Curling-VM: Dubbla segrar för lag Hasselborg

Lag Hasselborg fortsätter att imponera vid Curling-VM i Calgary och följde upp vinsten mot Skottland med säkra 7-3 mot Tjeckien.
Foto: © WCF / Steve Seixeiro

Matchen mot Tjeckien, som spelades tidigt tisdag morgon svensk tid, dominerades av lag Hasselborg från start och efter fem spelade omgångar hade Anna Hasselborg, Sara Mc Manus, Agnes Knochenhauer, Sofia Mabergs och Johanna Heldin ryckt till en 6-1 ledning. Tjeckien reducerade med poäng i den sjätte och åttonde omgången men det slutade med ohotad seger 7-3 efter nio spelade omgångar.

Lag Hasselborg befäster en topplacering i VM-tabellen med fem vinster och bara en förlust. RCF och Schweiz är de enda obesegrade lagen så här långt.

Nästa match spelas idag tisdag kl 17:30 svensk tid och där väntar toppmöte mot Schweiz.

Nya Corona-fall i TV-teamet. Fortsatt stopp för TV-sändningar

Med fokus på hälsa och säkerhet har arrangören i Kanada tagit beslutet att förlänga stoppet av TV-sändningar. Sent på måndagen kom beskedet att ytterligare tre personer i det stora TV-teamet är smittade. Samtliga sändningar under tisdagen är inställda och nya besked för fortsättningen väntas efter första spelpasset på onsdag.

14 lag finns med i startfältet vid VM Damer 2021 som inleds med en grundserie där alla möter alla. Efter avslutad grundserie väntar slutspel för de sex bäst placerade lagen. Lag med placering 1-2 går direkt till semifinal. Lag med placering 3-6 spelar kvartsfinal för att då de sista semifinalplatserna. En slutspelsplats för Sverige säkrar en OS-plats 2022.

Sveriges matcher vid VM Damer 2021 och TV-sändningar

Följ liveresultat

Aktuell VM-tabell

VM Damer 2021 avslutar en nästan två månader lång mästerskapsperiod i Calgary, Kanada. Säsongen 2020-2021 avslutas med VM mixed dubbel i Aberdeen, Skottland 15-23 maj.

Foto: © WCF / Steve Seixeiro
Lag Hasselborg vid LGT World Women's Curling Championship 2021
Lag Hasselborg. Fr.v Johanna Heldin, Sofia Mabergs, Agnes Knochenhauer, Sara McManus och Anna Hasselborg. LGT World Women's Curling Championship 2021
Anna Hasselborg vid LGT World Women's Curling Championship 2021