Cloetta väljer Food & Friends och TBWA

Under hösten genomförde Cloetta en byråpitch för den svenska marknaden, där tolv olika kreativa byråer bjöds in till speed-dating. Varje byrå fick träffa ledningsgruppen för marketing och presentera sig själva och sina styrkor under tjugo minuter. Under presentationer var det även fokus på byråernas arbetsmodeller samt hur samarbetet med kunden ska fungera på bästa sätt.
Efter speed-datingen gick fyra byråer vidare till en fördjupad pitch där de fick arbeta med ett case för Kexchoklad under tre veckor. Kriterierna för att lyckas med caset var primärt hur byråerna formade koncept baserat på insikter samt hur de anpassades för synlighet i olika kanaler, snarare än att en enskild kreativ idé bedömdes. Även god affärsförståelse och hur man långsiktigt förvaltar historiska varumärken med inarbetade värden, vägde tungt i bedömningen.
– Vi är mycket nöjda med att ha valt ett upplägg med speed-dating då det har möjliggjort möten med fler potentiella byråer än vid en traditionell pitch. I kombination med den fördjupade delen upplever vi oss ha hittat en bra väg för att hitta långsiktiga strategiska partners till våra varumärken. Vi har lagt stor vikt vid förståelsen för vår affär, konsumentresan samt att byråns arbetssätt matchar vårt, säger Helena Wallentin, Marknadsdirektör på Cloetta.
– Det har även varit viktigt att hitta byråer som har högt i tak under den kreativa processen och som inte är främmande för att ha en löpande dialog med såväl oss som våra andra samarbetspartners. Vi tror på att bäst resultat uppnås när man arbetar tillsammans och ”teamplay” är ett av Cloettas fyra värdeord, fortsätter Helena Wallentin.
För chokladportföljen och varumärkena Kexchoklad och Polly föll valet på Food & Friends.
– Det känns väldigt bra att inleda ett samarbete med teamet på Food & Friends. De har visat en god strategisk höjd och god förståelse för varumärkena och deras målgrupper. Dessutom har Food & Friends demonstrerat att de kan kommunicera god smak och njutning på ett visuellt sätt, vilket lämpar sig bra för chokladkategorin. Nu ser vi fram emot att starta upp arbetet med ny kommunikation tillsammans, säger Marie Schelin, Marknadschef för choklad och nötter på Cloetta.
– Det är omöjligt att beskriva hur glada vi är att få välkomna Cloetta med varumärkena Kexchoklad och Polly till oss på Food & Friends. Vi har haft ett fantastiskt team som har varit involverade i pitchen och det har länge varit en milstolpe att komplettera vår kundportfölj med ett choklad-varumärke. Att det blev just Cloetta känns som en dröm. Vi ser fram emot många år ihop med deras älskade varumärken, otroliga produkter och rutinerade marknadsförare, säger Pontus Dahlström, VD på Food & Friends.
– Kexchoklad är närmast ikoniskt i Sverige och det ska vi ta vara på. Vårt team som består av allt från före detta kockar till vinexperter har dekonstruerat det som gör Kexchoklad bra. Det handlar om allt från textur och smak till hur produkten låter och upplevs. För oss är det viktigt att kommunikationen ska smaka och kännas. I den nya plattformen ska vi ta vara på allt detta samtidigt som vi hänger med i tiden, säger Fredrik Lundberg, Creative Director på Food & Friends.
För godisportföljen och varumärkena Ahlgrens bilar, Gott & Blandat, Malaco och Juleskum valde Cloetta TBWA.
– TBWA har visat på en mycket god strategisk och kreativ höjd som motsvarar behovet för godisvarumärkena. TBWA kan också arbeta med humor som ett verktyg för att addera värde och relevans till varumärkena. Det tycker vi passar bra ihop med godisportföljen. Vi upplever oss ha en samsyn i vad som är viktigt när det kommer till att utveckla framgångsrik kommunikation, säger Karolina Bjurehag, Marknadschef för godis och pastiller på Cloetta.
– Vi är såklart superglada för förtroendet. Godis är kul och gott och vi stormtrivs ihop med gänget på Cloetta. Det här kommer bli hur bra som helst, säger Jörn Arnell, Projektledare på TBWA
I arbetsgruppen:
Cloetta
- Helena Wallentin, Marketing Director
- Marie Schelin, Marketing Manager
- Karolina Bjurehag, Marketing Manager
- Charlotte Hansson, Brand Manager
- Sofia Nordenhem, Brand Manager
- Paulina Åberg, Brand Manager
- Clara Salomon, Brand Manager
- Anna Aunér, Trade & Brand Activation Manager
- Mikael Blomqwist, Digital & Communications Manager
Food & Friends
- Pontus Dahlström, CEO / Client Director
- Fredrik Lundberg, Creative Director
- Lovisa Swärdh, Art Director
- Emil Vasseur, Copywriter
- Johanna Ridemar, operativ projektledare
- Anna Alvling, PR-konsult
TBWA
- Jörn Arnell, Projektledare
- Kalle Widgren, Strateg
- Jonna Liljendahl, Produktionsledare
- Elina Reinerstam, Head of Planning
- Alexander Fredlund, Creative Director
- Hanna Lundberg, Art Director
- Kalle Håkansson, Copywriter
- Beata Lindholm, Head of Social
Nyckelord
Kontakter
Mikael BlomqwistDigital & Communications ManagerCloetta Sverige AB
Tel:040-32 42 37mikael.blomqwist@cloetta.seBilder



Om

Besöksadress: Södra Förstadsgatan 34
205 42 Malmö
040-32 42 00https://www.cloetta.se/
Cloetta har en stark position på den svenska konfektyrmarknaden. Vi erbjuder ett brett och varierat sortiment med starka varumärken inom choklad, godis, pastiller och nötter. Våra främsta varumärken är Läkerol, Malaco, Ahlgrens bilar, Kexchoklad, Polly, CandyKing, Center, Juleskum, Plopp, Sportlunch och Nutisal. I Sverige har Cloetta ca 650 medarbetare som arbetar på vårt kontor i Malmö, inom försäljningsorganisationen och i vår fabrik i Ljungsbro. Cloetta Sverige ingår i Cloetta-koncernen med verksamhet i flera länder. Cloettas B-aktie handlas på Nasdaq Stockholm.
Välkommen att läsa mer på www.cloetta.se och www.cloetta.com.
Cloetta i sociala medier.
Följ Cloetta Sverige AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Cloetta Sverige AB
Ahlgrens Lakritsdäck - efterlängtad favorit är tillbaka!16.5.2023 10:49:41 CEST | Pressmeddelande
Ahlgrens Lakritsdäck lanserades första gången 2003 i samband med Ahlgrens bilars 50-årsjubileum och blev snabbt en omtyckt klassiker i godishyllan. Nu gör påsen efterlängtad återkomst till dagligvaruhandeln när Ahlgrens bilar firar 70 år.
Nyhet från Gott & Blandat: Äkta Fruktgodis Fruktmix som är fylld av somriga smaker!9.5.2023 08:44:50 CEST | Pressmeddelande
Världsnyheten Gott & Blandat Äkta Fruktgodis med frukt som huvudingrediens lanserades 2021, och blev snabbt en favorit i godishyllan. Det är en unik produkt som är vegansk och enbart innehåller naturliga färg- och smakämnen. Nu utökas Gott & Blandat-familjen med Äkta Fruktgodis Fruktmix som är fylld av nya spännande smakkombinationer.
Nu lanseras Läkerol Dents Fresh Apple med smak av grönt äpple och citronmeliss - en ny uppfriskande smaksensation som gör gott!8.5.2023 15:18:04 CEST | Pressmeddelande
Läkerol Dents Fresh Apple är en mjuk sockerfri tuggpastill som både smakar gott och gör gott. Att ta två tuggpastiller efter måltiden är en god vana som bidrar till starka och naturligt vita tänder. Smaken av friskt grönt äpple och citronmeliss ger dessutom en fräsch och uppfriskande känsla.
Garanterad fiskelycka med CandyKings sommarnyheter och skönaste accessoarer!3.5.2023 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Sommaren är räddad. Nu blir det garanterat napp för alla lösgodisälskare. CandyKing lanserar sina senaste sommarnyheter i lösgodishyllan, där Pastellfisk Baddare är en av de stora nyheterna. Samtidigt släpps en riktigt härlig kollektion med accessoarer för sommarens soliga äventyr.
Fruktiga och färgsprakande vårnyheter från CandyKing!15.2.2023 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Väntan är över! Nu kan vi äntligen avslöja årets efterlängtade vårnyheter hos CandyKing. Tio smarriga nyheter intar hyllan och förhöjer din påse eller kopp i vår. Chokladälskaren får inte missa den lyxiga Apelsintryffeln eller Tupla Mini. Andra nyheter att spana in är den fräscha Äppleflaskan, supersalta Sisu Salty Salmiak och Ahlgrens Gröna Bilar i XL formatet ”Limousiner”. Från och med vecka 9 finns alla nyheterna att plocka i butik, varav tre exklusivt bara hos CandyKing.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum