Myndigheten för press, radio och tv

Dagspressens lönsamhet ökade under pandemins andra år

Dela

Medieåret 2021 präglades, precis som föregående år, av coronapandemin. Under året ökade dagspressen sin lönsamhet och reklaminvesteringarna slog nytt rekord, visar rapporten Medieekonomi 2022 från Myndigheten för press, radio och tv (MPRT). Det ekonomiskt starka året kan förklaras av ökade reklamintäkter, stabila läsarintäkter och sänkta kostnader. Rapporten visar samtidigt att utvecklingen där en växande andel av reklaminvesteringarna lämnar nordiska medier - till förmån för de globala plattformarna - har förstärkts.

I årets rapport Medieekonomi 2022 kan vi se att allmänhetens informationsbehov om covid-19 var starkt även under det andra pandemiåret, 2021. Mediekonsumtionen var därför fortsatt hög, och digitala användar- och publikintäkter ökade för många av landets tidnings- och tv-bolag. Samtidigt slog reklaminvesteringar nytt rekord och dagspressen ökade sin lönsamhet.

- Det är glädjande att dagspressen fortsatt klarat pandemin så väl. Under en kris blir tillgången till nyheter, särskilt från tillförlitliga källor, ännu viktigare, säger Charlotte Ingvar-Nilsson generaldirektör för MPRT.

Dagspressens lönsamhet

De svenska tidningsföretagens sammanlagda omsättning ökade till cirka 13,8 miljarder kronor under 2021. Tidningsbolagens samlade rörelseresultat – företagens vinst före räntor och skatter - uppgick till 845 miljoner kronor. Det är en tydlig förstärkning jämfört med 2020 års negativa resultat på -50 miljoner. Några av skälen till förbättringen var minskade kostnader, ökade reklaminvesteringar och växande digitala intäkter.

 - Förra året var första gången sedan 2014 som tidningsbranschens omsättning ökade. Sedan mitten av 2010-talet har intäkterna minskat för varje år som gått, så förra året var något av ett trendbrott, säger Tobias Lindberg, forskare vid Nordicom och en av rapportens författare.

Reklaminvesteringar slog nytt rekord

Efter det att reklaminvesteringarna fallit under pandemins inledande år vände dessa kraftigt uppåt under 2021. Tillväxten innebar att det investerades drygt 46 miljarder kronor i reklam under år 2021. Aldrig tidigare har det investerats ett lika stort belopp i reklam under ett enskilt år. Mer än 70 procent av de digitala reklaminvesteringarna gick till utomnordiska bolag där den största delen av ökningen gick till digitala plattformar som Facebook och Google.

Om rapporten

Medieekonomi är en del i vår rapportserie Medieutveckling som tar upp de samband som finns mellan konjunkturen, reklammarknaden, mediekonsumtionen och de svenska medieföretagens ekonomi. Rapporten har tagits fram i samverkan med Nordicom vid Göteborgs universitet. För analysen svarar Tobias Lindberg, forskare, och Ulrika Facht, medieanalytiker, vid Nordicom.

Läs och ladda ner hela rapporten i länklistan nedan. På vår webbplats kan du läsa fler analyser av medieutvecklingen.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Dokument

Länkar

Om

Myndigheten för press, radio och tv
Myndigheten för press, radio och tv
Kabyssgatan 4D
120 30 Stockholm

08-580 070 00https://www.mprt.se/

Granskningsnämnden för radio och tv är ett självständigt organ inom Myndigheten för press, radio och tv som har till uppgift att pröva om de som sänder radio och tv följer de regler som gäller för sändningarna. Program som prövas av nämnden kan antingen frias, frias med kritik eller fällas.

Myndigheten för press, radio och tv lyder under regeringen och tillhör Kulturdepartementets ansvarsområden. Vi arbetar för yttrandefrihet samt stödjer möjligheterna till mångfald och tillgänglighet inom press, radio och tv.

Följ Myndigheten för press, radio och tv

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Myndigheten för press, radio och tv

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum