Spendrups Bryggeri AB

Cuba Cola – Sveriges första cola, uppdaterad smak och ny design

Dela
Cuba Cola lanserades 1953 och var den första coladrycken att säljas i Sverige. Nu vill Spendrups tillföra nygamla bubblor till de svenska läskhyllorna – genom att re-lansera kultdrycken med uppdaterat recept och helt ny design. Läsken finns idag tillgänglig hos utvalda återförsäljare och lanseras brett v16.
Cuba Cola
Cuba Cola

Snart kommer en stor dos svensk nostalgi med uppstickarmentalitet till läskhyllorna. Spendrups har köpt varumärket Cuba Cola med ambitionen att skaka om den svenska läskmarknaden och pigga upp svenska konsumenter. Genom en ny design inspirerad från Cuba Colas storhetstid under 1950-talet vill Spendrups förmedla en känsla av en uppstickare med ett modernt uttryck. Den klassiska läsken med rötter i Malmö har alltid förknippats med sin unika smak – en smak som Spendrups nu utvecklat och förfinat med ett uppdaterat recept.

Cuba Cola är ett varumärke med stor potential, många känner tillvarumärket men få kanske vet att det var Sveriges första cola. I och med köpet av Cuba Cola vill vi varsamt förädla och utveckla denna nationalklenod till en modern klassiker, säger Anna-Stina Hallberg, Marknadschef Spendrups.

Cola-smaken är den största smaken inom läskkategorin och står för över 60 procent av all volym i Sverige. Tillväxtentakten inom läsk är främst drivet av sockerfria alternativ som nu står för mer än 40 procent av den totala försäljningen. Därför lanseras även Cola Cuba Zero, en sockerfri variant på originalet.

Cuba Cola lanserades under vecka 11 hos utvalda återförsäljare och vecka 16 i dagligvaruhandeln. Lanseringen innefattar både Cuba Cola och sockerfria Cuba Cola Zero.

DVH (Dagligvaruhandeln)
Cuba Cola Original / Zero 50 cl pet, rek pris: 13,50 kr
Cuba Cola Original / Zero 33 cl brk, rek pris: 8,25 kr

SVH (Servicevaruhandeln)
Cuba Cola Original / Zero 50 cl pet, rek pris: 19,50 kr
Cuba Cola Original / Zero 33 cl brk, rek pris:14,00 kr
Cuba Cola Zero 33 cl EG, rek pris: 20,00 kr

För mer information, pressbilder och pressprov vänligen kontakta:
Nena Javadian, PR TBWA Stockholm
Tele: 0735711414, Mail: nena.javadian@tbwa.se

Nyckelord

Bilder

Om

Spendrups Bryggeri AB
Spendrups Bryggeri AB
Sankt Eriksgatan 121
11343 Stockholm

08-672 77 00http://spendrups.se

Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Vårby utanför Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Heineken, Loka, Schweppes, Briska och vinproducenter som Cono Sur, Gallo och Boschendal. Spendrups har 1 100 medarbetare och omsätter cirka 4 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, Omaka, BIBAB och Hellefors Bryggeri. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet. | spendrups.se

 

 

Följ Spendrups Bryggeri AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Spendrups Bryggeri AB

Heineken® fångar känslan av smaken på den första iskalla ölen, ”Världens mest uppfriskande ahhh!” i ny stor global kampanj18.4.2024 09:01:43 CEST | Pressmeddelande

Det är oftast de små sakerna i livet som ger störst garanterad tillfredställelse. Vårens tidigt värmande solstrålar. Den svala sidan på kudden. Eller när du känner smaken av den där första iskalla ölen. ”Världens mest uppfriskande ahhh!” är en ny global kampanj som bygger på just den insikten, som fångar känslan och upplevelsen av en kall och fräsch Heineken®. Kampanjen är producerad av byrån Le Pub och går nu live på totalt 75 marknader världen över. I en TVC med soundtrack av Nat King Coles klassiker ’L.O.V.E’, i regi av Alex Feil, tas tittaren med på en förväntansfull resa. En resa som dramatiserar stunden då du efter mycket om och men äntligen får tag på en iskall Heineken® efter en lång dag, samtidigt som den lyfter fram Heinekens fem grundläggande principer som ligger bakom ölens balanserade och fräscha smak. - Det här är verkligen en kampanj med hög igenkänningsfaktor som vi är väldigt taggade på att rulla ut i Sverige. Här är smak, kvalitet och känsla i huvudfokus på samtliga e

Bubbliga nostalgiska nyheter från Loka22.3.2024 15:47:39 CET | Pressmeddelande

Ett bubbligt vatten för de lite mer äventyrliga som gillar nya goda och spännande smaker. Det är Loka Likes sommarnyhet. Loka har inspirerats av nostalgiska smaker som flörtar med barndomens somrar och som smakar som fruktiga och fräscha tuggummin, röda bär, citrus eller melon. Loka Likes Bubble Gum är på tillfälligt besök under sommarmånaderna och finns i servicehandeln från vecka 12 och i dagligvaruhandeln från vecka 16.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye