Danspris till Oscar Salomonsson

Premiärdansaren Oscar Salomonsson har fått Gunilla Roempkes dansstiftelses stipendium 2019. Priset – en check på 50.000 kr – överlämnades på Kungliga Operan vid applådtack till säsongens sista föreställning av Nötknäpparen.

Motivering:

”Oscar har med sin mångfasetterade inställning till sitt konstnärskap, en stark förmåga att fånga sin publiks intresse. Med sitt speciella uttryck och utstrålning tar han sig an de stora klassikerna, underfundiga karaktärsroller och nutida moderna verk med stor konstnärlig integritet. Oscar rör sig fritt mellan olika dansstilar och tolkar sina roller, stora som små, med en självklarhet, hängivenhet och stor passion.

Juryn har bestått av styrelsen för Gunilla Roempkes dansstiftelse: Titti Gentele, balettchefen Nicolas Le Riche, koreografen Pär Isberg, balettchefen Madeleine Onne och Eva Qviberg.

Gunilla Roempke (1940-2005) verkade som dansare, balettchef, balettmästare, repetitör, librettist, regissör och dansforskare.  Med stor passion och med ett engagerande sätt var hon delaktig i skapandet av nya verk. Liksom Gunilla uppfyller Oscar Salomonsson de värderingar och artistiska inställningar som Gunilla stod för.

Tre koreografer som format dagens dansscen20.2.2020 11:45:00 CETPressmeddelande

Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – med det absolut bästa inom dans i dag. De tre koreograferna – varav Mats Eks överbord (woman with water) är en urpremiär – är från samma generation och har inom sina olika genrer berört, hänfört och skapat en dansglädje som tagit publiken med storm världen över.

Storslagen konsert med Brahms och Rachmaninov30.1.2020 10:45:18 CETPressmeddelande

Kungliga Hovkapellet bjuder in till storslagen symfonisk konsert med musik av Brahms och Rachmaninov. I Brahms dubbelkonsert – med undertiteln "försoningskonsert", tonsättarens sista orkesterverk – medverkar solisterna Jannika Gustavsson (violin) och Erik Wahlgren (cello). Rachmaninovs 2:a symfoni, med ett för honom stiltypiskt ödesmättat anslag, anses vara ett av hans bästa verk. Hela kvällen under ledning av den amerikanske mästerdirigenten Andrew Litton. Söndag den 2 februari 2020 kl. 17.00, Kungliga Operans stora scen.