CUPRA Formentor blir FC Barcelonas officiella bil

• Den första modell någonsin att bli utvald som fotbollsklubbens officiella bil
  • CUPRAs globala ambassadör Marc ter Stegen blir en av de första att köra Formentor
  • Lanseringsmodellen av CUPRA Formentor kommer under hösten 2020
  • CUPRA Formentor kommer att erbjuda flera effektiva drivlinor, bland annat kommer en högpresterande plug-in-hybrid

Martorell, 07-07-2020 – Som del av den globala alliansen med FC Barcelona, där CUPRA är fotbollsklubbens officiella bil- och mobilitetspartner, har märket beslutat att utse CUPRA Formentor som FC Barcelonas officiella bil.

Ett naturligt steg

CUPRA Formentor blir första bilmodellen någonsin att utses som officiell bil till FC Barcelona. Gällande tillkännagivandet uttrycker CUPRAs VD Wayne Griffiths “att utse CUPRA Formentor till FC Barcelonas officiella bil är ett naturligt steg. Modellen är designad, utvecklad och kommer produceras i Barcelona, staden där båda varumärkena är födda och den plats från vilken vi vill inspirera världen. Detta kommer att öka bilens synlighet på global nivå och ta oss ytterligare ett steg mot att göra CUPRA till ett eftertraktat märke för bilälskare.”

Som del av CUPRA och FC Barcelonas parnerskap kommer CUPRA Formentor levereras för officiella användningsområden. De spelare som önskar njuta av den nya modellen kommer få möjligheten att skräddarsy sin egen CUPRA Formentor, då modellen erbjuder många valmöjligheter med en generös färgpallet och flera andra designelement. En av de första spelarna som uttryckt sin önskan att få köra varumärkets flagskepp är den tyska målvakten Marc ter Stegen, som blev global CUPRA-ambassadör i februari.

Exklusiv lanseringsmodell

CUPRA Formentor blir den första 100% CUPRA-modell att produceras i fabriken i Martorell, strax utanför Barcelona. Varumärkets flagskeppsmodell kombinerar fördelarna hos en prestandabil med egenskaperna hos en SUV i det växande CUV-segmentet.

Lanseringsmodellen av Formentor har en 2.0 l TSI turboladdad bensinmotor med en total effekt på 310hk (228kW) och ett vridmoment på 400Nm. Den exklusiva exteriörfärgen Petrol Blue Matt ger bilen en ökad visuell elegans som förhöjs ytterligare av det distinkta utseendet från 19” lättmetallfälgar i svart med kopparfärgade detaljer och 18” Brembo-bromsar. CUPRA Formentors sportiga exteriördesign matchar den moderna interiören, vilken inkluderar skålade lädersäten i färgen Petrol Blue samt detaljer i koppar och mörk aluminium.

Lanseringsmodellen av CUPRA Formentor kommer under hösten 2020. Under 2021, lanseras även en plug-in-hybrid version med en kombinerad totaleffekt på 245hk och en elräckvidd på ca 50 km.

Start av förförsäljningen på svenska marknaden planeras till vecka 33 2020.

Med STCC-titeln inom räckhåll står CUPRA förarna med team redo inför helgens batalj8.10.2020 17:30:54 CESTPressmeddelande

SEAT Dealer Team, PWR Racing och CUPRA Leon Competitión står redo för säsongens sista batalj och avgörandet av STCC 2020. CUPRA-föraren och regerande svenska mästaren Robert Dahlgren ligger trea i mästerskapet, med mästerskapstiteln inom räckhåll. Skulle PWR Racing och Dahlgren lyckas ta hem titeln blir det den tredje förartiteln i STCC för Dahlgren, teamet och CUPRA.