CUPRA Formentor: en unik konceptbil för ett unikt märke

Firar första årsdagen genom att presentera sin vision för framtiden.

>  CUPRA firar sin första årsdag genom att presentera CUPRA Formentor
>  Konceptbilen är den första modellen som utvecklats specifikt för
>  CUPRA Formentor integrerar den senaste teknologin för att erbjuda en unik
    körupplevelse med CUPRAs högpresterande hybridmotor som grund
>  Världspremiär på årets internationella bilsalong i Genève

Martorell, 2019-02-22 –CUPRA markerar sin första årsdag genom att avtäcka sin hittills mest dynamiska och iögonfallande bil – konceptbilen CUPRA Formentor.

Under CUPRAs första verksamhetsår (2018) ökade försäljningen med 40 % jämfört med föregående år, med närmare 14 400 sålda enheter. Efter lanseringen av sin första modell, CUPRA Ateca, planerar nu märket att dubbla försäljningen under de kommande tre till fem år i och med lanseringen av CUPRA Formentor.

Wayne Griffiths, CEO och styrelsemedlem i CUPRA betonar att ”CUPRAs framgångar reflekterar tydligt märkets popularitet på marknaden. Responsen på överskrider alla våra förväntningar och vinner över de mest krävande bilentusiasterna till sin sida. CUPRA kommer att fortsätta trampa gasen i botten.”

Med en bländande exteriör som omedelbart fångar uppmärksamheten, en interiör som omsluter föraren och passagerarna och integrerar den senaste teknologin tillsammans med en drivlina som levererar ansvarsmedveten prestanda är CUPRA Formentor ett fönster in i framtiden för det högpresterande märket.

Bilen sammanför fördelarna hos en prestandabil med egenskaperna hos en SUV vid en tidpunkt då crossover-segmentet förväntas öka kraftigt.

Designad för att synas CUPRA Formentor är en konceptbil full av karaktär, utformad för att betona dess varierande egenskaper.

”Styrkorna i designen hos CUPRA Formentor är dess vackra proportioner, styrkan i linjerna, de eleganta ytorna och det sublima färgkonceptet. Jag tror verkligen att CUPRA Formentor inger ett rent begär,” säger Alejandro Mesonero-Romanos, designchef.

Den tvåtonade karossen för tankarna till en robust terrängbil, men i CUPRA Formentors design används designtekniken för att lätta upp bilens silhuett. Premiumkänslan betonas genom det integrerade infinite light-konceptet som förstärker det karaktäristiska utseendet på bilens bakparti samtidigt som den exklusiva matta exteriörlackeringen i petrol blue förhöjer helhetsintrycket.

Sofistikerad interiör
Den uttrycksfulla exteriören hos CUPRA Formentor matchas av en högkvalitativ interiör. Kupéutrymmet utstrålar modernitet och sportighet med en unik tolkning av CUPRAs designspråk.

Instrumentpanelen ser ut att hänga fritt i luften och bildar en horisontell linje framtill i kupén från dörr till dörr vilket bidrar till att maximera bilens uttrycksfullhet. Invändiga detaljer i mörk krom och glänsande svart betonar premiumkänslan i kupéutrymmet. De skålade sportstolarna med kolfiberrygg ger en känsla av lätthet samtidigt som CUPRA Formentors prestanda framhävs då föraren sitter lägre placerad i en mer ergonomisk position.

Teknologin har en framskjuten position inuti bilen i och med den integrerade digitala förarplatsen som gör att all nödvändig information hamnar direkt framför föraren. I bilen finns också ett navigeringssystem med en 10” flytande panoramadisplay som utgör en nästan oändlig källa till funktionalitet och anslutbarhet för förare och passagerare.

Konstruerad för framtiden
CUPRA Formentor är konstruerad för att ta märket in i framtiden. I bilen sitter ett av de mest avancerade drivsystem som existerar, vilket ger den prestanda som CUPRA-emblemet kräver, men på ett hållbart sätt. CUPRA Formentor drivs av den högpresterande hybridmotorn – en drivlina som är designad för att motsvara dagens krav på effektivitet och prestanda och för att påbörja elektrifieringen av märket.

Genom att kombinera en avancerad, högpresterande hybridmotor med hög uteffekt och det höga vridmomentet hos en elmotor kan CUPRA Formentor överträffa förarens förväntningar på prestanda.

Den totala effekten på 245 hk levereras sömlöst till hjulen via en direktväxellåda med dubbelkoppling. Den intelligenta chassikontrollen DCC och differentialspärren gör bilen kapabel att prestera optimalt oberoende av förhållanden eller körsätt samtidigt som föraren styr bilen med progressiv styrning.

Och även om CUPRA Formentor är utvecklad för att erbjuda bästa möjliga dynamik möjliggör kombinationen av el- och förbränningsmotor en sänkning av både bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp. Tack vare fördelarna med ett stort, integrerat batteripaket kan CUPRA Formentor dessutom köras helt elektriskt i upp till 50 km enligt den nya WLTP-cykeln (vilket motsvarar en räckvidd på ca 70 km enligt NEDC-cykeln).

Världspremiären för CUPRA Formentor äger rum 5 mars under årets internationella bilsalong i Genève.

Per Brinkenberg
Märkeschef CUPRA Sverige

per.brinkenberg@seat.se

Eva-Maria Elstner
Tf PR- & Marknadschef

+46(0)70 766 65 35
eva-maria.elstner@seat.se

Dubbla pallplatser för Robert Dahlgren, PWR Racing, i Skellefteå - succé på hemmaplan i sin CUPRA TCR.17.6.2019 07:30:00 CESTPressmeddelande

Skellefteå 2019-06-17 – Robert Dahlgren gjorde succé på hemmaplan Skellefteå. Dubbla pallplatser och överlägsen seger i andra heatet, från tredje plats på gridden. Bredvid på pallen slog teamkamraten Mikaela Åhlin-Kottulinsky in sig på P2, en oerhört stark prestation i sin CUPRA TCR från sjätte startruta. - Det här känns så obeskrivligt skönt. Jag saknar verkligen ord. Att vinna det avslutande heatet, framför hemmapubliken på Skellefteå Drivecenter, det saknar nästintill motstycke. Ett enormt tack till alla som besökt helgens tävlingar och tack till alla som arbetat extremt hårt för att få ihop den här arenan och arrangemanget. Tack till SEAT Dealer Team och alla partners som gör en sån här seger möjlig, säger Robert Dahlgren. Hemmaföraren Robert Dahlgren visade tidigt prov på mängder med fart i sin CUPRA TCR. P1 med marginal i fredagens alla tre testpass bådade gott inför kvällens kval. Där tog dock dominansen slut och Dahlgren fick nöja sig med P2 i solnedgången på Drivecenter Arena.

Inför Midnattssolsloppet i Skellefteå13.6.2019 16:18:19 CESTPressmeddelande

Södertälje 2019-06-13. - SEAT Dealer Team - PWR Racing rullar mot årets nytillskott i tävlingskalendern med mästerskapsledning i bagaget. Midnattssolsloppet på Skellefteå Drivecenter är platsen för årets tredje batalj i TCR Scandinavia, hemmarace för mästerskapsledaren Robert Dahlgren. Det var fantastiskt att ta över mästerskapsledningen förra racet i Anderstorp. Att nästa race är mitt första på hemmaplan någonsin gör inte saken sämre. Jag ser fram emot en folkfest här hemma i Skellefteå och målet är solklart, att bjuda publiken på en utökad mästerskapsledning, säger Robert Dahlgren. Mikaela Åhlin-Kottulinsky hade en motigare tävlingshelg på Anderstorp och tappade några placeringar i mästerskapstabellen. Men hon och teamet visade prov på bra fart i sina CUPRA TCR under helgen, något som bådar gott inför kommande helg. Vi var snabba på Anderstorp, men lyckades inte ta det hela vägen in i kaklet. Jag har full tilltro till vår kapacitet och ser verkligen fram emot en ny tävlingshelg, säge

Dahlgren och SEAT Dealer Team nya mästerskapsledare.3.6.2019 10:02:21 CESTPressmeddelande

Södertälje 2019-06-03. - Årets andra deltävling i TCR Scandinavia (tidigare STCC) avgjordes i helgen på Anderstorp Raceway i Småland. Robert Dahlgren och SEAT Dealer Team - PWR Racing visade direkt vart skåpet skulle stå genom att vara snabbast under båda träningspassen och kvalet. Från pole position tog han målflagg som etta i det första heatet och lyckades sedan manövrera sin CUPRA TCR från P8 till P5 i det andra heatet med omvänd startordning. - Jag har känt mig bekväm med min CUPRA TCR ända sedan det första träningspasset och lyckades ta pole position trots att det inte var ett helt perfekt varv. Det säger en hel del om hur pass snabba vi varit i helgen. Jag är grymt glad över att vi också lyckades konvertera den speeden till bra resultat i racen och mästerskapsledning. Nu längtar jag verkligen efter nästa deltävling på hemmaplan i Skellefteå, det kommer att bli riktigt mäktigt, säger Robert Dahlgren. Mikaela Åhlin-Kottulinsky var också med tidigt och slogs i toppen på Anderstorp R