Dagligvaruhandeln lägger större fokus på frukt och grönsaker – idag lanseras Dagligvaruindex frukt och grönt
Dagligvaruindex frukt och grönt tas fram i samarbete med HUI Research. Rapporten släpps halvårsvis och presenterar volymutvecklingen mätt i vikt av såld frukt och grönsaker i dagligvaruhandeln.
- Frukt och grönsaker utgör en viktig del av en hälsosam kost. Enligt rekommendationer från Livsmedelsverket bör vi äta 500 gram frukt och grönsaker per dag, något som alltför få når upp till idag. Dagligvaruhandelns försäljning utgör en viktig del av svenskarnas konsumtion av frukt och grönsaker. Vi tar nu ansvar för att sprida kunskap om utvecklingen av hur mycket frukt och grönsaker som säljs i dagligvaruhandeln, med målet att denna över tid ska öka, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.
Frukt- och grönsaksförsäljningen inkluderar färsk, fryst, konserverad och torkad frukt, grönsaker samt svamp. Definitionen för vad som ingår i statistiken har tagits fram av Svensk Dagligvaruhandels Mat- och hälsoråd och i linje med Livsmedelsverkets rekommendationer.
Idag publiceras den första rapporten som visar att volymutvecklingen för frukt och grönsaker minskade med 6,8 procent under det första kvartalet 2023. Även i fjol minskade försäljningsvolymen av frukt och grönsaker. Under helåret 2022 hade frukt och grönsaker en negativ volymutveckling på 7,7 procent. Den största negativa tillväxten uppmättes under årets sista kvartal då utvecklingen landade på -9,7 procent.
- Vi ser tyvärr en negativ volymutveckling av frukt och grönsaker i dagligvaruhandeln, vilket går tvärtemot Livsmedelsverkets rekommendation om att vi behöver konsumera mer frukt och grönsaker. Konjunkturläget har slagit hårt mot de svenska hushållen och det syns tydligt i vår statistik att allt fler prioriterar bort frukt och grönsaker när pengarna i plånboken räcker till mindre, avslutar Karin Brynell.
Statistiken baseras på Svensk Dagligvaruhandels medlemsföretag. Följande aktörer deltar i statistiksamarbetet: Coop, Stora Coop, X:-tra- en del av Coop, City Gross, Eurocash, Hemköp, ICA Nära, ICA Supermarket, ICA Kvantum, ICA Maxi, Lidl, Tempo, Willys och Willys Hemma.
Dagligvaruindex frukt och grönt kommer fortsättningsvis presenteras halvårsvis, i juli och januari. Det första halvåret 2023 publiceras 18 juli.
För ytterligare frågor kontakta;
Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel, 0709-75 80 85
Cecilia Anneling, kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel, 0708-40 52 63
Kontakter
Cecilia AnnelingKommunikationschef
Tel:0708-40 52 63cecilia.anneling@svdh.seBilder
Dokument
Om
Svensk Dagligvaruhandel är branschorganisation för dagligvaruhandeln som är en viktig del av livsmedelskedjan. Vi tar fram branschriktlinjer och överenskommelser, svarar på remisser och arbetar med samhälls- och näringspolitiska frågor. Våra medlemsföretag är Axfood, City Gross, Coop Sverige, ICA Sverige, Lidl Sverige och Livsmedelshandlarna.
Följ Svensk Dagligvaruhandel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel
Livsmedelsbranschen enade kring gemensam klimatberäkning22.3.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Branschorganisationerna Livsmedelsföretagen och Svensk Dagligvaruhandel har kommit överens om en beräkningsmetod som förenklar jämförelser och främjar öppenhet kring livsmedels klimatpåverkan. Detta skapar möjligheter att stärka hållbarhetsarbetet, bidrar till samsyn kring beräkningar av en produkts klimatpåverkan och ger incitament för omställning.
Matsvinnet fortsätter minska i dagligvaruhandeln18.3.2024 13:51:48 CET | Pressmeddelande
Alldeles för mycket livsmedel som produceras blir idag till matsvinn. Men ny statistik från Naturvårdsverket visar att livsmedelsavfall från dagligvaruhandeln fortsätter att minska. Mellan åren 2022 och 2021 minskade det med 2 procent. Tidigare år, mellan 2021 och 2020 var minskningen dessutom hela 10 procent. De svenska dagligvaruhandelsaktörerna har länge arbetat aktivt med mätbara mål för att minska sitt matsvinn.
Positiv försäljningsutveckling i februari15.3.2024 06:15:00 CET | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 7,4 procent under februari 2024, jämfört med samma månad 2023, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Positiv utveckling i dagligvaruhandeln under årets första månad21.2.2024 06:15:00 CET | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 5,1 procent under januari 2024, jämfört med samma månad 2023, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Minskad försäljning av frukt och grönsaker under 202314.2.2024 06:15:00 CET | Pressmeddelande
Under helåret 2023 minskade försäljningen av frukt och grönsaker i svensk dagligvaruhandel med 4,1 procent enligt Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex Frukt & grönt . Det första kvartalet 2023 uppvisade störst negativ utveckling, då försäljningen sjönk med 7,6 procent. Försäljningen har mellan 2021 och 2023 minskat med 12,9 procent.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum