Därför driver nyhetsmedia bättre effekt i performance media
Nyhetsmedier analyseras mot performance media i en ny rapport som mediebyrånätverket GroupM tagit fram i samarbete med Sveriges största mediehus; Bonnier, Schibsted, Stampen och Mediekompaniet. "Nyhetsmedia hjälper till att driva effektiviteten för övriga medieslag – speciellt performance media där vi sett att aktörer som även jobbar med nyhetsmedia i snitt får 70% mer effekt på sina investeringar inom sökmarknadsföring jämfört med dem som inte gör det", säger Andreas Nordfors, Marketing Science Director på GroupM.

I rapporten ”Effekten av nyhetsmedia” som lanserades igår har aktörerna fokuserat på ROI-effekt, både utifrån försäljningseffekt och varumärkesbyggande effekt, för att ta reda på hur olika medieslag presterar och förhåller sig till varandra.
– Denna ekonometriska studie ger en mer rättvisande bild av hur olika medieslag driver försäljning än det ”last click”-perspektiv som många använder för utvärdering av ROI, säger Annie Lidesjö Ståhl, Director Global Insight på Schibsted Marketing Services.
En av de mer uppmärksammade insikterna i studien belyser det faktum att även print gör performance media mer effektiv. Annonsörer som också inkluderar nyhetsmediet print i sin mediemix har i snitt 29% högre ROI i både social och online video. Mest positiv synergi har printmediet i SEM, där annonsörer får 64% högre ROI.
– Att prata effekt och avkastning på medieinvesteringar blir allt vanligare på marknaden. Många annonsörer genomför denna typ av studier själva men fortfarande är kunskapen om vad som faktiskt driver effekt inte alltid i fokus vid planering av medieköp, säger Andreas Nordfors.
När man tittar på två av nyhetsmediers kanaler, digital display och print, så har annonsörer som valt denna kombination ihop bäst utväxling av sin parallella investering i performance media; 30% högre ROI i online video, 32% högre i social och hela 70% högre i SEM.
En tydlig korrelation finns också mellan stark varumärkesgrund och hög ROI i performance media, menar Andreas Nordfors som rekommenderar annonsörer att med hjälp av insikter se över sin mediemix.
– Nyhetsmedia är ett bra val oavsett prioritering, då det är starkt drivande av såväl försäljning som varumärkesuppbyggnad. Förhoppningsvis kan studien fungera som ett startskott för annonsörer att ha ett mer effekt-drivet mindset, säger Andreas Nordfors.
Även Schibsted hoppas att studien ska bli vägledande för medieköpare framöver som vill jobba med evidensbaserade mediestrategier.
– Studien bekräftar att den positiva effekten av att annonsera i nyhetsmedier även spiller över i andra kanaler. Vi hoppas att denna insikt kommer hjälpa annonsörerna att optimera sin mediemix på bästa sätt, säger Annie Lidesjö Ståhl.
För mer information om rapporten "Effekten av nyhetsmedia", vänligen kontakta:
Schibsted
Annie Lidesjö Ståhl, Director Global Insight. Tel: 076-798 72 25. E-post: annie.lidesjo.stahl@schibsted.com
Bonnier News
Christian Alvesson, Marknad- och försäljningschef, Citypaktetet. Tel: 070-383 00 91. E-post: christian.alvesson@citypaketet.se
Stampen Media
Anna Wiking, Company Secretary. Tel: 070-710 48 00. E-post: anna.wiking@stampen.com
Mediekompaniet
Ricki Rebecka Petrini, Director of Brand Communication. Tel: 073-125 16 02. E-post: ricki.petrini@mediekompaniet.com
Nyckelord
Kontakter
Johan LindbladhKommunikationschef
Tel:070-820 44 05johan.lindbladh@schibsted.comBilder


Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Nu blir det Omnis nyheter på Arlanda Express2.3.2021 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Nyhetstjänsten Omni tar över nyhetsförmedlingen på alla skärmar på Arlanda Express. Innan pandemin reste 3,6 miljoner resenärer årligen med tågen till och från Arlanda. ”Omnis nyheter är som gjorda för skärmar i offentliga miljöer”, säger Alexander Frid Kahn, affärsutvecklingschef på Omni.
Väder engagerar - Klart tar vädersnacket till en ny nivå 23.2.2021 11:22:28 CET | Pressmeddelande
Klyschigt kallprat eller viktig samhällsinformation. Svenskarna älskar att prata väder. En undersökning som Klart har gjort visar att sex av tio svenskar pratar om vädret en eller flera gånger om dagen. Så här i perioden mellan vinter och vår, pågående sportlov och en pandemi som får många att vistas utomhus mer än vanligt, är vädret mer aktuellt än någonsin.
Premiär! Omni Ekonomi tar över aktieprogrammet och succén #Uppesittarkväll22.2.2021 12:00:00 CET | Pressmeddelande
Omni Ekonomi tar över och sänder #Uppesittarkväll med start nu på onsdag. Precis som tidigare kommer programmet att sändas kvällen före löning varje månad med aktieprofilerna Albin Kjellberg och Nicklas Andersson som programledare. "Det känns naturligt att Omni Ekonomi tar över programmet. Vi är ju destinationen för alla som älskar aktier och sparande", säger Henrik Danielsson, redaktör på Omni Ekonomi och nu även redaktör för #Uppesittarkväll.
Ny SvD-podd: Dagens story tar med lyssnaren bakom kulisserna19.2.2021 08:44:30 CET | Pressmeddelande
I dag släpps första avsnittet av Dagens story – Svenska Dagbladets nya dagliga nyhetspodd. Konceptet har tagits fram efter ett omfattande researcharbete för att svara mot vad SvD:s målgrupp vill ha. Podden sätter de viktigaste nyhetshändelserna i fokus och tar lyssnaren med bakom kulisserna.
Westerstad och de Gregorio i nya roller för framtidens kulturjournalistik17.2.2021 08:45:00 CET | Pressmeddelande
SvD Kultur gör förändringar på redaktionen för att skapa framtidens kulturjournalistik. Josefin de Gregorio (f.d. Holmström) rekryteras som redaktör med ansvar för hela nyhetsflödet – både kulturnyheter och kulturdebatt – och Elsa Westerstad får en ny roll som idé- och samtidsredaktör.
Aftonbladets nya klimatsatsning: Liverapportering varje dag16.2.2021 08:45:00 CET | Pressmeddelande
Liverapport varje dag – om klimatet. Nu utökar Aftonbladet bevakningen av världens viktigaste fråga. ”Det förtjänar en daglig plats på Sveriges största nyhetssajt”, säger redaktionschef Karin Schmidt.
Schibsted News Media passerar två miljarder fjärde kvartalet12.2.2021 07:05:09 CET | Pressmeddelande
En positiv digital intäktsutveckling tillsammans med god kostnadskontroll bidrog till att omsättningen för Schibsteds nyhetsmedier växte med fem procent och landade på över två miljarder norska kronor, med en vinstmarginal på 14 procent, under det fjärde kvartalet 2020.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum