CUPRA Sverige

CUPRA förstärker sitt team för att lansera en Europeisk offensiv

Dela

Märket har skapat ett nätverk av 210 CUPRA Corners

> CUPRA har befäst sin struktur genom att öka personalstyrkan med 50%

> Tyskland, Spanien och Storbritannien var de bästa marknaderna under 2018

> CUPRA har inlett 2019 genom att tredubbla försäljningen och nå 3 600 sålda enheter

Martorell, 05-04-2019 – Efter att ha fängslat världens bilälskare vid den Internationella bilsalongen i Genève 2019 med premiären av CUPRA Formentor, åkte CUPRA tillbaka till garaget för den officiella presentationen av sitt ledningsteam.

Med SEATs VD Luca de Meo, som ordförande, kompletteras CUPRA-teamet av Wayne Griffiths, VD för CUPRA; Antonino Labate, chef för strategi, affärsutveckling och verksamhet, Jaime Puig, chef för CUPRA Racing, Alejandro Mesonero-Romanos, Designchef, Mauro Pierallini, Produktchef; Khaled Soussi, försäljnings- och marknadschef, och Xavier Serra, chef för Racing Engineering.

Ett år efter sin födelse har CUPRA befäst sin struktur och har ökat sin personalstyrka med 50%, upp till 70 heltidsanställda. Märket överträffade alla prognoser under 2018 och fick 40% försäljningstillväxt för sina modeller under förra året, upp till 14 400 sålda enheter. Tyskland toppade försäljningsrankningen med mer än 6 000 sålda enheter medan Spanien och Storbritannien tog de andra pallplatserna, där båda överskred 1 500 enheter.

Medan CUPRAs mål för 2019 består av att förstärka sin marknadspositionen, komplettera distributionsnätverket och fortsätta utbildningen av CUPRA Masters har märket fäst blicken på att genomföra en europeisk offensiv.

CUPRA siktar på att under 2019 förbättra resultaten från det första året: ”Medan Tyskland, Spanien och Storbritannien förväntas att fortsätta vara våra nyckelmarknader under 2019 ökar vi vår närvaro i Europa med lanseringen av CUPRA Ateca och en stark inledning av Leon CUPRA med en väsentlig ökning i Frankrike, Schweiz och Österrike. Dessutom kommer vi utöka närvaron av CUPRA i våra strategiska regioner på andra kontinenter som Nordafrika och Latinamerika”, sa CUPRAs VD Wayne Griffiths.

Ett nätverk av specialister

För att nå expansionsmålen håller märket på att upprätta ett distributionsnätverk av utvalda försäljningspunkter eller CUPRA-specialister. CUPRA har redan ett eget utrymme hos 210 SEAT-återförsäljare runt världen och kommer att utöka till ännu fler under året. Utrymmena, som kallas CUPRA Corners, är designade utifrån märkets moderna identitet som tar inspiration från en modern, sofistikerad tolkning av ett garage. Dessutom kommer CUPRA ha sina egna flaggskeppsbutiker på ikoniska platser runt världen.

CUPRA-nätverket kommer ha särskilda delar och tillbehör för CUPRA-kunder med noggrant utvalda tillval som specialdesignats för varje modell. En exklusiv livsstilskollektion, körkurser och exklusiva evenemang kommer också vara en del av CUPRAs värld. Företaget har utbildat mer än 240 CUPRA Masters som ansvarar för att förmedla CUPRA-upplevelsen till kunden.

På rätt väg

Början på 2019 har bekräftat den positiva trenden från förra årets resultat. CUPRA avslutade de första två månaderna med att leverera 3 600 bilar vilket är 101,4 % mer än samma period föregående år. Denna tresiffriga tillväxten kompletterades av tillkännagivandet av CUPRA Formentor, den första modellen som utvecklats av märket. Denna konceptbil är märkets manifest, med 100 % CUPRA-DNA, kommer att lanseras på marknaden 2020.

Vid sidan av CUPRA Formentor presenterade märket även CUPRA Ateca Special Edition under Internationella bilsalongen i Genève 2019, med ökad prestanda och sofistikering. Utöver CUPRA Ateca och CUPRA Formentor planerar CUPRA att presentera fyra nya modeller före 2020 för att fördubbla försäljningen under de kommande tre till fem åren.

Nyckelord

Kontakter

Helena Tufvesson
PR- & Marknadschef

+46 (0)706 164 78 37
helena.tufvesson@seat.se

Bilder

Dokument

Om

CUPRA är ett exklusivt märke för unika människor som är designat för att fängsla kunderna och möta alla bilälskares förväntningar vad gäller unik karaktär, sofistikering och prestanda. Det har inte tagit lång tid sedan märket grundades för CUPRAs resultat att visa sig starka. Under 2018 ökade försäljningen med 40 % jämfört med föregående år och statistiken visar 14 400 sålda enheter. Vid sidan av lanseringen av nya modeller kommer CUPRA också att hålla motorsports- och racingkänslan vid liv genom att delta i racingserien TCR. CUPRA-världen är levande och redo att övervinna en ny grupp entusiaster på mer än 280 platser och hos återförsäljare runtom i världen

Följ CUPRA Sverige

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från CUPRA Sverige

Skandinaviska mästarna PWR Racing gör premiär i helgens WTCR-tävlingar tillsammans med CUPRA Racing.5.4.2019 16:50:27 CESTPressmeddelande

Södertälje 05-04-2019 – PWR Racing står inför sin första tävlingshelg i världscupen för touring cars, WTCR – FIA World Touring Car Cup presenterad av OSCARO. Teamet kliver in i serien som regerande mästare i den skandinaviska TCR-serien tillsammans med CUPRA Racing. Sedan TCR-reglementet infördes i STCC 2017 har PWR Racing tagit 39 pallplatser, varav 13 segrar, under totalt 33 race. Men teamet är ödmjuka inför uppgiften och vet att säsongen kommer att bjuda på en brant inlärningskurva. PWR Racing har aldrig tävlat på någon av de banor som WTCR besöker under året och många av dem skiljer sig ordentligt från banorna i Skandinavien. - Jag ser verkligen fram emot årets säsong. Både mitt och teamets mål är alltid att göra bra resultat och nå pallplaceringar. Men vi har en stor uppgift framför oss och vet att vi tävlar mot flera förare och team som har betydligt mer erfarenhet med sig. Premiären blir vår första chans att mäta oss ordentligt på internationell nivå och vi kommer att göra allt

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum