Därför driver nyhetsmedia bättre effekt i performance media

Nyhetsmedier analyseras mot performance media i en ny rapport som mediebyrånätverket GroupM tagit fram i samarbete med Sveriges största mediehus; Bonnier, Schibsted, Stampen och Mediekompaniet. "Nyhetsmedia hjälper till att driva effektiviteten för övriga medieslag – speciellt performance media där vi sett att aktörer som även jobbar med nyhetsmedia i snitt får 70% mer effekt på sina investeringar inom sökmarknadsföring jämfört med dem som inte gör det", säger Andreas Nordfors, Marketing Science Director på GroupM.
Annie Lidesjö Ståhl, Director Global Insight på Schibsted Marketing Services.

I rapporten ”Effekten av nyhetsmedia” som lanserades igår har aktörerna fokuserat på ROI-effekt, både utifrån försäljningseffekt och varumärkesbyggande effekt, för att ta reda på hur olika medieslag presterar och förhåller sig till varandra.

– Denna ekonometriska studie ger en mer rättvisande bild av hur olika medieslag driver försäljning än det ”last click”-perspektiv som många använder för utvärdering av ROI, säger Annie Lidesjö Ståhl, Director Global Insight på Schibsted Marketing Services.

En av de mer uppmärksammade insikterna i studien belyser det faktum att även print gör performance media mer effektiv. Annonsörer som också inkluderar nyhetsmediet print i sin mediemix har i snitt 29% högre ROI i både social och online video. Mest positiv synergi har printmediet i SEM, där annonsörer får 64% högre ROI.

– Att prata effekt och avkastning på medieinvesteringar blir allt vanligare på marknaden. Många annonsörer genomför denna typ av studier själva men fortfarande är kunskapen om vad som faktiskt driver effekt inte alltid i fokus vid planering av medieköp, säger Andreas Nordfors.

När man tittar på två av nyhetsmediers kanaler, digital display och print, så har annonsörer som valt denna kombination ihop bäst utväxling av sin parallella investering i performance media; 30% högre ROI i online video, 32% högre i social och hela 70% högre i SEM.

En tydlig korrelation finns också mellan stark varumärkesgrund och hög ROI i performance media, menar Andreas Nordfors som rekommenderar annonsörer att med hjälp av insikter se över sin mediemix.

– Nyhetsmedia är ett bra val oavsett prioritering, då det är starkt drivande av såväl försäljning som varumärkesuppbyggnad. Förhoppningsvis kan studien fungera som ett startskott för annonsörer att ha ett mer effekt-drivet mindset, säger Andreas Nordfors.

Även Schibsted hoppas att studien ska bli vägledande för medieköpare framöver som vill jobba med evidensbaserade mediestrategier.

– Studien bekräftar att den positiva effekten av att annonsera i nyhetsmedier även spiller över i andra kanaler. Vi hoppas att denna insikt kommer hjälpa annonsörerna att optimera sin mediemix på bästa sätt, säger Annie Lidesjö Ståhl.

För mer information om rapporten "Effekten av nyhetsmedia", vänligen kontakta:

Annie Lidesjö Ståhl, Director Global Insight. Tel: 076-798 72 25. E-post: annie.lidesjo.stahl@schibsted.com
Bonnier News
Christian Alvesson, Marknad- och försäljningschef, Citypaktetet. Tel: 070-383 00 91. E-post: christian.alvesson@citypaketet.se
Stampen Media
Anna Wiking, Company Secretary. Tel: 070-710 48 00. E-post: anna.wiking@stampen.com
Mediekompaniet
Ricki Rebecka Petrini, Director of Brand Communication. Tel: 073-125 16 02. E-post: ricki.petrini@mediekompaniet.com

Annie Lidesjö Ståhl, Director Global Insight på Schibsted Marketing Services.
Nyhetsmedia gör performance mer effektiv.

Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande

Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.

Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande

Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.