Danspris till Oscar Salomonsson

Premiärdansaren Oscar Salomonsson har fått Gunilla Roempkes dansstiftelses stipendium 2019. Priset – en check på 50.000 kr – överlämnades på Kungliga Operan vid applådtack till säsongens sista föreställning av Nötknäpparen.

Motivering:

”Oscar har med sin mångfasetterade inställning till sitt konstnärskap, en stark förmåga att fånga sin publiks intresse. Med sitt speciella uttryck och utstrålning tar han sig an de stora klassikerna, underfundiga karaktärsroller och nutida moderna verk med stor konstnärlig integritet. Oscar rör sig fritt mellan olika dansstilar och tolkar sina roller, stora som små, med en självklarhet, hängivenhet och stor passion.

Juryn har bestått av styrelsen för Gunilla Roempkes dansstiftelse: Titti Gentele, balettchefen Nicolas Le Riche, koreografen Pär Isberg, balettchefen Madeleine Onne och Eva Qviberg.

Gunilla Roempke (1940-2005) verkade som dansare, balettchef, balettmästare, repetitör, librettist, regissör och dansforskare.  Med stor passion och med ett engagerande sätt var hon delaktig i skapandet av nya verk. Liksom Gunilla uppfyller Oscar Salomonsson de värderingar och artistiska inställningar som Gunilla stod för.

Alexander Ekman and the Royal Swedish Opera launch an artists’ lab during the pandemic4.6.2020 17:48:23 CESTPressmeddelande

Choreographer Alexander Ekman will be creating for the Royal Swedish Ballet in which the dancers will perform in the Opera House at a safe distance. On Monday, Ekman, the dancers of the Royal Ballet and the composer Mikael Karlsson launched an experimental lab with presentation on the main stage on September 4. »It’s exciting with new forms of art. That's why I'm inspired by creating in new frameworks and I’m curious about what it means,« says the award-winning, internationally praised choreographer.

Alexander Ekman och Kungliga Operan startar konstnärligt labb under pandemin4.6.2020 17:07:55 CESTPressmeddelande

Koreografen Alexander Ekman skapar för Kungliga Baletten där dansarna på coronasäkert avstånd uppträder i Operahuset. Tillsammans med Kungliga Balettens dansare och kompositören Mikael Karlsson startade Ekman i måndags ett experimentellt labb som presenteras på stora scenen första gången den 4 september. »Det är spännande med nya former av konst. Det är därför jag inspireras av att skapa i nya ramar och jag är nyfiken på vad det innebär«, säger den prisbelönte och internationellt hyllade Ekman.

Konst och musik har alltid haft stor betydelse i kritiska lägen – Operan blickar framåt och presenterar nya säsongen – samtidsopera, balettklassiker, Eva Dahlgren och Wagners greatest hits18.5.2020 09:37:37 CESTPressmeddelande

I dag presenterar Kungliga Operan programmet för spelåret 2020-21. Trots ovissheten kring samhällssituationen kommer verksamheten, på ett eller annat sätt, att genomföra föreställningar. Inte minst med hjälp av den nyligen lanserade digitala scenen Operan Play. »Eftersom vi omöjligt kan veta hur hösten kommer att se ut, arbetar vi med tre, fyra olika scenarier för varje föreställning. Vi gör verkligen allt vi kan för att, även i höst, kunna erbjuda svenska folket konst i världsklass«, säger vd och operachef Birgitta Svendén.