CUPRA Sverige

CUPRA förstärker sitt team för att lansera en Europeisk offensiv

Dela

Märket har skapat ett nätverk av 210 CUPRA Corners

> CUPRA har befäst sin struktur genom att öka personalstyrkan med 50%

> Tyskland, Spanien och Storbritannien var de bästa marknaderna under 2018

> CUPRA har inlett 2019 genom att tredubbla försäljningen och nå 3 600 sålda enheter

Martorell, 05-04-2019 – Efter att ha fängslat världens bilälskare vid den Internationella bilsalongen i Genève 2019 med premiären av CUPRA Formentor, åkte CUPRA tillbaka till garaget för den officiella presentationen av sitt ledningsteam.

Med SEATs VD Luca de Meo, som ordförande, kompletteras CUPRA-teamet av Wayne Griffiths, VD för CUPRA; Antonino Labate, chef för strategi, affärsutveckling och verksamhet, Jaime Puig, chef för CUPRA Racing, Alejandro Mesonero-Romanos, Designchef, Mauro Pierallini, Produktchef; Khaled Soussi, försäljnings- och marknadschef, och Xavier Serra, chef för Racing Engineering.

Ett år efter sin födelse har CUPRA befäst sin struktur och har ökat sin personalstyrka med 50%, upp till 70 heltidsanställda. Märket överträffade alla prognoser under 2018 och fick 40% försäljningstillväxt för sina modeller under förra året, upp till 14 400 sålda enheter. Tyskland toppade försäljningsrankningen med mer än 6 000 sålda enheter medan Spanien och Storbritannien tog de andra pallplatserna, där båda överskred 1 500 enheter.

Medan CUPRAs mål för 2019 består av att förstärka sin marknadspositionen, komplettera distributionsnätverket och fortsätta utbildningen av CUPRA Masters har märket fäst blicken på att genomföra en europeisk offensiv.

CUPRA siktar på att under 2019 förbättra resultaten från det första året: ”Medan Tyskland, Spanien och Storbritannien förväntas att fortsätta vara våra nyckelmarknader under 2019 ökar vi vår närvaro i Europa med lanseringen av CUPRA Ateca och en stark inledning av Leon CUPRA med en väsentlig ökning i Frankrike, Schweiz och Österrike. Dessutom kommer vi utöka närvaron av CUPRA i våra strategiska regioner på andra kontinenter som Nordafrika och Latinamerika”, sa CUPRAs VD Wayne Griffiths.

Ett nätverk av specialister

För att nå expansionsmålen håller märket på att upprätta ett distributionsnätverk av utvalda försäljningspunkter eller CUPRA-specialister. CUPRA har redan ett eget utrymme hos 210 SEAT-återförsäljare runt världen och kommer att utöka till ännu fler under året. Utrymmena, som kallas CUPRA Corners, är designade utifrån märkets moderna identitet som tar inspiration från en modern, sofistikerad tolkning av ett garage. Dessutom kommer CUPRA ha sina egna flaggskeppsbutiker på ikoniska platser runt världen.

CUPRA-nätverket kommer ha särskilda delar och tillbehör för CUPRA-kunder med noggrant utvalda tillval som specialdesignats för varje modell. En exklusiv livsstilskollektion, körkurser och exklusiva evenemang kommer också vara en del av CUPRAs värld. Företaget har utbildat mer än 240 CUPRA Masters som ansvarar för att förmedla CUPRA-upplevelsen till kunden.

På rätt väg

Början på 2019 har bekräftat den positiva trenden från förra årets resultat. CUPRA avslutade de första två månaderna med att leverera 3 600 bilar vilket är 101,4 % mer än samma period föregående år. Denna tresiffriga tillväxten kompletterades av tillkännagivandet av CUPRA Formentor, den första modellen som utvecklats av märket. Denna konceptbil är märkets manifest, med 100 % CUPRA-DNA, kommer att lanseras på marknaden 2020.

Vid sidan av CUPRA Formentor presenterade märket även CUPRA Ateca Special Edition under Internationella bilsalongen i Genève 2019, med ökad prestanda och sofistikering. Utöver CUPRA Ateca och CUPRA Formentor planerar CUPRA att presentera fyra nya modeller före 2020 för att fördubbla försäljningen under de kommande tre till fem åren.

Nyckelord

Kontakter

Helena Tufvesson
PR- & Marknadschef

+46 (0)706 164 78 37
helena.tufvesson@seat.se

Bilder

Dokument

Om

CUPRA är ett exklusivt märke för unika människor som är designat för att fängsla kunderna och möta alla bilälskares förväntningar vad gäller unik karaktär, sofistikering och prestanda. Det har inte tagit lång tid sedan märket grundades för CUPRAs resultat att visa sig starka. Under 2018 ökade försäljningen med 40 % jämfört med föregående år och statistiken visar 14 400 sålda enheter. Vid sidan av lanseringen av nya modeller kommer CUPRA också att hålla motorsports- och racingkänslan vid liv genom att delta i racingserien TCR. CUPRA-världen är levande och redo att övervinna en ny grupp entusiaster på mer än 280 platser och hos återförsäljare runtom i världen

Följ CUPRA Sverige

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från CUPRA Sverige

SEAT Dealer Team - PWR Racing tog kommandot direkt från start.9.9.2019 12:35:02 CESTPressmeddelande

Södertälje 2019.09.09 - SEAT Dealer Team - PWR Racing tog kommandot direkt från start när TCR Scandinavia gästade Jyllandsringen i Danmark. Mästerskapsledaren Robert Dahlgren var snabbast i alla testpass och tog på lördag eftermiddag pole position till söndagens huvudheat. Bedriften betydde Dahlgrens fjärde pole position för säsongen och utökad mästerskapsledning. Mikaela Åhlin-Kottulinsky tog sig vidare till Q2 men fick det inte riktigt att stämma på den 2,4 km långa danska banan. P7 blev slutresultatet. - Det var länge sedan jag tävlade på Jyllandsringen, men jag trivs här och teamet har verkligen fått till vår CUPRA TCR för den här banan, sa Robert Dahlgren efter kvalet. Under söndagens första heat tog Dahlgren direkt kommandot från första startruta och byggde snabbt upp en lucka till de jagande förarna. När målflaggen föll skrevs Dahlgrens ledning till drygt åtta sekunder, en oerhört övertygande seger. Mikaela som startade heatet från ruta sju fick fightas om positionerna hela väge

SEAT Dealer Team - PWR Racing är redo inför helgens deltävlingen på Jyllandsringen i Danmark6.9.2019 08:46:05 CESTPressmeddelande

Södertälje 2019-09-06 - SEAT Dealer Team - PWR Racing är redo för den näst sista deltävlingen i årets TCR Scandinavia. Arenan för helgen är Jyllandsringen i Danmark, en bana som TCR Scandinavia (tidigare STCC) besökte senast för sju år sedan. Teamets förare och mästerskapsledaren Robert Dahlgren är en av de få i årets mästerskap som tävlat på Jyllandsringen. - Det var ett tag sedan jag satte min fot på Jyllandsringen, men jag har med mig bra minnen därifrån och gillar banan. Det känns spännande att den sista tävlingen innan finalen går på en bana alla team har begränsad erfarenhet från. Det öppnar upp för en riktigt kul fight, säger Robert Dahlgren. Teamet har hittills under säsongen tagit elva pallplatser med sin CUPRA TCR, varav fyra genom Mikaela Åhlin-Kottulinsky. Hon blev tidigare under säsongen historisk när hon tog både seriens första pole position och seger premiärheatet på Ring Knutstorp. Hon går in i helgens deltävling med tre raka pallplatshelger i ryggen. - Vi har haft ett

Med det helelektriska konceptet CUPRA Tavascan visar CUPRA sin vision om framtidens högprestanda2.9.2019 12:35:29 CESTPressmeddelande

CUPRA växer sig ännu större med en stor SUV crossover karakteriserad av dynamisk exteriör, elegant interiör och en avancerad drivlina. Konceptet, som har samma utstrålning som en SUV och är lika elegant som en sport coupe, ger en antydan om den potentiella utvecklingen för CUPRAs design. CUPRA konceptet drivs av 2 elmotorer – en på framaxeln och en på bakaxeln. Tillsammans ger de bilen en effekt på 225 kW (306 hk). CUPRA-konceptet är baserad på Volkswagen-koncernens MEB-plattform och har ett 77 kWh-batteripaket som ger den helelektriska modellen en räckvidd på upp till 450 km. Martorell, 2 september 2019 – När vi nu lämnar konventionell drivning bakom oss och går in i en elektrifierad värld, omdefinierar CUPRA olika element som till exempel prestandan. Efter att tidigare i år avtäckt CUPRA Formentor på Genève-salongen, tar nu företaget ytterligare ett steg mot sin vision om eldriven prestanda med konceptet CUPRA Tavascan. Det exklusiva bilmärket kombinerar sitt högprestanda-DNA med en

CUPRA och FC Barcelona ingår en global allians25.8.2019 22:44:43 CESTPressmeddelande

CUPRA och FC Barcelona ingår ett innovativt partnerskap för de nästkommande fem säsongerna CUPRA blir Barça’s officiella bil- och mobilitetspartner De båda organisationerna kommer att samarbeta kring utvecklingen av mobilitetsprojekt och främjandet av innovation runt stadion Camp Nou Martorell, 25-08-2019 – CUPRA ingår en global allians med FC Barcelona och blir klubbens exklusiva bil- och mobilitetspartner. Det nya bilmärket går samman med hemstadens fotbollsklubb som en del i en allians under de kommande fem säsongerna. Överenskommelsen sträcker sig bortom ett traditionellt partnerskap och bygger på tre strategiska pelare. För det första härstammar båda parter från Barcelona och delar visionen om att höja stadens globala image. För det andra strävar båda sidor efter att främja unga talanger och innovation. Slutligen delar märkena värderingar som passion, ambition och ett global kall. Alliansen mellan CUPRA och FC Barcelona syftar till att skapa unika erfarenheter för sin fans världen

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum