Därför driver nyhetsmedia bättre effekt i performance media
I rapporten ”Effekten av nyhetsmedia” som lanserades igår har aktörerna fokuserat på ROI-effekt, både utifrån försäljningseffekt och varumärkesbyggande effekt, för att ta reda på hur olika medieslag presterar och förhåller sig till varandra.
– Denna ekonometriska studie ger en mer rättvisande bild av hur olika medieslag driver försäljning än det ”last click”-perspektiv som många använder för utvärdering av ROI, säger Annie Lidesjö Ståhl, Director Global Insight på Schibsted Marketing Services.
En av de mer uppmärksammade insikterna i studien belyser det faktum att även print gör performance media mer effektiv. Annonsörer som också inkluderar nyhetsmediet print i sin mediemix har i snitt 29% högre ROI i både social och online video. Mest positiv synergi har printmediet i SEM, där annonsörer får 64% högre ROI.
– Att prata effekt och avkastning på medieinvesteringar blir allt vanligare på marknaden. Många annonsörer genomför denna typ av studier själva men fortfarande är kunskapen om vad som faktiskt driver effekt inte alltid i fokus vid planering av medieköp, säger Andreas Nordfors.
När man tittar på två av nyhetsmediers kanaler, digital display och print, så har annonsörer som valt denna kombination ihop bäst utväxling av sin parallella investering i performance media; 30% högre ROI i online video, 32% högre i social och hela 70% högre i SEM.
En tydlig korrelation finns också mellan stark varumärkesgrund och hög ROI i performance media, menar Andreas Nordfors som rekommenderar annonsörer att med hjälp av insikter se över sin mediemix.
– Nyhetsmedia är ett bra val oavsett prioritering, då det är starkt drivande av såväl försäljning som varumärkesuppbyggnad. Förhoppningsvis kan studien fungera som ett startskott för annonsörer att ha ett mer effekt-drivet mindset, säger Andreas Nordfors.
Även Schibsted hoppas att studien ska bli vägledande för medieköpare framöver som vill jobba med evidensbaserade mediestrategier.
– Studien bekräftar att den positiva effekten av att annonsera i nyhetsmedier även spiller över i andra kanaler. Vi hoppas att denna insikt kommer hjälpa annonsörerna att optimera sin mediemix på bästa sätt, säger Annie Lidesjö Ståhl.
För mer information om rapporten "Effekten av nyhetsmedia", vänligen kontakta:
Schibsted
Annie Lidesjö Ståhl, Director Global Insight. Tel: 076-798 72 25. E-post: annie.lidesjo.stahl@schibsted.com
Bonnier News
Christian Alvesson, Marknad- och försäljningschef, Citypaktetet. Tel: 070-383 00 91. E-post: christian.alvesson@citypaketet.se
Stampen Media
Anna Wiking, Company Secretary. Tel: 070-710 48 00. E-post: anna.wiking@stampen.com
Mediekompaniet
Ricki Rebecka Petrini, Director of Brand Communication. Tel: 073-125 16 02. E-post: ricki.petrini@mediekompaniet.com
Nyckelord
Kontakter
Johan LindbladhKommunikationschef
Tel:070-820 44 05johan.lindbladh@schibsted.comBilder
Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Sportbladet Allsvenskan – filmad podd ska ta allsvensk fotboll till ny nivå25.3.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Strax innan allsvenskan drar igång lanserar Aftonbladet en filmad podd för att ta fotbollspublikens mest älskade serie till en ny nivå. Tre gånger i veckan samlas Sportbladets profiler för att tillsammans med väntade och oväntade gäster ge tittarna – och lyssnarna – en helt ny upplevelse av svensk fotboll.
Schibsted och Stiftelsen Tinius tecknar slutligt avtal om försäljningen av nyhetsverksamheter22.3.2024 08:10:05 CET | Pressmeddelande
Schibsted ASA tillkännagav idag att de har tecknat ett slutligt avtal om försäljning av sina nyhetsverksamheter till Stiftelsen Tinius genom Blommenholm Industrier AS. Avtalet är en viktig milstolpe i ombildningen av dagens Schibsted till två mer fokuserade bolag: ett mediebolag helt ägt av Stiftelsen Tinius och ett börsnoterat marknadsplatsbolag.
Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.
Erik Hedtjärn ny redaktionschef på SvD13.3.2024 12:30:22 CET | Pressmeddelande
Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Daniel Kederstedt. ”SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken”, säger Erik Hedtjärn.
Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande
Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum