Cuba Cola – Sveriges första cola, uppdaterad smak och ny design

Cuba Cola lanserades 1953 och var den första coladrycken att säljas i Sverige. Nu vill Spendrups tillföra nygamla bubblor till de svenska läskhyllorna – genom att re-lansera kultdrycken med uppdaterat recept och helt ny design. Läsken finns idag tillgänglig hos utvalda återförsäljare och lanseras brett v16.

Cuba Cola

Snart kommer en stor dos svensk nostalgi med uppstickarmentalitet till läskhyllorna. Spendrups har köpt varumärket Cuba Cola med ambitionen att skaka om den svenska läskmarknaden och pigga upp svenska konsumenter. Genom en ny design inspirerad från Cuba Colas storhetstid under 1950-talet vill Spendrups förmedla en känsla av en uppstickare med ett modernt uttryck. Den klassiska läsken med rötter i Malmö har alltid förknippats med sin unika smak – en smak som Spendrups nu utvecklat och förfinat med ett uppdaterat recept.

Cuba Cola är ett varumärke med stor potential, många känner tillvarumärket men få kanske vet att det var Sveriges första cola. I och med köpet av Cuba Cola vill vi varsamt förädla och utveckla denna nationalklenod till en modern klassiker, säger Anna-Stina Hallberg, Marknadschef Spendrups.

Cola-smaken är den största smaken inom läskkategorin och står för över 60 procent av all volym i Sverige. Tillväxtentakten inom läsk är främst drivet av sockerfria alternativ som nu står för mer än 40 procent av den totala försäljningen. Därför lanseras även Cola Cuba Zero, en sockerfri variant på originalet.

Cuba Cola lanserades under vecka 11 hos utvalda återförsäljare och vecka 16 i dagligvaruhandeln. Lanseringen innefattar både Cuba Cola och sockerfria Cuba Cola Zero.

DVH (Dagligvaruhandeln)
Cuba Cola Original / Zero 50 cl pet, rek pris: 13,50 kr
Cuba Cola Original / Zero 33 cl brk, rek pris: 8,25 kr

SVH (Servicevaruhandeln)
Cuba Cola Original / Zero 50 cl pet, rek pris: 19,50 kr
Cuba Cola Original / Zero 33 cl brk, rek pris:14,00 kr
Cuba Cola Zero 33 cl EG, rek pris: 20,00 kr

För mer information, pressbilder och pressprov vänligen kontakta:
Nena Javadian, PR TBWA Stockholm
Tele: 0735711414, Mail: nena.javadian@tbwa.se

Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Vårby utanför Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Heineken, Loka, Schweppes, Briska och vinproducenter som Cono Sur, Gallo och Boschendal. Spendrups har 1 100 medarbetare och omsätter cirka 4 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, Omaka, BIBAB och Hellefors Bryggeri. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet. | spendrups.se

Sommarens många möjligheter till en annorlunda semester 3.7.2020 13:42:39 CESTPressmeddelande

Det blir en annorlunda sommar, på många sätt. Men att allt inte är ”som vanligt” behöver inte bara vara negativt. Det visade sig när Spendrups Bryggeri frågade 1000 svenskar om hur deras sommarplaner ser ut. Genom begränsningar och mer tid för reflektion ser man värdet i att vara på hemmaplan och tar tillvara mer på de små stunderna varje dag – och här spelar god mat och dryck spelar en avgörande roll.