COVID-19 och eftergymnasial utbildning - Användarundersökning

855 studenter och blivande studenter svarade på undersökningen hos söktjänsten för eftergymnasial utbildning studentum.se som visade att en majoritet vill fortsätta sina studier samtidigt som det vuxit fram en osäkerhet kring att påbörja nya studier.

Hela 42 procent menade att de är osäkra på hur coronaviruset kan komma att påverka deras beslut att börja studera. 20 procent menade att de kommer senarelägga sina studier och endast två procent svarade att de ställer in sina planer på att börja studera.

Studenterna vill fortsätta sina utbildning och det visar sig också då 85 procent menade att de inte kommer avbryta sina studier och endast tre procent svarade ja på frågan om att avbryta sina studier.

Studenterna vill ta ansvar och tycker skolorna bör fortsätta ställa in stora seminarier, föreläsningar och sammankomster. Samtidigt menar hela 78 procent av de svarande att livesända föreläsningar är ett bra sätt för skolorna att hjälpa till med att minska smittspridningen. Även inspelade föreläsningar tycker studenterna är ett bra sätt då hela 61 procent valde det svarsalternativet.

Ladda ner hela undersökningen här

“Vi har haft som mål att komma till Umeå”9.3.2020 13:04:00 CETPressmeddelande

Den 17 mars arrangeras Vägledarträffen, ett event för Sveriges studie- och yrkesvägledare, i Umeå. Årets huvudtalare pratar under ämnet hederskultur och integration. Josephine Lindgren, kommunikatör på Educations Media Group berättar om evenemanget: Vi har en spännande agenda som vi hoppas ger deltagarna verktyg att använda i sin vardag i mötet med elever. Vi är glada att för första gången arrangera träffen i Umeå Vägledarträffen arrangeras av söktjänsterna gymnasium.se och studentum.se, som båda är en del av Educations Media Group. Eventet riktar sig mot Sveriges studie- och yrkesvägledare med teman som rör skolans värld med fokus på vägledning och utbildningsmöjligheter. Vägledarträffen har fram till nu arrangerats i Stockholm, Göteborg och Malmö. Men i mars även i Umeå. Josephine Lindgren fortsätter: Vi har alltid haft som mål med Vägledarträffen sedan starten 2017 att få möjlighet att besöka fler orter. Vi ser fram emot att nu även kunna bjuda in studie- och yrkesvägledare som är v