Dåligt väder och dockning oroar båtfolket mest

Dåligt väder är det absolut största orosmolnet för svenska båtägare. På andra plats kommer att lägga till båten. Rädslan för andra okunniga båtägare hamnar på plats tre.

Sommar, sol och båtliv. Det bästa med en båtsemester är enligt 6 av 10 båtägare att vara ute i naturen, enligt en undersökning som försäkringsbolaget If har gjort.

Därefter kommer lugnet ute bland kobbar och skär och möjligheten att ta sig till avskilda platser. Även möjligheten att få umgås med sin partner och familj lockar många svenskar på båtsemester.

– Många svenskar älskar att vara i naturen, det är tydligt. Båtlivet ger en efterlängtad chans att leva ett liv närmare naturen, säger Arvid Böhm, båtexpert på If.

Men allt med båtlivet är inte underbart. Oron för dåligt väder är det jobbigaste med båtsemestern, tycker en av fyra. Därefter kommer att lägga till båten, oron för att ens egna kunskaper och erfarenheter inte ska räcka till när man lägger till, följt av oron för andra okunniga båtägare.

– Att klanta till det när man är ute på sjön händer nog de flesta båtägare någon gång. Då är det tryggt att ha en båtförsäkring som ersätter skador om man råkat köra in i bryggan eller gått på grund, säger Arvid Böhm.

– Det är även viktigt att ha en ansvarsförsäkring om du skulle skada någon annan person eller båt ute på sjön, säger Arvid Böhm.

Och det finns skäl till oro. Även om Ifs egna siffror visar att det totala antalet skador 2020 jämfört mot 2019 minskade med 7 procent, så ökade sjöskador med 6 procent, där grundstötningar, händelser vid tilläggning och dylikt står för majoriteten.

Topp 3 vanligaste skadorna på båtar hos If:

1. Grundstötning
  2. Stöld av tillbehör och motorer
  3. Delad plats mellan förtöjningsskador och maskinskador

Tre grundläggande tips för en säker tillvaro på sjön är att alltid bära flytväst, undvika alkohol samt att bära sin mobiltelefon i ett vattentätt skal i ett snöre runt halsen.

– Och självklart ska du behärska din båt och kunna sjöreglerna. Båtsäsongen är kort i Sverige, och under vinterhalvåret hinner man glömma mycket. Ta fö­r vana att fräscha upp regler och manövrering i lugn och ro under goda förhållanden, innan du ger dig ut på öppet vatten, tipsar Arvid Böhm.

Vad tycker du är det jobbigaste med att vara ute med båten:

Oro för dåligt väder

Andra okunniga båtägare

Lägga till

Dåligt med plats vid bryggor

Många personer som samlas på liten yta

Navigera

Slussa

Annat

Tycker aldrig att det är jobbigt att vara ute med båten

Vad är det roligaste att vara ute med båten?

Vara ute i naturen

Lugnet

Umgås med partner/familj

Möjligheten att ta sig till avskilda platser

Manövrera båten (själva seglingen, etc)

Umgås med andra båtmänniskor i hamn

Annat

Tycker aldrig att det är roligt att vara ute med båten

Ifs sjövettsregler:

• Se till att båten är sjöduglig och att god ordning råder ombord.
  • Ha alltid nödvändig säkerhetsutrustning med ombord.
  • Flytväst åt alla ombord, vuxna som barn. Och flytvästen ska vara på.
  • Ge dig inte ut på större vatten än vad båten är lämpad för.
  • Tala alltid om för anhöriga eller vänner vilket färdmål du har och studera färdvägen noga om den är okänd för dig.
  • Meddela om du ändrar färdmålet under tiden.
  • Det är din plikt att känna till reglerna på sjön.
  • Överlasta inte båten, och sitt ner i den.
  • Alkohol hör inte hemma i båtlivet.
  • Håll god utkik, var beredd att väja och tänk på vilken fart du håller.
  • Lyssna på väderleksrapporterna. Är väderutsikten dålig är det bättre att stanna hemma. Om du redan är ute – sök läge i lä eller ta dig till en hamn så snabbt som möjligt.
  • Om båten kantrar, men flyter, stanna kvar vid den. Du är säkrare där än om du börjar simma mot land.
  • Skräpa inte ner, varken på land eller i vattnet. Ta med skräpet hem eller lämna det vid en uppsamlingsplats.

Om undersökningen
Panelundersökningen genomfördes av Syno International och besvarades av 1 509 respondenter från ett flertal onlinepaneler 26-28 februari 2021. 174 personer hade båt. Respondenterna som ingick i undersökningen hade en jämn fördelning mellan kön, ålder och geografisk hemort. Syno International har 55 anställda på 12 kontor världen över som samlar in och hanterar data kring konsumenter för ledande företag och organisationer.