi är att få välkomna Cloetta med varumärkena Kexchoklad och Polly till oss på Food & Friends. Vi har haft ett fantastiskt team som har varit involverade i pitchen och det har länge varit en milstolpe att komplettera vår kundportfölj med ett choklad-varumärke. Att det blev just Cloetta känns som en dröm. Vi ser fram emot många år ihop med deras älskade varumärken, otroliga produkter och rutinerade marknadsförare, säger Pontus Dahlström, VD på Food & Friends.
– Kexchoklad är närmast ikoniskt i Sverige och det ska vi ta vara på. Vårt team som består av allt från före detta kockar till vinexperter har dekonstruerat det som gör Kexchoklad bra. Det handlar om allt från textur och smak till hur produkten låter och upplevs. För oss är det viktigt att kommunikationen ska smaka och kännas. I den nya plattformen ska vi ta vara på allt detta samtidigt som vi hänger med i tiden, säger Fredrik Lundberg, Creative Director på Food & Friends.
För godisportföljen och varumärkena Ahlgrens bilar, Gott & Blandat, Malaco och Juleskum valde Cloetta TBWA.
– TBWA har visat på en mycket god strategisk och kreativ höjd som motsvarar behovet för godisvarumärkena. TBWA kan också arbeta med humor som ett verktyg för att addera värde och relevans till varumärkena. Det tycker vi passar bra ihop med godisportföljen. Vi upplever oss ha en samsyn i vad som är viktigt när det kommer till att utveckla framgångsrik kommunikation, säger Karolina Bjurehag, Marknadschef för godis och pastiller på Cloetta.
– Vi är såklart superglada för förtroendet. Godis är kul och gott och vi stormtrivs ihop med gänget på Cloetta. Det här kommer bli hur bra som helst, säger Jörn Arnell, Projektledare på TBWA
I arbetsgruppen:
Cloetta
- Helena Wallentin, Marketing Director
- Marie Schelin, Marketing Manager
- Karolina Bjurehag, Marketing Manager
- Charlotte Hansson, Brand Manager
- Sofia Nordenhem, Brand Manager
- Paulina Åberg, Brand Manager
- Clara Salomon, Brand Manager
- Anna Aunér, Trade & Brand Activation Manager
- Mikael Blomqwist, Digital & Communications Manager
Food & Friends
- Pontus Dahlström, CEO / Client Director
- Fredrik Lundberg, Creative Director
- Lovisa Swärdh, Art Director
- Emil Vasseur, Copywriter
- Johanna Ridemar, operativ projektledare
- Anna Alvling, PR-konsult
TBWA
- Jörn Arnell, Projektledare
- Kalle Widgren, Strateg
- Jonna Liljendahl, Produktionsledare
- Elina Reinerstam, Head of Planning
- Alexander Fredlund, Creative Director
- Hanna Lundberg, Art Director
- Kalle Håkansson, Copywriter
- Beata Lindholm, Head of Social
Nyckelord
Kontakter
Mikael BlomqwistDigital & Communications ManagerCloetta Sverige AB
Tel:040-32 42 37mikael.blomqwist@cloetta.seBilder
Om
Besöksadress: Södra Förstadsgatan 34
205 42 Malmö
040-32 42 00https://www.cloetta.se/
Cloetta har en stark position på den svenska konfektyrmarknaden. Vi erbjuder ett brett och varierat sortiment med starka varumärken inom choklad, godis, pastiller och nötter. Våra främsta varumärken är Läkerol, Malaco, Ahlgrens bilar, Kexchoklad, Polly, CandyKing, Center, Juleskum, Plopp, Sportlunch och Nutisal. I Sverige har Cloetta ca 650 medarbetare som arbetar på vårt kontor i Malmö, inom försäljningsorganisationen och i vår fabrik i Ljungsbro. Cloetta Sverige ingår i Cloetta-koncernen med verksamhet i flera länder. Cloettas B-aktie handlas på Nasdaq Stockholm.
Välkommen att läsa mer på www.cloetta.se och www.cloetta.com.
Cloetta i sociala medier.
Följ Cloetta Sverige AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Cloetta Sverige AB
Nu släpper Cloetta en begränsad utgåva av sin klassiska godisburk!16.4.2024 09:29:10 CEST | Pressmeddelande
Som en hyllning till sin historia och tradition av att designa plåtburkar, eftertraktade av samlare över hela landet, släpper Cloetta nu en begränsad utgåva - smyckad med illustrationer på några av Cloettas mest älskade godisklassiker. En närmare titt på burken avslöjar godissorterna, vilket gör den till en nostalgisk resa genom Cloettas unika historia och uppskattade smaker.
Matsvinnsaktion med start i påsk: 250 000 påsar Juleskum ska räddas27.3.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Lagom till skärtorsdagen går konfektyrbolaget Cloetta och e-handlaren Matsmart ihop för att med gemensamma krafter rädda över 25 ton Juleskum i två varianter: originalet och chokladdoppat med smak av vanilj. Målet är att öka medvetenheten om problemen med matsvinn. 250 000 påsar ska räddas fram till Sveriges Overshoot Day, den 21:a april.
CandyKing presenterar vårens spännande lösgodisnyheter!7.2.2024 12:38:17 CET | Pressmeddelande
Dags att känna vårpirret, för nu kommer CandyKing med sex spännande nyheter som gör lösgodishyllan till en dröm för alla som gillar mixen av salt, sött, fruktigt och choklad. Vad sägs om Salta Diamanter, en gnistrande lakritsskatt som äntligen introduceras i Sverige? Eller Mini Orca med läcker bubbelgumsmak?
Malacos ikoniska Fizzypop blir glass1.2.2024 08:57:10 CET | Pressmeddelande
Varför välja mellan glass och godis när du kan få det bästa av två världar? I sommar kan glass- och godisälskare njuta av Fizzypop-glasspinnar, med smak av bubbelgum och fizzigt strössel, när de tar plats i Hemglass sortiment.
Väck vårkänslorna med fyra fruktiga nyheter!31.1.2024 10:20:28 CET | Pressmeddelande
Nu är vårvärmen inte långt borta och det är äntligen dags att presentera säsongens frestande nyheter. Fyra härligt söta och syrliga lanseringar intar hyllorna i februari. Nyheterna är Polly Tropical, Läkerol Strawberry och två festliga nyheter från Malaco: Gott & Blandat Juicy Giants och Strimler med smak av Tutti Frutti och Jordgubb.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum