CUPRA Ateca Special Edition: en unik bil med förbättrad prestanda

Internationella bilsalongen i Genève 2019

• CUPRA ökar nivån av prestanda och sofistikering hos den högpresterande SUV:en
  • Modellen har exklusiva avgasrör från Akrapovic för en mer unik ljudupplevelse
  • Kolfiberelement som till exempel bakspoilern förbättrar bilens aerodynamik
  • Världspremiär för CUPRA Ateca Special Edition på bilsalongen i Genève
  • En begränsad utgåva släpps i slutet av 2019

Martorell, 2019-03-06. –Vid den Internationella bilsalongen i Genève 2019 presenterade CUPRA sin CUPRA Ateca Special Edition – en unik bil som bidrar med ökad prestanda, sofistikering och attraktionskraft till högprestanda-SUV:en.

Antonino Labate, direktör för strategi, företagsutveckling och den operativa verksamheten hos CUPRA förklarar företagets syfte med specialmodellen: ”Att vara unik är ett av kärnvärdena i CUPRA-visionen. Precis som förra året med CUPRA R vill vi erbjuda en begränsad utgåva av vår mest framgångsrika modell och överraska de bilentusiaster som har ett passionerat intresse för exklusiva designprodukter. Med CUPRA Ateca Special Edition gick vi till nästa nivå med en handtillverkad bil”.

Hjärtat och själen i CUPRA Ateca Special Edition är även fortsatt den tekniskt avancerade, turboladdade, fyrcylindriga 2-liters TSI-bensinmotorn med direktinsprutning, 300 hk och ett vridmoment på 400 Nm. Sammankopplingen mellan maskin och människa sker problemfritt tack vare den precisa, sjuväxlade direktväxellådan, 4Drive fyrhjulsdrift och progressiv styrning.

Men CUPRA Ateca Special Edition utstrålar nu större självsäkerhet, kylighet och självförtroende tack vare en mängd höjdpunkter som gör det möjligt för bilen att stå ut ytterligare från konkurrenterna.

En slående exteriördesign
CUPRA Atecas inspirerande prestanda matchas av dess effektfulla exteriördesign som nu har betonats och förstärkts i och med att Special Edition presenterades.

Nydesignade och exklusiva 20-tums kopparfälgar ger inte bara en ny estetik åt exteriören utan ökar även spårvidden samt har Brembo-bromsar som standard. Kopparfärgade kolfiberelement ger ett sofistikerat utseende till sidospeglarna och bakspoilern – som skapar en ökad down force-effekt. Den har dessutom ett nytt avgassystem från Akrapovic som, förutom att sänka bilens vikt med ca 7 kg, dessutom ger högprestanda-SUV:en en mer exklusiv ljudupplevelse.

CUPRA Ateca Special Edition får även en exklusiv färg - Graphene Grey.

En interiör med exklusiva detaljer
Invändigt erbjuder CUPRA Ateca Special Edition ännu mer sofistikering, visuell attraktivitet och känsla.

Den exklusiva Alcantaraklädseln i färgen Petrol Blue klär de skålade sportstolarna fram, baksätena och dörrpanelerna för att ge en visuell effekt. Den nya färgen matchas med svarta ramar runt ventilationsmunstyckena och mittkonsolen samtidigt som invändiga lister i kopparfärgad kolfiber ramar in instrumentpanelen och klimatkontrollerna. Varenda detalj i CUPRA Ateca Special Edition räknas och interiören fullbordas med CUPRA-golvmattor i premiumkvalitet.

CUPRA Ateca Special Edition kommer att finnas tillgänglig för beställning i slutet av 2019.

CUPRA är ett exklusivt märke för unika människor, designat för att fängsla kunderna och möta alla bilälskares förväntningar vad gäller unik karaktär, sofistikering och prestanda. Vid sidan av lanseringen av nya modeller kommer CUPRA också att hålla motorsports- och racingkänslan vid liv genom att delta i racingserien TCR. CUPRA-världen är levande och redo att övervinna en ny grupp entusiaster på mer än 280 platser och hos återförsäljare runtom i världen.

Per Brinkenberg
Märkeschef CUPRA Sverige

per.brinkenberg@seat.se

Eva-Maria Elstner